"העיר בנפשי ובלבי, האחריות היא עצומה"

$(function(){setImageBanner('c39ac734-e387-4aae-b1b7-976b1b01153f','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

רגע לפני הבחירות ב-27 בפברואר, ראש עיריית יבנה רועי גבאי מצהיר: "הוצאנו לדרך כ-90% מתכניות העבודה שהצבתי לפני שנה כאשר התמודדתי על התפקיד. העשייה ניכרת בכל מקום בעיר ובטוחני כי נציב יעדים חדשים ומאתגרים עבור העיר, ונעמוד גם בהם. יבנה ללא ספק תפרוץ קדימה וכולנו נהיה גאים להיות תושבים בה". ראיון מיוחד על ביטחון תושבי העיר, פיתוח מזרח יבנה, מערכת החינוך ומועצת העיר - ויש גם תוצאות: "רשמנו הישגים נפלאים למרות שנה מאתגרת ולא צפויה. יש לנו, לנבחרת שלצידי - סיעת 'יבנה במרכז' תוכניות שהתחלנו להגשים, וכעת אני מזמין את התושבים להצטרף ולאפשר לנו לממש את היעדים השאפתניים שהצבנו"

הבחירות לראשות העיר יתקיימו ב-27.2 ובסופן ייבחר ראש עיר לקדנציה מלאה של חמש שנים, כאשר הפעם יש מספר מועמדים שינסו לשכנע את הבוחר לתת להם את קולם ביום החשוב כל כך לעתיד העיר. ראש העיר, רועי גבאי, התפנה לראיון נרחב על השנה האחרונה בתפקיד ועל התכניות שלו לעתיד העיר.

רועי גבאי, עם יד על הלב, האם הצלחת לעצור ליום אחד מאז שנבחרת לתפקיד? נראה שאירוע רודף אירוע, אין רגע אחד של שקט.

"קיבלתי את העיר לפני כשנה, במצב לא קל, לאחר מערכת בחירות מיוחדת ולמרות שהתמודדתי עם מליאת מועצת העיר הקודמת ומאזן הכוחות שהקשה על ההתנהלות והעיר הייתה זקוקה לדרך חדשה. שלא יהיה ספק, אני לוקח אחריות על כל התקופות, גם של שנים קודמות לטוב ולרע. תפקידי לקחת את מה שנעשה כאן בשנים האחרונות כנקודת בסיס ומשם להצמיח את העיר קדימה ליעדים חדשים. המלחמה שפרצה באוקטובר היא אחד האתגרים הגדולים שידעה מדינת ישראל מאז מלחמת העצמאות. בתוך כל הכאוס ששרר במדינה המשכנו לתפקד, וגם הרבה מעבר לכך. פתחנו את החמ"ל, גייסנו מתנדבים, טיפלנו בתושבים שהיו במצב נפשי לא פשוט, פתחנו את מערכת החינוך באופן זהיר והדרגתי ואנחנו עדיין מתמודדים עם מציאות של אי ודאות אך ממשיכים לקדם תכניות לצד היערכות חירום והמשמעויות הנלוות".

האחריות היא אדירה כי כל מה שקורה רובץ על כתפיו של ראש העיר. איך אתה מתמודד עם המצב?

"האחריות היא עצומה, קיבלתי בימים הראשונים של המלחמה אלפי הודעות מתושבים מודאגים. השתדלתי לענות לכולם, להרגיע, לתמוך, לחבק עד כמה שניתן. לצוותים העירוניים שלנו מגיעה מלוא ההערכה, יש לנו עובדות ועובדים נפלאים ומקצועיים שחשים מחויבות עצומה לתושבים. זה באמת מאד ריגש אותי, הדאגה לכל נזקק, המענה והתמיכה הרגשית לאמא שמאד חוששת לשלוח את הבן לבית הספר. אני אישית עובד סביב השעון, 24/7, העיר בנפשי ובליבי, אין רגע דל".

רועי גבאי, ראש עיריית יבנה בשנה ושלושה חודשים האחרונים, כנראה לא ישכח לעולם את התקופה שעבר מאז נכנס ללשכת ראש העיר המיתולוגי, צבי גוב-ארי ז"ל, שהלך לעולמו באוגוסט 2022. גבאי לא זכה אפילו לרגע אחד של חסד. נדמה כי התמודד עם אין-ספור אתגרים ובעיות. את הצרות הקיימות והמוכרות הוא קיבל ''בירושה'' ומיד התחיל לנסות (ואפילו הצליח) לפתור. ריחות וזיהום אוויר מאזור התעשייה באשדוד, הפסקות חשמל חוזרות ונשנות, תקלות כרוניות במערכת הפנאומטית לפינוי אשפה בשכונות החדשות שקרסה לפתע בין לילה (בולען), משבר ארוחות הצהריים (הזנה) בצהרונים, מחסור במורים וגננות וכמובן אסון ה-7 באוקטובר והמלחמה הקשה שמטלטלת את ישראל, ושסופה לא נראה באופק.

גבאי נערך לתרחישים השונים במלחמה ומבין כי נדרש להמשיך לקיים שגרה ככל הניתן – "העובדה שאנו מקיימים שגרה בעורף, מאפשרת לחיילים ולכוחות הבטחון לפעול ככל שיידרש ועל כן פתחנו מהר את השמרטפיות לכוחות הבטחון", אמר גבאי והמשיך: "שיתוף הפעולה שלנו עם פיקוד העורף, המשטרה, כוחות החירום וההצלה הם מלאים ומצוינים. יבנה הייתה מהערים הראשונות בארץ שמיד לאחר השבת השחורה כבר נערכה- הקמנו 4 כיתות כוננות משטרתיות המורכבות מתושבים, כולם יוצאי יחידות קרביות, שבמקרה הצורך יסייעו למשטרה במשימות הבטחון. גייסתי משאבים לביצוע תכנית שיפור ושדרוג המקלטים הפרטיים בבניינים משותפים ובימים אלה הצוותים פועלים בשטח. הקצנו תקציב להוספת מיגוניות במוקדים שגילינו פערים לגביהם. אנו מבינים שהחוסן של העורף הוא אחד ממרכיבי הבטחון החשובים, לכן הקמנו מוקד חוסן לאוכלוסייה בהובלת האגף לשירותים חברתיים והשירות הפסיכולוגי. אנחנו היינו הראשונים לפתוח מקלטים ציבוריים עבור מעונות היום הפרטיים. הרציפות התפקודית היא המפתח להמשך ניהול העיר והחוסן שלנו, גם היום אנחנו עם היד על הדופק וערוכים לתת מענה לכל צורך שיעלה. נדרשנו לתת מענה למשפחות אבלות ובשיתוף עם המועצה הדתית ומחלקת תרבות תורנית שדרגנו את הנראות של בית העלמין, נתנו שירות וליווי למשפחות האבלות – אין תחום שלא נגענו בו השנה".

גבאי. "העיר בנפשי ובלבי"

גבאי מוסיף: "רמת הבטחון ביבנה גבוהה, ואני אומר זאת גם כתושב בעיר וכאבא לילדים. המשטרה וכוחות הביטחון עובדים סביב השעון בכל הקשור לשמירה על ביטחון התושבים, ואני פועל להרחיב את מערך המצלמות והמוקד הרואה וכן לייצר מעגלים תומכים ליצירת בטחון שוטף בעיר. צריך לזכור דבר אחד – החששות והחרדה אחרי ה-7 באוקטובר לא פסחו על אף אחד, למרות זאת, כוחות הבטחון נפרסו ונתנו מענה בצורה מעוררת הערכה".

מאז שנכנס לתפקידו גבאי, לדבריו הוא שם דגש על שיפור השירותים לתושב ולמצבה הכלכלי של העיר, "אנחנו מטמיעים תרבות ארגונית של תכניות עבודה סדורות תוך שיתוף ציבור והתאמת המערכת להתפתחות העיר, ומימד משמעותי של תכנון, מדידה ושליטה. בשנה האחרונה קידמנו אזורי תעסוקה חדשים, אישור בנייה למתחמי מסחר, מגרשי ספורט ופארקים, בית ספר תיכון חדש, אתר 'תל יבנה' שיהפוך לפנינה תיירותית, 7 תכניות התחדשות עירונית התקדמו בהליכי התכנון ועוד. אני מאמין גדול שיבנה, על אף מורכבותה ואופייה, תהפוך לאיתנה ועצמאית יותר בתקציב שלה, עם עוגנים ומקורות הכנסה ממסחר, עסקים, היי-טק ותעשייה מתקדמת. יש לעיר את כל הפוטנציאל לצמוח ואפעל להמשיך ולהוביל אותה לשם".

"כידוע תקציב העיר לשנת 2024 יאושר מיד לאחר הבחירות אבל אנחנו לא שוקטים על השמרים ובשבועות האחרונים הצלחנו לגבש הצעת תקציב שיש בה בשורה", אומר גבאי, "בראש ובראשונה התקציב יבטא צמצום פערים, העמקת ההשקעה בחינוך וברווחת הפרט. הכסף יושקע לא רק בכבישים. אנחנו עוברים שכונה-שכונה, קיימנו תהליכי שיתוף ציבור שלא היו פה. מערכת החינוך תהיה פתוחה ונגישה לכל תלמיד, כל אדם על-פי אמונתו ודרכו. אנו רואים למשל את הביקושים ללמידה בשיטה המונטוסורית. הרמה של מערכת החינוך ביבנה היא גבוהה אבל אני רוצה יותר, ברוך השם הבוגרות והבוגרים שלנו ממשיכים למוסדות להשכלה גבוהה וחשוב שבסיום שירותם הצבאי והלימודים יהיה להם לאן לחזור. זו משימה מרכזית ששמתי על שולחני".

האתגר הגדול בקדנציה הבאה יהיה למשוך לעיר גם מקומות תעסוקה איכותיים?

"שתי סיבות עיקריות לתושבים בבחירות מקום מגוריהם: חינוך ותעסוקה קרובה. אני מתכוון למשוך לעיר תעשיות, עסקים וחברות הייטק שיעברו לפה וזקוקות לכוח אדם איכותי. למען עתידה של העיר חשוב שנבסס ונתבסס על הכנסות עצמאיות. קידמתי השנה תכניות תעסוקה והתחלתי שיח ומשא ומתן עם חברות מרכזיות. אני מאמין שבתוך זמן קצר נוכל לייצר כאן עוגנים משמעותיים עבור העיר- תעשייה ועסקים הם מנוע הצמיחה של העיר".

בתוך כל המצב מאז ה-7 באוקטובר אתה נדרש גם לנהל קמפיין בחירות. איך עושים את זה?

"לנהל עיר ובמקביל להוביל קמפיין לקראת הבחירות זה עניין מאתגר. האווירה במדינה ובקרב התושבים היא לא פשוטה ולכן עשיתי חושבים עם עצמי והגעתי למסקנה שבמצב שנוצר צריך לקבוע סדרי עדיפויות. הודעתי שאני נמנע מקיום קמפיין בכל החודש האחרון- ללא חוגי בית, ללא שילוט אוטובוסים, ללא מטה וללא סרטוני טיק-טוק. אך ברור לי כי ב-27 בפברואר כולנו נידרש להצביע ולקבוע את עתיד העיר ל-5 השנים הקרובות, וכי הבוחרים רוצים וצריכים לדעת במי הם בוחרים. על כן, אשקיע את השבוע הקרוב בקריאה לציבור לתת בי ובנבחרת שלצידי אמון לחמש השנים הקרובות. לצערי יש מי שמרשים לעצמם להבטיח הכל ולספר לציבור בדיות והמצאות ללא כל עובדות. אני מגנה כל שיח כזה. תמיד הודעתי מה בכוונתי לעשות, הצגתי עובדות ותכניות ועסקתי רק בעצמי וחלילה לא דרך פגיעה באחר ועל אחת כמה וכמה בתקופה זו בה אנו נדרשים לאחריות, אחדות וערבות הדדית".

אבל לא ניתן להתעלם מכך שב-27 בפברואר יש בחירות והמועמדים האחרים בקמפיין בחירות מלא.

"דרכי שונה ואני לא מוכן לדבר על אחרים אלא רק על עצמי. אני מודה שלא קל לשמוע את הסיפורים שאנשים ממציאים ומשקרים ובעידן של רשתות חברתיות מאד קל להעליל עליך. לך עכשיו תוכיח שהכל עורבא פרח. אך עם כל הכבוד, זמני יקר, העיר ותושביה חשובים יותר מכל אמירה של מאן-דהוא. לי חשוב להרגיש באמת את התושבים, לקבל מהם פידבק וגם תמיכה. אני שמח שהעשייה והשינויים שכבר הכנסנו מורגשים, אני מקבל מהתושבים משוב חיובי, השיח הפתוח, הזמינות והקשב שלנו גבוהים ואנו עושים כל מאמץ לשפר את השירות לכל תושב. אני חושב שזה ניכר בכל פינה- אמנם רק התחלנו, צריך לזכור שאני בתפקיד רק 15 חודשים, אבל עם חזון ומטרות, הכל אפשרי".  

לטענת חלק מחברי המועצה העיר מסיימת את השנה בגירעון.

"העיר מסיימת שנה בצורה מופתית. בשנה האחרונה הצלחנו להניע קדימה נושאים רבים, טיפלנו והטמענו תכניות ותהליכים. ניסו לקחת חלון זמנים בו עדיין אין דו"ח כלכלי ולספר בדיות אבל כאמור, עם עובדות אי אפשר להתווכח. השנה התמודדנו עם הוצאות בלתי צפויות של מלחמה, שעות כוננויות, רכש ציוד חיוני לחירום, שמרטפייה שעבדה מידי יום עבור הורים שנקראו למלחמה וזאת לצד שנה בה נחתם הסכם קיבוצי ארצי חדש של ההסתדרות. על מנת לשקף לציבור את המציאות וגם לתת תשובה לכל 'המודאגים' שמנסים להטיל ספק או לצייר תמונה לא נכונה, הנחיתי את גורמי המקצוע לסיים באופן מהיר את סגירת השנה ולהציג דו"ח עדכני שיוצג בישיבת הכספים ביום ראשון הקרוב והדברים יוצגו לציבור. אנו צפויים לסיים את השנה שחלפה (תקציב עירוני של כ-500 מיליון ₪) באופן מאוזן או לכל היותר חריגה של כ-0.2% ש"ח מהתקציב השוטף. זהו הישג מדהים בכלל, ובפרט בהתחשב בשנה האחרונה שעברנו".

"רואים את העשייה". גבאי במעבר על תכניות

כראש העיר אתה ער לטענות שיבנה מזרח תהיה שכונה חרדית?

"יבנה מזרח משווקת לכולם, באופייה היא דומה לכל שכונה, בדומה לשכונות האחרונות שנבנו בעיר. גם כאן לצערי מנסים 'להפחיד' את הציבור, אך הציבור ביבנה נבון. יש ביבנה יחסי אמון וקשר נפלא בין התושבים, קהילה מאוחדת בה כל אחד מכבד את רעהו. לאורך השנים שמרנו על אופייה היפה של העיר בזכות נציגי ציבור אחראיים הרואים קודם כל את טובת הקהילה שחיה כאן. אין לי כוונה להרוס את מה שנבנה ולא אאפשר לאף אחד לפגוע במרקם הקיים".

עד כמה הבחירות ישפיעו על העיר? איך עוברים שנה ללא רוב במועצת העיר והאם אתה חושש שהדבר יחזור שוב?

"אבי עליו השלום ואמי האהובה שתבדל לחיים ארוכי,ם לימדו אותי דבר אחד פשוט אבל חשוב: 'לך תמיד עם הלב בדרך הישר, כל השאר יסתדר מעצמו'. אני נוצר את הדברים על לוח ליבי וכך אני מחנך ומנחיל לילדיי. דבר אחד אני יודע בוודאות והוא שהבחירות המוניציפליות בעוד קצת יותר משבוע הן המשמעותיות ביותר והחשובות ביותר לעתידה של העיר בשנים הקרובות והן נוגעות לכל אחד מהתושבים. התמיכה שאני מקבל מהתושבים מחזקת ומעודדת, אני יודע שלא הצלחנו להגיע לכולם בשנה אחת אבל אני מתכוון לקדם ולטפל בכל מה שנכון וטוב לעיר. אני מבקש מכל תושבי העיר לאפשר לי ולנבחרת החזקה שאיתי להמשיך לפעול למענכם, באופן שוויוני, בכבוד, ללא איפה ואיפה וללא משוא פנים.

"לעצם העניין, היכולת לחולל ולקדם את החזון שלי תלויה, חד משמעית, בכוח שיהיה לי במועצת העיר. השנה נאלצתי להוביל את העיר עם שני קולות במועצת העיר מתוך 15. זה מצב כמעט בלתי אפשרי, שמאוד מקשה על תהליכי עבודה. על אף זאת, הצלחתי להגשים את התוכניות והיעדים השאפתניים שהצבתי, ואפשר רק לדמיין כמה משמעותית העשייה יכולה להיות עם הנבחרת שלי לצידי. לכן אני מבקש בכל לשון של בקשה לא לפצל קולות. מצביעים בשני פתקים- קודם כל לנבחרת שלצידי- אותיות 'קל' וסיעת יבנה במרכז ולאחר מכן פתק צהוב עבורי לראשות העיר. תנו לנו את הכח להמשיך בעבודה היומיומית הקשה ולהוביל את יבנה למחוזות ראויים וליעדים חדשים".

מה אתה מאחל ליבנה ולמדינת ישראל?

"אני משוכנע שיבנה בהובלתי הולכת לקראת פיתוח אדיר בכל התחומים. תכניות העבודה שלנו נוגעות בכל תחום ובכל שכונה. בימים אלה אנחנו כבר רואים את השינויים בשטח – פרויקטים של התחדשות עירונית מקודמים בשכונות הוותיקות ורוקמים עור וגידים, העבודות על הקאנטרי החלו במערב העיר, נקים כאן שכונות חדשות במזרח העיר, מרכזים ופארקים לעסקים. מעל הכל אנו נעמיק שורשים בחינוך הדור הבא כי עתידנו תלוי בו. אנו רואים בימים אלה את מיטב בניה ובנותיה של הארץ, תורמים למדינה ונכונים להקריב הכל למען עתידה ושגשוגה. אני אופטימי לגבי העיר והמדינה, יש לנו אומה חזקה והעתיד יביא עמו פריחה ושגשוג למדינה ולעיר. אני מאחל לכולנו שנמשיך לפתח את העיר ולראות אותה צומחת ומתפתחת ולמדינת ישראל אני מאחל בעיקר ביטחון, שלווה, אחדות בנינו וכמה שיותר אהבת חינם. הלב של כולנו עם משפחות החללים שאיבדנו, הצער והכאב פוצע את הלבבות, אנחנו תמיד נחבק את המשפחות, נושיט יד תומכת ונמשיך ללוות אותם לעד. נישא תפילה לחזרתם של החטופות והחטופים במהרה הביתה, להחלמתם של הפצועים ולשובם בריאים ושלמים של חיילי צה"ל הגיבורים". 

 

 


 
$(function(){setImageBanner('88d7cc6b-6694-4f85-b203-1b03dcc4c929','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('b8b3d0ba-1292-49fc-9efd-3bcb76a44951','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה