הילד מגלה את גופו



בגילאים צעירים הילד המתפתח לומד בכל יום דבר חדש. הוא לומד לזחול, לעמוד, ללכת, להגות הברות ובהמשך לדבר. הוא לומד לשחק, להכיר חברים, לאכול מצלחת ואנחנו מאוד גאים בו .

בשלב הזה הוא לומד עוד דברים. הוא לומד להכיר את גופו שלו ואנחנו מסייעים לו בכך. "עשר אצבעות לי יש". "האף שלי, האף שלך". "ידיים למעלה על הראש על הכתפיים ..." אבל אף אחד עוד לא חיבר שיר להכרת הפין או הפות של הילדים. ( "בולבול תגיד לי למה ?" לא נחשב).

עם כל ההתפתחות, הקידמה והליברליות, העיסוק במין עדיין לא טריוויאלי לרובנו, גם כשמדובר בילדים שלנו. זה כמובן תלוי מאוד במקום בו גדלנו, במשפחה שלנו, בתרבות שספגנו, עד כמה הנושא היה מדובר, עד כמה היה לו בכלל מקום, אילו מסרים (גלויים וסמויים) ספגנו כילדים ואילו חוויות חווינו. לכן לא מפתיע שהורים לא ממש יודעים איך להגיב כשהילד מבקש לראות או לגעת באיבריהם המוצנעים.

 

באופן טבעי הראש שלנו הולך מיד לעולם המושגים של מיניות בוגרת: משיכה מינית, פנטזיות, יחסי מין, פורנוגרפיה, ומפה מגיעה התגובה הלחוצה שלנו. אלא שאצל ילדים זה מתקשר למקומות אחרים לגמרי. כן, זה נעים להם, זה מרגיע אותם. אלא שה"תיקייה" הזאת בגיל ארבע עדיין ריקה מתוכן. אין שם טקסטים ותמונות. יש רק תחושה והיא בהחלט טובה.

 

ילדים הם סקרנים לגבי הכל, כולל גופם. כמו כן הם מביעים סקרנות לגבי גופם של אחרים. הם מנסים להתבונן ולגעת באיברי המין של אחרים. ההתבוננות והנגיעה מלווה בדרך כל בצחקוקים, במבוכה ובשעשוע יותר מאשר בגירוי מיני. טבעי שבגיל זה ילדים יתחילו לאונן .יש ללמד אותם שההתעסקות עם גופם הוא טבעי. אבל צריך לעשותו בפרטיות, בחדר שלהם. חשוב בגיל זה להעביר מסרים של מותר ואסור וכן לספק מידע ראשוני בנוגע לגוף האדם בהתאם לגיל הילד.

 

חשוב להעביר את המסרים הבאים:

 

הגוף שלך שייך לך

                              

יש לך זכות להחליט אם ילד אחר יכול לגעת בגופך במהלך המשחק, ובמידה ואתה לא מעוניין תאמר לו לא.

 

אסור לחבק, לנשק ולגעת בילד אחר ללא רצונו  והסכמתו

 

תמיד נשארים לבושים כאשר משחקים עם ילדים אחרים.

 

 

איך מטפלים בגן ?

 

קודם כל ומעל לכל- קשר עם ההורים .אמרתי בעבר ואומר כעת שוב ,שתי המערכות החשובות ביותר לילד הם צוות הגן וההורים בבית .לכן הטיפול בנושא חייב להיות משולב בין שתיהן.

אם ההורים מזהים אצל הילד סימנים ראשוניים לגילוי גופו, יידעו את הגננת וההפך.

צוות הגן  יזהה את הילדים שנמצאים בתהליך גילוי הגוף. יחל תהליך הסברתי אל מול הילד. מה מותר ומה אסור. צוות הגן יהיה ער לכל אותם מקומות "מסתור" בגן שם ישחקו הילדים ברופא וחולה.צריך לשם לב שלא כל משחק מהסוג הזה יש להפסיקו. לדוגמא, אם בדיקות הרופא נעשות על הבגדים אין עם כך שום בעיה, הרי לצורך הזה קיימת פינת הרופא, אולם אם "הרופא" מחליט להפשיט את החולה הרי כאן על צוות הגן חובה להתערב. בעדינות לא בלחץ והיסטריה יופסק המשחק יינתנו הנחיות כיצד עושים זאת נכון ,נסביר מהי חשיבות הפרטיות של גופינו. נסביר שהפשטה איננה חלק מהמשחק ואנו מכבדים מאוד האחד את גופו של השני. נמשיך לעקוב אחר התנהגות הילדים. בדרך כלל נבחין ברצון לחזור על אותן הפעולות. לא נילחץ ולא ניבהל. זה טבעי. נחזור בעקביות פעם אחר פעם על ההסבר. צריך לזכור שהילדים מספקים את סקרנותם. הם חוקרים מגלי עולמות חדשים .מה שלנו ברור וידוע, אצלם מדובר על תגליות מרעישות. לכן מדובר בתהליך חינוכי. תהליך הסברתי  שסופו יביא את הילדים להתנהגות נורמטיבית .

צוות הגן חייב להיות שם בשביל ההורים. הרי  אוכלוסיית הגן הינה מגוונת וכל הורה מביא את האני מאמין שלו לנושא.

הגננת תוביל תהליך אחיד בין הורי הגן בנושא. שיחות מול ההורים שילדיהם התחילו לגלות את גופם.לא כל ההורים יגיבו באותו האופן .חלקם יראו בעניין "קריסת ערכי תרבות" וחלקם יתעלמו ויגידו שזהו תהליך טבעי,"לנו זה לא מפריע".

אז זהו שבגן זה מאוד מפריע. מאוד. לכן תהיה זו הגננת שתגשר בין כל ההורים. תביא את כולם להבנות זהות בנושא.

כמה שהתיאוריה קלה והביצוע מורכב ,אבל אנחנו חייבים להאמין . טובת הילד עומדת מעל לכל .

תפקידינו לפתח לילד כישורים חברתיים.להעצים את ביטחונו העצמי. הדרכתו בעת שהוא לומד לגלות את גופו בהחלט יהווה כלי חשוב להמשך הדרך.

והכי חשוב " שידעו כולם שיש ילד אחד בעולם והילד הזה הוא אני".

 

שלכם רגינה הגננת


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה