צלצולי פעמונים במרשה ובבית ג'וברין- קום והתהלך בארץ



אני מביא לפניכם המלצה לסיור משפחתי במערות בית ג'וברין ובתל מרשה בחול המועד פסח. הכניסה בתשלום, אך מי שעושה מנוי שנתי זו עסקה משתלמת, ונהנה מאפשרות להיכנס לאתרים רבים.

הצעה ראשונה היא מסלול מעגלי המשלב ביקורים באתרים, הליכה ומנוחה ממערה מספר 3 הקולומבריום עד מערת הפעמון ,מערה 11 . המסלול כ-4 ק"מ. בדרך ניתן לראות את כל המערות בקצב נוח. בתום הליכה חוזרים לרכב הממתין בנקודת ההתחלה ליד מערות מספר 2-3.

הצעה שנייה הינה "דילוגים" ברכב בין המערות כחצי יום.

מקבץ ראשון-מערות 2-3

מקבץ שני –אל מרשה ומערות 4-5-6-7

מקבץ שלישי – מערות 8-9

מקבץ רביעי – מערה מספר 11

מקבץ חמישי – אמפיתיאטרון רומי ומתחם בתי המרחץ

(2) מערה פולנית- אין צורך לרדת לתחתית . המערה פחות מרשימה אך סיפור  המערה הוא בחריטה הנמצאת על הסלע במרכז המערה .הסמל הוא נשר שמסמל את צבאו של אנדרס שעמד בראש כוח של כ-100,000 גולים פולנים שהתאמנו בפרס ובדרכם לארץ ישראל בפברואר 1943 עצרו כאן. המפורסם מבין היהודים הרבים שהיו בכוח הפולני היה מנחם בגין וכן 716 ילדי טהרן.

(3) מערת הקולומבריום – מערה מרשימה, יורדים מהפתח הצמוד למערה 2 ויוצאים מהפתח המערבי. המערה נחצבה בצורת צלב ,ושימשה ,כנראה, כמקום לגידול יונים, אך המחקרים האחרונים מראים שיתכן שכאן גידלו את התרנגול המבויית.

(5)  מערת בית הבד- שיחזור של תהליך הפקת השמן שהיה במקום.

(7)  מערת המבוך – מערכת תעלות שחיברה את בתי המגורים התת קרקעיים. המערה מרשימה ומרתקת ומצריכה גמישות בתנועה.

(8) המערה הצידונית – שיחזור מרשים של תהליך קבורת המתים בכוכים מסביב כמו כן נעשה שיחזור של ציורי קיר יפים.

(11) מערת הפעמון – מערה זו נחצבה ושימשה להפקת חומרי בנייה .

האתר האחרון - האמפיתיאטרון  נמצא מחוץ למתחם . יש לחצות בזהירות את הצומת הבעייתי שבין הפארק לתחנת הדלק ומאחורי התחנה נבקר באמפיתיאטרון הרומי שנבנה בשלמות לתחרויות ספורט ומופעי גלדיאטורים. במקום נערכו מופעים לקהל עצום שמנה כ-3000 איש.

קצת על בית ג'וברין ומרשה-

מרשה -אזכורים ראשונים להתיישבות במרשה הם מתקופתו של רחבעם שמלך במאה ה-9 לפנה"ס. בהמשך סיפורם המרתק של האדומים שהתיישבו במקום ואחריהם ההלניסטים.

סיפור מיוחד מוקדש ליוחנן הורקנוס החשמונאי שהיה ידוע בקשיחותו וגייר בכפייה את כל הלא יהודים.

בית ג'וברין- הרומאים בראשות אספסיאנוס חידשו את הישוב לקראת  שנת 70 לפנה"ס ובהמשך שינו את שם הישוב  לאליתרופוליס. במאות ה-2-3 התיישבו במקום יהודים, אך לקראת המאה ה-6 הביזנטים הקימו  כנסיות רבות במקום והיהודים גורשו .

באוקטובר 1948 כבש צה"ל את המקום.

מורשת עולמית- בשנת 2014 הוכרזו מערות מרשה ובית ג'וברין ע"י אונסקו כאתרי מורשת עולמית.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה