כיצד לאכול בהמה ולהישאר בן אדם?



בשנים האחרונות הרפואה האלטרנטיבית תפסה תאוצה כשבמרכזה מודעות לאכילת אוכל בריא. יותר ויותר אנשים חושבים רגע לפני שמכניסים דבר מאכל לפה ולא מסתפקים בטעמו הערב אלא מתבוננים גם בהשפעתו על הגוף.

מפרשת השבוע ,פרשת שמיני, החלה התורה לעסוק במצוות המעשיות של התורה, שניתנו ליהודי, וזאת, לאחר שהכרנו את סיפורי התורה והקמת המשכן, כליו ועבודתו.

חלק מרכזי בפרשה עוסק במאכלים. המזון האסור והמותר להכניס לפה. למרות שאת המצוות אנו מקיימים רק בגלל רצון ה' וכך אנו מתייחסים גם לכשרות המזון, אך תמיד אנו מחפשים את ההיגיון שעומד מאחורי המצווה.

תחילה, מחפשים  את הסיבות הבריאותיות האוסרות לאכול בשר מחיה טמאה, אך אם יש בעיה בריאותית מדוע לגויים מותר לאוכלו? למה המצווה הזאת אינה קיימת במסגרת מצוות בני נח, שבע מצוות שה' ציווה על כל אומות העולם? האם הם לא ברואיו, האם הבורא אינו דואג לבריאותם?

מדוע התורה מגדירה אותם  "טמאה וטהורה"?

התורה נותנת סימני היכר לבהמה הטהורה. מפרסת פרסה, הפרסה היא החלק הקשה בסוף רגלה של הבהמה שעליו היא דורכת. הבהמה הטהורה: פרסתה חתוכה באמצע לשתיים ומעלת הגירה : לאחר הלעיסה הראשונית המזון יורד אל הקיבה וחוזר ללעיסה נוספת בפה.

מה המיוחד בסימנים הללו שמכשירים את הבהמה?

התשובה נמצאת בפרשה "ואל תשקצו את נפשותיכם... ונטמתם בם". מסבירה הגמרא ונתטמתם הכוונה ונטמטם. אכילת הבשר האסור מטמטם את לבו של האדם.

 

היהודי שקיבל בעת מתן תורה להיות "ממלכת כהנים וגוי קדוש" תפקידו  לדאוג לגלות בעולם את השכבה הרוחנית הקיימת בו מעבר לרובד הגשמי. היהודי, כאשר עושה קידוש, קובע מזוזה, מניח תפילין וכדו'-הוא מציג לעולם כולו את אמונתו, שהעולם הגשמי נברא ונשלט ע"י כח רוחני אלוקי.

אכילת הבשר משפיעה באופן ישיר על התנהגות האדם. כיום, יש מודעות גבוהה להשפעת המזון על איכות החיים. לא רק השפעה על הגוף אלא גם על ההתנהגות של הנפש. כגון: שתיית יין-מביאה שמחה, מאכלים עתירי סוכר-ממלאים אנרגיה. ישנם מאכלים הפוגעים בזיכרון או עוזרים לו, הבשר שהתורה אסרה מגשם את ליבו ומוחו של האדם ופוגע ביכולת הקליטה הרוחנית שלו.

סימני הטהרה מוכיחים כי הבהמות הללו שלוות ורגועות, הן מעלות גירה כי הן ניזונות רק מהצומח ואינן תוקפות בעלי חיים אחרים וטורפות אותם. בצמחים, יש חומרים הקשים לעיכול ולכן היא מעלה גירה כדי להצליח לעכלו, הבהמות עם הפרסה השלימה משתמשות בפרסתן על מנת לתקוף ואילו פרסה שסועה אינה יעילה לתקיפה.

האדם הניזון מהם -נשאר עם נפש טהורה ורגישות רוחנית ולכן נקראים בהמות" טהורות" כי הן שומרות על טהרת נפשו של האדם.

עיון עמוק יותר, מגלה לנו שסימני הכשרות מלמדים אותנו כיצד  צריכים להתנהג . לדעת,  מה ה' רוצה מאתנו. סימני הטהרה בבהמה מלמדים אותנו כיצד להצליח ולעמוד במשימה , לבדוק האם אנחנו בהמות כשרות, אומנם יש לנו שכל ונשמה, אך עדיין אנו עם גוף בהמי. הפרסה השסועה המחולקת לחלק ימני וחלק שמאלי, מרמזת שעל האדם להשתמש גם עם קו החסד הנמצא בימין וגם עם קו הגבורה משמאל. זו הדרך שאדם בוחן עם מעשיו נובעים  מאופיו הטבעי  או מרצונו למלא את רצון ה'. אדם שכל ימיו עסוק בלימוד תורה שבטבעו מכונס בתוך עצמו וכאשר מקבל פניה לעזור לזולת באותה חיות ושמחה שהוא יושב ולומד יוצא מעצמו ומסייע לחבר הוא האדם שהולך בדרך הנכונה.

העלאת הגירה מחייבת אותנו בחיי היום יום, שאנו עוסקים בענייני העולם הזה, אנו צריכים ללעוס וללעוס, לבדוק האם אנו זקוקים לכל המעשים הגשמיים או שמא אפשר לוותר על חלקם לטובת הרוחניות.

לאכול בריא, הכוונה, לשמור גם על בריאות נפשנו ולשמור על קשר בריא עם ה', קשר שישמר את שמחת פורים ויביא את חירות חג הפסח.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה