"אני מזהה שביבנה יש המון ילדים מוכשרים"



המוזיקאי קובי שפי, שמרכז את מגמת המוזיקה בבית ספר 'האורן', מספר על המגמה הייחודית, ההצלחה של התלמידים ועל תרומתה של המוזיקה להתפתחות טובה יותר

צילום: חגי חסדאי כהן

המוזיקה היא אחת המתנות המופלאות הקיימות בחיינו. מחקרים מצביעים על קשר ישיר בין חשיפה ועיסוק במוזיקה, לבין התפתחות טובה יותר. בבי"ס האורן קיימת מזה כ- 17 שנים מגמת המוזיקה, שהיא אחת הטובות בארץ. המגמה קמה בעקבות חזונה של רות שרעבי, שניהלה באותם ימים את ביה"ס, שהקימה וסללה את הדרך להמשך התפתחות המגמה האיכותית עם הישגים מרשימים. יחד איתה, תמי כספי- אשל, מוזיקאית שיצרה הרכב ווקאלי באורן, גייסה, את קובי שפי שמדבר את אותו החזון ומרכז את המגמה עד היום ביד רמה. "יצאתי לדרך מתוך חזון, שתלמידים במדינת ישראל יעשו מוזיקה בצורה יצירתית, כלומר,  יכתבו, ילחינו, ילמדו, יפיקו, יעבדו, יקליטו ועוד. כך הם יחוו בעצמם את וילמדו מה זה להיות מוזיקאי, על כל המשתמע מכך" מסביר שפי. קובי, מוזיקאי פעיל, מופיע בארץ ובעולם עם ההרכב שלו "Common – bond", יחד אתו השיק את אלבומם החדש בפסטיבל 'בציר חדש' ביבנה ב- 2013 . קובי עובד עם אמנים רבים ביניהם מרינה מקסימיליאן- בלומין, שהייתה הזמרת באלבום השני שהוציאה הלהקה.

לא רק מוזיקה, גם ערכים

לדבריו של שפי כ- 10 אחוז מכל בוגרי המגמה עוסקים היום במוזיקה מבחינה מקצועית. חלקם מנגנים או מפיקים יחד עם האמנים המובילים בישראל כמו, נתן גושן, חנן בן ארי, שירי מימון, ועוד. כמו כן, ישנם שמנגנים היום עם תזמורות בחו"ל ויש כאלה שהמשיכו ללימודים גבוהים בניו סקול שבניו- יורק, לא מעט בוגרים המשיכו את לימודיהם באקדמיה למוזיקה בירושלים, שהיא האוניברסיטה הראשונה למוזיקה שהוקמה בארץ, וישנם כאלה שממשיכים ב'רימון', ללימודי תעודה. כל אלה מעידים, ללא ספק, על הצלחת המגמה.

חסדאי כהן

המגמה בנויה ממסלול שמתחיל בכיתה ז'- ט' בו התלמידים חווים מוזיקה, עובדים בהרכבים, משתתפים בסדנאות, מתנסים בנגינה. אחריו מתחיל מסלול י'- יב', שבו התלמידים עושים  בגרות של 5 יח' כאשר החלוקה היא, 2 יח'- בהיסטוריה ותולדות המוזיקה, 2 יח' על תיאוריה  ויחידה בית ספרית נוספת הנקראת קומפוזיציה, בנוסף הם כותבים, מלחינים, יוצרים ומנגנים.

"אנחנו שמים דגש על עזרה הדדית ותמיכה בין כל תלמידי המגמה. חשוב לנו שלא תהיה תחרותיות או השגיות ושכל אחד יעשה מה שהוא יכול במקסימום שלו. שכל אחד ישאף למצוינות שלו. הדגש על הערכים האלה מביא אותנו להרגיש כמו משפחה אחת",  אומר שפי. "ישנם שיתופי פעולה בין מסלול הבוגרים למתחילים, בעיקר מבחינה העבודה המעשית. הבוגרים חונכים ומלמדים את הצעירים יותר. הם מנגנים ביחד בהרכבים, לומדים ומלמדים אחד את השני. מורים יכולים להיות נהדרים, אך אף פעם לא יוכל ללמד כמו שילד מלמד ילד. המורה הוא פדגוגי, הוא לא חבר והילדים הם חברים והם משפרים אחד את השני ומשתפרים יחד. שיתוף הפעולה ביניהם מביא עימו נינוחות, עבודה בגובה העניים וכשהם מגיעים לתיכון הם כבר יודעים מה הם צריכים להביא מבחינת ערכים".

שתופי פעולה עם האמנים המובילים בארץ

מגמת המוזיקה מציינת לאורך השנה כמה אירועים מרכזיים. הראשון מבניהם הוא בילוי סוף שבוע מגבש של כל תלמידי המגמה מכיתה ז' עד יב'. במהלך הסופ"ש הם מנגנים יחד, יוצרים, ומכירים לעומק אחד את השני. לאחר מכן מתחילים בתהליך ההקלטות, כאשר תלמידי החט"ב מקליטים חומרים של ההרכבים והחט"ע מקליטים, מעבדים ומפיקים את החומרים שלהם, כך שיש להם עוד נדבך מעשי ופרקטי לעבודתו של האמן. ההקלטות מתקיימות באולפני "צוללת" שבתל אביב. בהמשך מגיע ערב אמן, שהוא אחד מרגעי השיא של המגמה. ערב זה מוקדש לאמן שכל שנה נבחר ע"י תלמידי יב' וקובי דואג ליצור איתו קשר ולהתחיל עבודה בשיתוף פעולה. כהכנה לערב האמן תלמידי המגמה יוצרים עיבודים ליצירות של אותו האמן. "כל אמנים עד היום שיתפו פעולה, וחשוב לציין שזה נעשה בהתנדבות מלאה. עד היום עבדנו עם מוש בן ארי, אמיר דדון, היהודים, אברהם טל, והשנה אנחנו עובדים עם עילי בוטנר" מוסיף קובי. כהכנה לאותו הערב, האמן מגיע לסדנה, שבה התלמידים מנגנים בפניו את העיבודים שהם עשו ליצירות שלו ומקיימים שיח על דרכו האומנותית, הקשיים, ההצלחות ותהליך היצירה.

השבוע, נפגשו תלמידי המגמה עם עילי בוטנר ושאלו על דרכו המקצועית, על החלום שבשבילו שילם מחיר ורצו לשמוע ממנו על העשייה המוזיקלית שלו. "מגיל 16 החלטתי שאני עוזב את בית הספר, כי לא מצאתי את עצמי שם, ויצאתי להגשים את החלום" סיפר להם בוטנר. "הייתי נוסע כל יום 3 שעות הלוך ועוד 3 שעות חזור מהיישוב בו אני גר לבית ספר 'רימון' והקדשתי את שנות נעוריי ליצירת מוזיקה. לא היה אכפת לי מה אמרו מסביב ומהמחיר ששילמתי, היה לי חלום, לעסוק במוזיקה ולנגן וזה מה שעמד לנגד עיניי".

בערב המגמה, שמתקיים בכל שנה בהיכל התרבות, ההרכבים עולים ושרים את שירי האומן כאשר הוא צופה בהם, ובסוף הערב הוא עולה לשיר סיום עם תלמידי יב'. באותו הערב, דואגים לתלמידים לתנאים הכי טובים, מבחינת תאורה והגברה, כדי שיתנסו בתהליך על הצד הטוב ביותר.

"כל הדבר הזה הוא חוויה עבורנו, זה מרגש לנגן לאותו האמן את העיבוד שלנו ליצירה שלו" אומר התלמיד אמיר בוחבוט. "עד היום הכרנו כמה אמנים וזה היה כייף לעבוד איתם ולהכיר מקרוב" מוסיף יובל פרטוש.

חסדאי כהן

החדר לזכרו של צחי איטח

בסוף השנה מתקיים ערב נוסף,  'ערב תרבות', שמתקיים גם הוא בהיכל התרבות. בערב זה תלמידי מגמת האומנות מציגים את המיצגים שלהם, תלמידי תקשורת מקרינים את הסרטים שיצרו, ותלמידי מגמת המוזיקה מנגנים בלייב את הקטע הנוסף שהלחינו.

חשוב לציין כי היוזמה של ערב זה היא של אורית גור כהן מנהלת האורן. "פרויקטים כאלה לא היו מצליחים ללא גיבוי מלא של המנהלת, תמיכה מטורפת וחיבוק של כל המחנכות והרכזות" מוסיף קובי.

שפי מנהל את המגמה ביד רמה, יחד עם אנשי הצוות שלו בהם: נמרוד לכיש בסיסט ומנגן עם אמנים רבים ושעושה שני הרכבים עם ז'-ט'. אייל דרכמן,  שעושה פרויקטים עם מקהלות בארץ ובחו"ל והוא עובד עם הרכב קולי במגמה ז', ח' והרכב רגיל ז', ט' ואופירה פינקוביץ, שהיא אחראית על עיבודים, מלמדת, עושה את האנסמבל הייצוגי של ביה"ס ועובדת  עם ההרכב הקולי של ט', הרכב ז'-ט', והרכב  הווקאלי שמייצג את ביה"ס. אופירה גם אחראית על הבגרות החיצונית וחלק מהבגרות הפנימית.  הצוות  ככלל עובד בצורה מקצועית ופדגוגית יחד עם גישה ואהבה לילדים.  גם קובי בעצמו, עובד עם הרכבים גם מחט"ב וגם מחט"ע  ומלמד את יחידת הלימוד הבית ספרית הנקראת קומפוזיציה.

החדר בו תלמידי המגמה עובדים ויוצרים נתרם ע"י משפחת איטח להנצחת בנם צחי איטח, בוגר גינסבורג, שנפל בלבנון, כשהיה בן 19. גם ראש העיר תמך, העניק תקציב מכובד לקניית כלים וציוד יקר.

"חבל לי לראות שמעט מאוד ילדים מנגנים"

אורית מנהלת 'האורן' וקובי מאמינים שכל בית הספר צריך לנגן, לכן התחילו שיעורי נגינה בשכבות  ז' ח', כחלק מהמערכת השבועית באופן קבוע. כל תלמיד בוחר את הכיוון והכלי והצוות מכוון אותו. "יותר מכך", מספר קובי "אני מקווה שכל בתי הספר בעיר יבנה ינגנו, בכל פעם שיש בחינות למגמת המוזיקה ואנחנו עושים סיור בבתי הספר היסודיים בעיר חבל לי לראות שמעט מאוד ילדים מנגנים, מניסיוני האיש כילד, זה הרים אותי למעלה".

הישג נוסף וחשוב שרשם מסלול מגמת המוזיקה  הוא שיתוף הפעולה עם בית ספר 'רימון', בו כל תלמידי המגמה שמסיימים 5 יח' בגרות יכולים להתקבל לרימון באופן אוטומטי. יש הרבה תלמידים שלומדים שם.  קובי בעצמו בוגר מחזור ראשון בבי"ס רימון. כדי לקבל את ההכרה, המגמה עברה  תהליך של שנה בו נבחנה לגביי עשייתה, ובסופה קיבלו הכרה.

"יצא לי להכיר בני נוער מרחבי הארץ, ואני מזהה שביבנה יש המון ילדים מוכשרים. יש כאן ריכוז של הרבה כישרונות, ביחס למקומות אחרים וזה יפה לראות".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה