מגע של קסם



חזי דין כבש את הבמות הגדולות ביותר בעולם וגם את ערוצי הטלוויזיה, אך הדרך אל הפסגה הייתה קשה ורצופה במכשולים ואכזבות. בראיון מיוחד הוא מספר על הילד החולם בן ה-7 שהיה, מדבר על תחושת התסכול שהוא זוכר עד היום, על הנחישות ובעיקר על האהבה ליבנה והכוח היבנאי, שבלעדיו כל זה אולי לא היה קורה

ביום חמישי, בעוד שבועיים, יעלה חזי דין על בימת היכל התרבות ביבנה. את מספר ההופעות שהיו לו עד כה בארץ ובעולם הוא כבר מזמן הפסיק לספור, אך ההופעה הזאת ביבנה היא עבורו מרגשת במיוחד. "אני רואה את השלטים ששמו פה ברחבי העיר ולא מעניין אותי שזכיתי בפרסים בחו"ל, שיש לי תכנית בקשת או שעשו עליי תכניות טלוויזיה מעבר לאוקיאנוס, התחושה פה ביבנה, בשדרות דואני, היא אחרת לגמרי, מבחינתי זה ההישג שלי" הוא אומר. "החכמה היא ליהנות מהדברים האלה, מהופעה בעיר בה גדלתי כל חיי, מכתבה ב'יבניתון' ותמיד לזכור מאיפה באת. הכתבה הראשונה שעשו עליי בחיים הייתה ב'יבניתון' ובאותו סוף שבוע הסתובבתי כמו טווס ביבנה. אני שומר אותה עד היום, מבחינתי זה לא פחות טוב משער אחורי ב'ידיעות'".

צילום: משה נחמוביץ

ממוקד מטרה

כיום דין הוא אחד מהקוסמים ומאחזי העיניים הטובים ביותר בעולם, הוא גם היה שותף מרכזי בטרנד הקסמים ששטף את ישראל והעולם בשנים האחרונות. מהצד זאת נראית כהצלחה מטאורית, אבל המציאות היא אחרת לגמרי. הוא התחיל לעסוק בקסמים מגיל 7 והופיע בימי הולדת ברחבי העיר. "היה לנו בבית את מרתף הקסמים שלי ובמשך שנים אבא שלי היה מסיע אותי לכל ההופעות שלי, ההורים שלי בחיים לא אמרו לי 'לא', בלעדיהם הייתי כלום. גם כשעשיתי את האקסטרים הם מאוד סבלו מזה, אבל תמיד תמכו ואף פעם לא יצאו נגד. במשך השנים הללו, מאז ועד היום, היו באמצע המון שנים של חוסר הצלחה ותסכול והם מעולם לא אמרו לי 'עזוב, לך תעשה משהו עם עצמך'".

גם ברגעי ייאוש ותסכול התעקש דין לעסוק רק במה שהלב בחר. "לפני חצי שנה הגעתי לבית ספר 'גינסבורג' ולינה שרון, מי שהייתה הרכזת שלי כשהייתי תלמיד, סיפרה לתלמידים שכשהייתי בכיתה ז' באתי אליה ואמרתי לה שהם מבזבזים לי את הזמן, כי יש לי תכניות אחרות לגמרי. ועכשיו בכל פעם שהיא רואה אותי היא אומרת 'וואלה בסוף הוא עשה את זה'. בשנים הראשונות כסף לא עניין אותי, אלא רק ההכרה והחשיפה וידעתי שכשזה יבוא יגיע גם הכסף. הייתי ממוקד מטרה וכסף לא היה המטרה".

צילום: משה נחמוביץ

הכוח היבנאי

כמי שהיה ממוקד מטרה דין עשה הכל על מנת לקבל את ההכרה לה הוא ציפה והוא עשה את זה יחד עם חבריו מבית הספר ביבנה, שחלקם הולכים איתו עד היום. "אלה אנשים שהלכו אחריי עם החלומות שלי, כשהיינו ילדים נתתי לכול אחד מהם תפקיד, אחד היה מפיק, השני במאי, צלם, תאורן וכן הלאה והם פיתחו קריירות מדהימות כל אחד בתחומו. גיא רחמים שביים, נמצא היום בניו-יורק ועושה קליפים מטורפים. הוא איש מאוד עסוק, אבל תמיד מוצא זמן בשבילי כשאני צריך עצה או טובה. עומר ברזילי, שאחראי היום על הסאונד של כל תכניות הטלוויזיה, רקם איתי ביחד את כל הדברים האלה. רועי קריאף הוא הצלם הראשי שלי ואני לא זז בלעדיו. בתעשייה תמיד צוחקים עליי בגלל זה וכשאנחנו באים אומרים 'הנה היבנאים הגיעו' ואני גאה".

בשלב הראשון הם עשו יש מאין: "תמיד אמרתי 'יש? נעשה. אין? נעשה שיהיה'. הסיפור שלי עם הטלוויזיה התחיל עם אותם חבר'ה יבנאים. החלטתי שאני עושה תכנית טלוויזיה וצילמנו פיילוט, זה היה פשוט מטורף כי באותו שלב לא ידענו בכלל מה אנחנו עושים. בגיל 22 הצלחתי לשכנע את 'טלעד', שהייתה אז זכיינית ערוץ 2, לעשות תכנית קסמים. אמרתי להם שאנחנו נביא את הכל מוכן, אם זה לא טוב שלא ישדרו ולא ישלמו. עשינו ספיישל אחד של 'מעבר לדמיון', הסתובבתי בשוק והבאתי אנשים מוכרים וזה תפס. גם כשיצא הוי.או.די של 'הוט' זה נעשה בצורה דומה. צילמנו במתנ"ס נאות שזר ביבנה, כי אולם לא יכולתי להרשות לעצמי ועשיתי מופע אשליות. והוט קנו את זה ממני, הייתי הבן אדם הראשון שעשה הפקת מקור להוט וי.או.די. אז חשבתי שזאת הפקה מטורפת, היום זה נראה בעיני קצת מגוחך, אבל זה גם תהליך שעברתי עם עצמי במהלך השנים". הרבה מים זרמו בנהר מאז ולאחרונה חתם דין עם 'קשת' על עוד עונה של התכנית שלו 'קסם אישי'.

האמנת שזה יצליח?

"זה לא יאומן ש'קשת' הסכימו לקחת את התכנית הזאת, לא כי לא האמנתי בה, אני תמיד ידעתי שזה טוב, אבל הייתה תחושה שהגישה למקומות האלה חסומה. בשנים האחרונות, בעיקר בשל הרשתות החברתיות קרתה כאן מהפכה. פתאום יש ריבוי מידע ותחרות ויש הרבה מקבלי החלטות ולא רק מספר מאוד מצומצם של אנשים שיושבים למעלה ונחשבים לאלוהים. היום הכל נגיש יותר ואפשר להגיע לאנשים הכי בכירים וחשובים בלחיצת כפתור כמעט. כשבאתי עם הרעיון של התכנית, עשינו פיילוט ששודר ואז אבי ניר, מנכ"ל קשת ראה את זה, התלהב ואמר שהוא רוצה את זה. עשינו עונה ראשונה שהגיעה לרייטינג מאוד יפה".

מה צפוי להיות בעונה השנייה?

"אנחנו יושבים עכשיו עם אנשים מאוד מכובדים ואפילו פועלים שביבי יגיע, כי זה מעניין לראות את האנשים האלה. הקו שאנחנו הולכים בו זה שזה יהיה עם מינימום חפצים, כדי שלאנשים שצופים יהיו הדברים האלה וזה יהפוך להרבה יותר מעניין. אנשים לא מכירים את הצד של ליצור קסם, הם מכירים רק את התוצר הסופי. הם חושבים שבגלל שזה רגע קסום והוא כל יכול אז גם הקסם קורה באותו רגע, אבל לא, זו עבודה מאוד קשה".

איך זה נעשה באמת?

"היום אני כבר עובד עם יועצים ואנחנו עושים סיעור מוחות. החוק הוא קודם כל להצביע על התוצאה שאנחנו רוצים לקבל ורק אז לחשוב איך להגיע אליה. למשל שהבן אדם יפתח את המקרר, יוציא ביצה, ישבור אותה ובתוכו יהיה השטר שהוא קיפל קודם לכן. אנחנו מחפשים את הדרך והפתרון בהתאם לנתונים הקיימים. זו עבודה מדהימה וזאת גם הפעם הראשונה שאני לא עובד בלחץ, כי נתנו לי יד חופשית וזמן כדי לעשות מה שאני רוצה".

הקהל של היום מאתגר יותר?

"כן, בוודאי. קסם הוא על פניו משהו לא הגיוני. אתה רואה נס שקורה לך מול העיניים וזה מעניין לנסות לחקור כדי להבין איך זה קורה והקהל של היום בהחלט מודע יותר ומנסה יותר. זה הפך אותי במהלך השנים להיות חד יותר מבחינת ביצועים. אני מגיע דרוך יותר, ונמצא בסוג של קרב מוחות. אתה כבר לא רק הקוסם שאמור לעבוד על הקהל שלו, כי אתה יודע שהקהל שנמצא עכשיו מולך הוא חריף וחשדן הרבה יותר, אז אני שומר על עצמי כדי לא לתת להם קצה חוט וליפול בקטנות".

איך אתה ממציא את עצמך מחדש בכל פעם?

"המקצוע הזה הוא גלגול של דברים. יש את הבסיס ויש אפקטים קיימים ואתה עובד על פי זה. עכשיו, כשהטכנולוגיה נכנסה לחיים שלנו כל כך חזק, אז אני מתאים את עצמי ומשתמש בחפצים המודרניים, מה שהופך את הכל להרבה יותר מעניין".

 צילום: משה נחמוביץ

איש האקסטרים

מבחינת דין אין דבר שהוא בלתי אפשרי, צריך רק טריגר משמעותי ואז הכל יכול לקרות. הוא הוכיח את זה בפרויקט האקסטרים שלו 'עומד למות', שכלל ארבעה חלקים. בחלק הראשון שבר את השיא של דיוויד בליין, כששהה במשך 65 שעות בתוך קוביית קרח שהוצבה בכיכר רבין בתל אביב, ללא מזון, שתייה או יכולת לזוז. "בכל פעם שאני מרגיש שאני לא מקבל תשומת לב אני מחליט על משהו קיצוני, מדליק אנשים וסוחף אותם אחריי. בסיפור של הקרח הייתי אמור לקבל חסות של 'טיק טק' העולמית, סוכריות המנטה. אחרי שהכל כבר היה סגור הם הודיעו שהם לא מוכנים לקחת סיכון, כי אם אני אמות זה ישרוף להם את המותג, וביטלו. התקשרתי לגיל טייכמן, שהיה אחראי על התאורה וההפקה מסביב ואמרתי לו שאין לי כסף לשלם. הוא סיפר לי, שכשהיה צעיר מישהו נתן לו הזדמנות והוא הבטיח שיום יבוא ויעביר את זה הלאה והנה הגיע הזמן וכל מה שהוא מבקש זה שאני אזכור את זה ואעביר את ההזדמנות הזאת הלאה כשאהיה גדול. אז הוא עשה את העבודה ולא לקח שקל".

כשנה לאחר מכן ביצע דין את האתגר השני ונחלץ מכתונת משוגעים כשהוא תלוי הפוך מגגות מגדלי עזריאלי ע"י חבלים בוערים. עוד שנה עברה והוא הצליח לשבור שיא גינס נוסף, כשעמד בראש עמוד בגובה 25 מטר, למשך יומיים, ללא אוכל וללא רשת ביטחון. בסופם ביצע קפיצה מסוכנת לקובייה שנבנתה מאלף ארגזי קרטון. במרץ 2013 ביצע דין את 'קבור חי' ועמד באתגר כשנחלץ מארון שהונח בבור באדמה, לא לפני שכמעט ושילם על כך בחייו. "זה היה חטא היורה, כי כשבאתי לעשות את האתגר הזה הרגשתי שאני סופר מן, שהרוח הזאת של החבר'ה היבנאים, אף אחד לא יכול עליה. עשינו את הקטע, צילמנו טייק ראשון והכל היה בסדר. החלטנו לצלם טייק נוסף ואז האדמה קרסה עליי. אנחנו תמיד מושכים זמן בצילום כדי ליצור מתח, אבל אז הצלם מושיקו דהן, שגם הוא יבנאי, קלט שקורה פה משהו אחר. הם הוציאו אותי וסיימתי את היום מחוסר הכרה בטיפול נמרץ בקפלן. הקטע הזה אגב שודר בתכנית בערוץ 10 והיא נפתחה למעשה עם הווידאו של הפינוי שלי לבית החולים. כשהגעתי לבית החולים כבר התחלתי לחזור לעצמי, נכנסתי לשם כולי מכוסה בבוץ והרופא שקיבל אותי אמר 'עוד פעם זה?', כי הייתי אצלו זמן קצר קודם לכן כשנפלתי לא טוב ונזקקתי לטיפול רפואי".

איך עושים את הדברים הללו, שנראה שאף בן אנוש לא יכול לשרוד אותם?

"כל הסיפור הוא למצוא סיבה חזקה, שתהווה את הטריגר. אני טוען שכל בן אדם יכול לבצע כל דבר, אם יש לו סיבה חזקה. לי היה כעס, על הילד שהייתי שכל השנים רצה להיות, אבל אף אחד לא היה מוכן להקשיב. מאז זה בוער בי ומשגע אותי ואני מוכן לעשות הכל כדי שיקשיבו לי".

צילום: משה נחמוביץ

"אני אוהב את יבנה"

לפני ארבעה חודשים הוא נישא, בני הזוג מתגוררים כעת ברחובות וממתינים לקבלת המפתח לדירה שלהם אותה הם קנו ביבנה. באופן לא מפתיע גם את אישתו הוא הכיר הודות לקסמים. "שנים אני מסתובב עם מטבעות ועושה קסמים לבחורות ברחובות תל אביב וכשפגשתי אותה לא הצליח לי כלום, המטבעות נפלו לי והיא אמרה שאני הקוסם הכי גרוע שהיא ראתה בחיים שלה. זה היה ביום חמישי וביום ראשון במהלך שיטוט יומי בפייסבוק הוא הציע לי אותה כ'אנשים שאני עשוי להכיר'. שלחתי לה הודעה ושאלתי אותה אם זו היא והיא אמרה שזה מאוד יפה שחיפשתי אותה, אבל לך תוכיח שלא חיפשתי" הוא צוחק. ההתכתבות הראשונה הזאת בין השניים בצ'אט של הפייסבוק, הוקרנה על מסכי ענק בכניסה לחתונה שלהם.

בשנים האחרונות דין הוא לא רק קוסם, יש לו חברה שבה הוא זה שמביים, כותב, עורך את התוכן ולמעשה עושה את כל העבודה וזה כתוב גם בהסכמים שיש לו עם ערוצי הטלוויזיה. "מבחינתי כל דבר כזה זה ניצחון אישי שלי, על השנים הללו שבהן נאבקתי. מצד שני אני תמיד אומר שיכול להיות שהכל מכוון ואז זה לא היה הזמן הנכון בשבילי להוציא את התוכן שלי למסך".

בעוד כשבועיים הוא יגיע, כאמור, ליבנה וככל שהתאריך מתקרב כך גוברת ההתרגשות שלו. "זה מופע מדליק שיש בו גימיק כי הוא קורה בכמה מקומות במקביל, באולם ומחוץ לאולם ומוקרן על המסכים. זה שאנשים קונים כרטיסים למופע שלי עדיין מפתיע אותי כל פעם מחדש. כשאני חושב על זה שיכול להיות שבעתיד אני אעזוב את הקסמים, קשה לי אפילו לדמיין את זה. אין משהו שדומה לתחושה שלך כשאתה מסיים מופע. שלוש שנים אני מופיע בכל יום שישי ואני לא מאמין שהאולם מלא. ומה שיפה הוא שיושבים שם זה לצד זה, ילד בן 7, חייל שחזר לסופש ואנשים בפנסיה ולאף אחד לא מפריע שגם השני שם. זה תוכן שמחבר בין אנשים, לא משנה בני כמה הם ומאיזה רקע הם באים. הקוסמים הם הזמרים המזרחיים החדשים, שנים היינו מקופחים והיום אנחנו נמצאים בכל מקום. בסוף כל מופע אני מבקש מהקהל שלא ילך, כי אני יוצא ללובי להגיד להם שלום. אני עומד שם למעלה משעה ומחבק, מדבר ומצטלם. הקשר הזה חשוב לי בגלל שלקח לי כל כך הרבה דם, יזע ודמעות כדי להצליח ואני תמיד אזכור את המקום הזה".

מה הלאה?

"הייתי רוצה להגיד שאני לא רוצה לאבד את זה לעולם, אבל אני ריאלי. אני מקבל מכתבים מהמון ילדים שעוסקים בתחום ויום יבוא ומישהו יחליף אותי, אני מבין ומקבל את זה. מבחינתי זאת הפעם ראשונה בחיים טפו-טפו-טפו, שהכל בסדר ואני לא מתעסק בלפתוח דלתות אלא בעשייה. אני עושה היום את מה שתמיד רציתי וחלמתי. אני לא רואה את עצמי בחו"ל נגיד, כי אני לא אעזוב את המשפחה ואחיה על מזוודות. עשו עליי תכניות בדרום אמריקה ובאנגליה וזה יכל להעיף אותי, אבל זה לא מעניין אותי. הרבה פעמים שאלתי את עצמי למה והבנתי שאני פרובינציאלי, את זה שלמה ארצי אמר ואני גונב ממנו. אני נהנה לקבל הכרה על העשייה שלי פה, בבית ולא שם. בבסיס שלי אני אדם פשוט. זה כמו ששואלים אותי 'מה, אתה חוזר לגור ביבנה?'. כן, אני אוהב את יבנה וגאה בזה".

בעוד שבועיים, ביום חמישי ה-22.2 יעלה חזי דין למופע מיוחד בהיכל התרבות ביבנה. "זו הפעם הראשונה שאני מופיע בעיר הולדתי עם מופע 'קופה פתוחה' שנמכרים אליו כרטיסים וזה מאד מרגש אותי. מבחינתי, זה הניצחון האמיתי שלי ואני כל כך מחכה כבר להופעה הזו ביבנה".

מה מצפה לקהל שיגיע לצפות?

"זה מופע שיהיה בו הכל מהכל. יהיו קסמי אקסטרים מסוכנים, תהיה קריאת מחשבות, יהיו קסמים בשיתוף הקהל וכמו שהזכרתי קודם יהיה בו גימיק מיוחד שקורה בכמה מקומות במקביל. הוא קורה בתוך האולם ויש קטע שאני יוצא אל מחוץ לאולם וזה עם מסכים שמקרינים בדיוק מה שקורה בחוץ, ואני גם מוציא אנשים מהאולם וקורים דברים מיוחדים שאני לא רוצה לחשוף כדי לא להרוס את הפאנץ' אבל בסוף המופע קורה משהו מטורף מחוץ לאולם, מטורף! אז להביא מצלמות וטלפונים טעונים כי יהיה מה לצלם".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה