מאחורי השורות



'לרדוף אחרי הצל', ספרו החדש של הסופר היבנאי נתן רונן הוא רומן ריגול מעורר מחשבה, שילוב של עלילת מתח, מסתורין ואקשן לצד דרמת יחסים ורגש, הנותן הצצה אל תוך חייו של בכיר במוסד. בראיון מיוחד מספר רונן על התהליך שעבר כשיצר במוחו את דמותו של גיבור הספר ומגלה מה גרם לו לפרוץ בבכי אל מול מסך המחשב

בשבוע הבא יצא לאור הספר 'לרדוף אחרי הצל' של הסופר המקומי נתן רונן, שיימכר רק בחניות הספרים המקוונות. הספר הוא דרמת ריגול, סיפור מתח שאי אפשר להניח מהיד, המעורר מחשבה על חיינו בישראל, כאן ועכשיו. הוא מספר את נפתולי חייו של  גיבור הספר, אריק בר נתן, ראש 'קיסריה', אגף המבצעים במוסד. "הספר מחבר כמה ז'אנרים ספרותיים המשולבים זה בזה. מצד אחד עלילת מתח, מסתורין ריגול ואקשן ומצד שני דרמת  יחסים ורגש. אהבה, שנאה, קינאה, התנגשות בין אגו, תאווה לשליטה וכח, תחמנות של פוליטיקאים, ערכים, יחסי אשמה, אמפתיה וחמלה, כאב נפשי ובסוף קתרזיס המחבר את כל הקצוות" אומר רונן. "השם שנבחר לו  'לרדוף אחרי צל', מרמז על רבדי הפעולה הגלויה והנסתרת של מה שקורה עם הדמויות המתוארות בו ועל מערכת השיקולים הסבוכה והנפתלת המאפיינת אותם. את הספר ערך הסופר ד"ר אמנון ז'קונט, ואת העיצוב המיוחד של הספר עיצב החתן שלי אמיתי לב, תשימו לב לצל של הגיבור על העטיפה, הצל הוא דמותו של מלאך המוות".

פרטי

עלילת הספר מתנהלת בשלושה רבדים: רובד היחסים שבין איש המקצוע, הלוחם ומנהל מנהלת המבצעים של המוסד לביון ותפקידים מיוחדים  ובין הדרג הפוליטיקה שהוא דרג מקבלי ההחלטות. רובד שני עוסק ביחסים שבין הגיבור ובת זוגו והקשיים המתגלעים ביניהם בגלל שהוא לא יכול לחלוק עמה סודות ופעולות עלומות שהוא שותף להן, מה שמכביד על יחסי המשפחה שלהם. והרובד השלישי הוא רובד שומרי הסף של המדינה, שחרדים לדמותה וערכיה לאור השחיתות שפשה בצמרת והניסיון שלהם לנצל את ארגון הביון החשוב הזה על מנת לסייע לטייקונים התומכים בהם פוליטית. העלילה איננה רק סיפור אקשן, אלא בעיקר דרמת יחסים הנעה בין מוקדי ריגול, פשע, בגידה ונאמנות חברית  שלו לוחמים.

"קהילת המודיעין הישראלית איננה מנותקת מן החברה הישראלית על חולייה ועל יתרונותיה. זוהי קהילה האוהבת לתפוס את עצמה כאחווה של רעות וטוהר, המסתתרת מאחורי מסתור של סודיות. אך כמו במנזרים הכי סגפניים אפשר למצוא שם שנאות, יריבויות פנימיות, צרות עין, קינאה וכל שאר החולשות האנושיות" מסביר רונן. "רציתי לספר את סיפורם של אנשים מיוחדים, לוחמי המוסד הישראלי למודיעין, המקדישים את חייהם לביטחונו של הכלל ומשלמים על כך מחיר אישי יקר. הם אינם עושים זאת רק מתוך אלטרואיזם או רצון להתפרנס. הם מכורים לאדרנלין, לשליטה, לפעולה ולעובדה שמעשיהם, שבדרך כלל היו על גבול האסור, מבוצעים הפעם ברשות ובסמכות".

פרטי

רונן (70) נשוי בשנית, כבר 40 שנה, לדניז אבנצור מדענית במכון וייצמן שיצאה לפנסיה. השניים מתגוררים בשכונה הצבאית ביבנה ויש להם 12 נכדים. שנים רבות היה רונן קצין בצבא קבע, באגף מודיעין ובמחלקה לתכנון אסטרטגי של אגף התכנון שם נחשף לראייה כלל מערכתית של  כל גורמי מערכת הביטחון הישראלית.

הוא השתחרר מצה"ל בשנת 1993 כקצין בכיר, ומאז עשה הסבה למערכת האזרחית. "למדתי לתואר שני ייעוץ ארגוני, הייתי כמה שנים ראש אגף שיווק ברשת אורט ישראל, ואחרי זה התחלתי בקריירה שלישית של מרצה להתנהגות ארגונית, מיומנויות ניהוליות,  ומקצועות השיווק, מכירות ושירות לקוחות". היום הוא מלמד בית ספר הנדסאים של המכללה למינהל, אורט רחובות והיחידה ללימודי חוץ של אוניברסיטת תל אביב.  מנכ"ל שותף בחברת יעוץ בינלאומית "סינרגיה משימתית" שהיא חלק מחברת  GENESIS"- יועצים" שייסד ד"ר דב ינאי.   "חברתנו עבדה בארץ וגם כמה שנים בבלקן, בקווקז ובמדינות אקס- יוגוסלביה עבור לקוחות עסקיים" הוא אומר. בנוסף לעיסוקיו הרבים כל חייו מתנדב רונן בקהילה, הוא משרת במשטרת התנועה הארצית בדרגת רס"ב, מתנדב 18 שנה בעמותת ער"ן ובעבר היה מזכיר ויו"ר הסניף של "צוות" עמותת גמלאי צה"ל ביבנה.

מתי התחלת לכתוב?

"להרבה מאד אנשים יש פנטזיה שפעם, כשהם יתפנו מעול גידול המשפחה ויצאו לפנסיה, הם ישבו לכתוב ספר. האמת, שמעט מאד מוצאים בנפשם את הכח הנפשי לעשות זאת. את הספר הזה בישלתי בראש כבר לפני כמה שנים, לא הייתי בטוח שאני מספיק טוב ולכן נרשמתי לקורס של כתיבה יוצרת בקתדרה ברחובות ושם נוכחתי לדעת שאני לא יותר גרוע מאחרים".

אלבום פרטי

איך נכתב הספר?

"רקמתי את סיפור העלילה מקטעים אוטוביוגרפיים שלי, אירועים היסטוריים אמיתיים, אנשים בהם פגשתי, חלומות, פנטזיות וסתם קטעים דמיוניים. נזהרתי מאד לא לחשוף סודות או מידע מדיני ולכן כל חומר שחשבתי לשלב בספר כחלק מן העלילה, בדקתי באלף עיניים לוודא  שהוא חומר גלוי וכמובן שהספר עבר צנזורה, שמחקה לי כמה סיפורים מעניינים שכנראה עוד לא הגיע הזמן לחשוף. עבודת ההכנה והתחקיר של ספר שכזה היא עצומה ורחבה. כסופר מתחיל אין לי צוות תחקירנים אז קראתי מאות מאמרים בנושאים אסטרטגיים, גלשתי באתרי מכוני מחקר ישראלים ואמריקנים, אתר הCIA , ספרות ישראלית העוסקת במערכות שמאחורי הקלעים, וגם נפגשתי עם חברים שהיו שם ושהעירו לי על שגיאות. חלק מן האירועים והדמויות שבספר נכתבו בהשראתם של אנשים ואירועים שהתקיימו במציאות אותה הכרתי. התחלתי לכתוב את מתווה העלילה בלילות וזה לקח לי כמעט ארבע וחצי שנים לגמור את טיוטת הספר הראשון, שיצא לאור בשנת 2015 תחת השם 'מסכות וצללים' ונמכר יפה בארץ, אבל הפך לרב מכר באמזון לאחר תרגומו לאנגלית בשם To kill a shadow"  ".

 

רונן מספר שהספר נכתב כמעט מעצמו. "אשתי מעידה שהיו לי תקופות שבהם ישבתי בשולחן המשפחתי ובכלל לא הייתי שם. הדמויות של הספר התרוצצו במוחי, נאבקו זה בזו ובסוף הכריחו אותי לשבת מול המחשב והספר זרם מבין אצבעותיי ישירות למחשב כל הלילה עד הבוקר. זה היה חזק ממני" הוא אומר. "אני  כותב על עולם אותו אני מכיר מקרוב, ופורש לעיני הקורא עלילה נפתלת ועוצרת נשימה, המשתרעת על פני אירופה וצפון אפריקה ונעה בין מוקדים של ריגול, בגידה, פשע וגם נאמנות חברית. בתוך כך הוא מתאר ברגישות רבה את  אישיותו המורכבת ורבת הפנים של לוחם ללא חת, המסוגל לחסל אדם ללא היסוס וגם לבכות כילד על אהובתו שעזבה את הקן המשפחתי".

 

איזה חלקים בספר הם אוטוביוגרפיים?

"הספר הוא בהחלט לא אוטוביוגרפי, אבל מקורות ההשראה שלי בחלקם הם אוטוביוגרפיים. למשל, מחלת האלצהיימר של אימי ומה שזה עשה לה כאדם מצאה את עצמה בסיפורי הגיבור, ותוך כדי כתיבה געיתי בבכי לא אחת עליה, על עצמי כילד אסתמטי שמן, "ילד כאפות" בשכונת העוני חאליסה בחיפה. גם פרשת הגירושין הכואבת שלי מן העבר הרחוק היתה מקור לוונטילציה שלי  במיוחד שבתחקיר שלי, מצאתי להפתעתי שהרבה אנשים המשתחררים משירות אינטנסיבי במערכות הביטחון השונות, מוצאים שקשה עד קשה מאד לאותם אנשים להיות לוחם במוסד או שב"כ וגם בעל והורה טוב בלי שתהייה שם בבית דמות חזקה, המהווה תחליף לשני ההורים. לצערי רבים מהם גרושים ובודדים".

אז מי זה אריק בר נתן, גיבור הספר?

"אריק בר נתן, ראש אגף 'קיסריה', האמין שהגיע אל המנוחה לה הוא ראוי כלוחם 'מוסד' רב מעללים, שהתמודד בחייו הסוערים עם הגרועים שבאויבים וגם עם מחלה קשה. הוא פרש מפעילות מבצעית, מונה לתפקיד יועצו של ראש הממשלה לענייני בטחון לאומי היושב בלשכת רוה"מ בירושלים. לראשונה בחייו גם הצליח לבנות לעצמו זוגיות של ממש ולהיות אב מסור לילדו הפעוט. אלא שאז נפרמים חייו בבת אחת. ראש הממשלה שמינה אותו נהרג בתאונת מטוס מסתורית ויורשו, ח"כ מן הספסלים האחוריים שהתגלגל לתפקיד במקרה, דורש מאריק לספק לו מבצעים רבי רושם שיסייעו לו בבחירות. אריק מסרב להקריב את היושרה המקצועית שלו ומודח ממקום העבודה שכה אהב. אך המציאות המתעתעת אינה מרפה ממנו, והוא נאלץ להתמודד עם כמה פרשיות המעמידות בסכנה את בטחונה של המדינה וגם את עתידו שלו".

 

למה הספר נמצא למכירה רק בחנויות מקוונות?

"פניתי לכמה הוצאות ספרים ואחת מהם הכי גדולה מאד אהבה את הספר שלי, אך הציעו לי להשתתף בהוצאה לאור במחיר של 50 אלף שקלים כי אני סופר לא מוכר. היום להוציא ספר זה לא דבר כלכלי. אי אפשר להרוויח מזה בארץ כי השוק הישראלי קטן מאד ומוצף בהמון סופרים מוכשרים ממני.  צריך לקחת בחשבון שכל שוק הספרים עובר מהפך עצום, רוב הקריאה היום היא בכלל אינטרנטית ומקוונת. לכן הספר נמכר היטב באתרים כמו "עברית" , "מנדלי מוכר ספרים", "אינדיבוק" , "בוקסילה ", "נטבוק " ואחרים. ניתן לקנות ממני ספר עם הקדשה אישית. במקביל, אני מתכוון לתרגם אותו לאנגלית ולנסות באמצעות סוכן ספרותי בחו"ל למכור אותו לאמזון או להוצאות ספרים גדולה. עד שאני אראה סנט אחד מכל זה, עוד ייקח הרבה זמן אם בכלל".

 פרטי

אירוע ההשקה של הספר ייערך ביום שלישי 24 אפריל 2018 בפארק המים ביבנה בשעה 20:30 במעמד הסופר ועורך הספר אמנון ז'קונט. ספרים ימכרו לקהל עם הקדשה אישית של המחבר במחיר מיוחד.

לרכישת הספר ניתן לפנות לנתן רונן במייל[email protected]  

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה