מה עושים כשהבלמים ברכב לא עובדים בפתאומיות???



רועי שאטל קצין בטיחות בתעבורה

לא להיכנס ללחץ והשתדלו להישאר רגועים.

כמובן שמדובר בסיטואציה מפחידה ומבהילה מאוד, אך יחד עם זאת אסור לכם לאבד שליטה על עצמכם. אתם חייבים לזכור שאתם אלה ששולטים ולפניכם מספר אפשרויות פעולה נוספות כדי להביא את הרכב לעצירה מוחלטת, יכול להיות אפילו בלי נזק לרכב.

הקדם תרופה למכה 

ישנם מספר סימנים אשר יכולים להעיד על בעיה במערכת הבלמים של הרכב הרבה לפני מצב של בלמים לא עובדים. מערכת הבלמים במכוניות החדשות עובדת בצורה  כך שגם כשהרפידות ברכב נגמרות (מה שאנו קוראים  "הבשר"), המכונית עדיין יכולה לעצור מבלי שתרגישו בבעיה בבלימת הרכב . הבעיה היא שיכולת הבלימה של מערכת הבלמים תרד באופן משמעותי , אפילו עד אובדן בלימה כללי ברצף ארוך של בלימות, במיוחד תחת עומס או בירידה חדה. חובה לזכור כי אובדן יכולת הבלימה הינו הדרגתי וכדאי לשים לב לסימנים מקדימים.

למשל: ריח שרוף חריף של רפידות חרוכות, דוושת בלימה ספוגית ורכה או דוושה קשה מדי.

דוושת הבלם קשה או רכה, מה זה אומר??

דוושה קשה:  בדוק אם אין משהו מתחת לדוושה שחוסם את תנועתה: שטיח הרכב נתקע מאחורי דוושת  הגז, צעצוע של הילד נפל ונתקע מאחורי דוושת הגז. בדוק, כדי לוודא שהאזור מתחת לדוושה פנוי.

דוושה רכה : כנראה שהבלמים כבר  התחממו והם הפסיקו את פעולתם. נסה לבלום בעזרת כוח המנוע ובכך תמנע התחממות נוספת של הבלמים, תן לבלמים להתקרר עד שהם יחזרו לפעולה. הבלמים אינם חוזרים לפעולה רגילה אלא חוזרים בעוצמה חלשה מעט, אבל ייתכן ויהיה מספיק כוח בלימה בכדי לעצור את הרכב.

איך ניתן לבלום את הרכב דרך המנוע?

בהיותך ברכב וכשהבלמים ברכב הפסיקו לפעול בצע את המהלך הבא: בכל רכב בעל תיבת הילוכים ידנית , החל להוריד הילוכים עד להאטה מקסימאלית של הרכב.

בכל רכב בעל תיבת הילוכים אוטומטית רגילה או משולבת בגיר רגיל ללא קלאצ', החל להוריד הילוכים בסדר הבא: בתיבת הילוכים אוטומטית רגילה החל להוריד את ההילוך מ- D   ל 3 ולאחר מכן 2 ולבסוף ל –L עד להאטה מקסימאלית של  הרכב ולא חשוב איזה רעש המנוע משמיע.

ברכב בעל תיבת הילוכים משולבת עם גיר ידני ללא קלאצ', העבר מהילך D   למצב של גיר ידני והחל להוריד הילוכים עד להאטה מקסימאלית של הרכב.

נכון לציין כי מומלץ לשלב להילוך נמוך יותר עוד לפני תחילת הירידה, דבר הנכון גם בתיבה אוטומטית וגם בתיבה ידנית.

בלם יד (Handbrake)

אופציה נוספת היא להיעזר בבלם היד בזהירות ובהדרגה (שן  אחרי שן) אך ללחוץ על כפתור שמשחרר את ההרמה באופן קבוע. הרמה מהירה של בלם היד תנעל את הגלגלים האחוריים ותגרום להחלקה של הרכב ואולי גם סחרור של הרכב.

חפשו דרכים שונות להאט את הרכב

למשל עלייה ,השיפוע הכי קטן יחל בהאטה משמעותית של הרכב,  לעיתים בצידי הכביש תוכלו למצוא רמפת יציאה המיועדת בדיוק לשם כך. אין הרבה כאלה, אבל אם מצאתם? תשתמשו בה.

השתפשפות (גירוד) מעקה בטיחות

ברגע שהנך מבחין במעקה בטיחות ברזל או בטון החל להתקרב אליו לאט לאט עד  התגרדות עם הגדר בעדינות דבר שאמור להאט את מהירות הרכב אך יחד עם זאת יגרום נזק כבר לרכב.

הדרך הטובה ביותר שלא לאבד בלמים היא לדאוג לתקינותן עוד לפני הנסיעה כל השנה, בלמים כמו גם צמיגים הם המרכיב החשוב ביותר ברכב, אל תנסו לחסוך ורק "לעבור את הטסט", מדובר בחיים שלכם ושל יקירכם.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה