ילדכם עולה לכיתה א'? מה צריך לבדוק לפני תחילת הלימודים !



המלצות של ד"ר אורי בלה, מומחה לרפואת ילדים, בית החולים קפלן

 הרגע המרגש עומד להגיע וילדכם עולה השנה לכיתה א'. זוהי נקודה בזמן בה כדאי לעצור ולעשות "בדק בית" ולוודא שאין קשיים גופניים או התפתחותיים שעשויים להעיב על המעבר. הילד עובר כעת ממסגרת קטנה ואינטימית יותר למסגרת גדולה יותר שטומנת בחובה דרישות רבות יותר ממנו ועל כן קשיים מסוימים שלא נתנו ביטוי עד כה עשויים להתבטא כעת.

ראשית, מומלץ לפנות לבדיקה אצל רופא הילדים שלכם. זהו זמן טוב לברר מהו הגובה והמשקל העדכני של הילד והאם הוא סובל מיתר משקל . במידה שילדכם סובל מיתר משקל היוועצו עם רופא הילדים לגביי תזונה נכונה ופעילות גופנית . יש לכם כעת אפשרות נהדרת לחולל שינוי ולהנהיג אורח חיים בריא יותר לילדכם , הכולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית . על פי הנחיות משרד הבריאות כל ילד בישראל צריך להימדד בגיל 6 שנים וקופות החולים עושות מאמצים רבים לאסוף את הנתונים לגביי כלל הילדים בגיל זה ולהתערב במידה שיש הפרעה בגדילה (עודף משקל או משקל ירוד , קומה נמוכה וכו).  כמו כן, מומלץ לבצע בדיקת ראיה לילדכם. הפרעת ראיה קלה שעד עתה לא באה לידי ביטוי עשויה להתבטא לאחר המעבר בקשיים בקריאה של הלוח או ספרים , התעייפות מהירה , כאבי ראש ועוד. כיום ישנה הנחייה של מנכ"ל משרד החינוך לבצע לכל ילד בדיקות ראיה. בדומה, מומלץ גם לבצע בדיקת שמיעה. ילד עם הפרעה בשמיעה עשוי להתקשות מאוד בהבנה ובריכוז במהלך השיעורים, ועלול להיות חסר מנוחה.

רצוי לפנות לגננת ולקבל ממנה הערכה לגביי מוכנותו של הילד לכיתה א'. חוות דעתה של הגננת שמכירה את ילדכם זה מכבר יכולה לעזור לכוון אתכם לבירור וטיפול בקשיים שהילד עשוי לחוות . פנו עם חוות הדעת של הגננת לרופא הילדים שלכם והוא ינחה אתכם כיצד יש להמשיך בבירור ובטיפול . למשל , אם לילד עם קשיים בקשב וריכוז מומלץ לערוך בירור גופני שכולל בדיקה גופנית מקיפה, בדיקה נוירולוגית ובדיקות ראיה ושמיעה . כמו כן, קיימים מבחנים פסיכו-דידקטיים העוזרים בביצוע האבחנה ונעשים בהכוונה של נוירולוג ילדים שיתאים את הטיפול לו הילד נזקק, בין אם מדובר בצורך בטיפול פסיכולוגי ("עיצוב התנהגות") , או בטיפול תרופתי כגון ריטלין .

ומה לגביי בחירת תיק גב ?

אין טעם לבחור את התיק היקר ביותר או זה שמתהדר בתווית "אורטופדי". צריך לבחור תיק שמתאים מבחינת גודלו לילד, עם רצועות תמיכה מרופדות לכתפיים ושאין בגבו בליטות שעשויות ליצור נקודות לחץ על גב הילד. כמו כן כדאי לברר בבית הספר האם ישנם "לוקרים" בהם יוכל לאכסן ילדכם את ספריו ובכך יימנע מסחיבת משקלים גדולים בתיק , דבר שעשוי לגרום לו לכאבי גב מיותרים.

ולבסוף  , המון הצלחה לכם ולילדכם עם המעבר לכיתה א'. שנה מרגשת במיוחד של גדילה והתפתחות עומדת בפניכם, ההורים והילד . 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה