פרשת השבוע פרשת "וילך"



השבת הקרובה נקראת בשם "שבת תשובה" מאחר והיא ממוקמת בעשרת ימי תשובה, בין ראש השנה יום הדין ליום הכיפורים, יום הכפרה והכרעת הדין.

מאת הרב יוסי לרר
בית חב"ד יבנה

בשבועות האחרונים מתחממת הגזרה הפוליטית בארצות הברית. הבחירות לנשיאות  עומדות בפתח והמפלגות הגדולות עורכות ועידות לבחירת מועמד לתפקיד. על מועמד לנאום ולשכנע את החברים מה הוא יעשה למען העם לאחר בחירתו.

גם לעם היהודי היו בחירות השבוע, אצלנו זו לא פעם בארבע וחצי שנים אלא בכל שנה . בר"ה אנו בוחרים מחדש  ומכתירים  את הקב"ה כמלך על כל הארץ "לעוד קדנציה"  והקב"ה בוחר בנו שוב לעמו " העם הנבחר" לעוד שנה.

בר"ה זהו הזמן של הוועידה ,כולם מתאספים ובאים לבתי הכנסת בכל העולם כולו, כדי לשמוע את הנאום של הקב"ה מדוע כדאי לבחור בו שוב, ואנחנו אמורים לשכנעו לבחור בנו שוב.

הרבי  מליובאוויטש  מסביר  שהתפילה בר"ה כמו בכל שבת וחג מחולקת לשני חלקים, התפילה וקריאת התורה, התורה הם הדברים  שהקב"ה אומר לנו, התורה באה מלמעלה ,מהקב"ה, וירדה למטה אלינו כדי שאנחנו נדע מה הקב"ה רוצה מאתנו. התפילה כוללת בתוכה את הבקשות שאנו מבקשים מהשם.

בראש השנה בקריאת התורה, הקב"ה פונה אלינו עם הסיפור של לידת יצחק, במשך שלשים שנה הבטיח לאברהם שיולד לו בן אברהם הי' בן שבעים שנתנה  לו ההבטחה, גם שרה לא הייתה צעירה, היא הייתה בת שישים, לאחר שלושים שנה התקיימה ההבטחה.

ה' אומר : "אני הבטחתי לאברהם בן, אף אחד לא האמין שזה יקרה, אומנם חיכו זמן ארוך  אך בסופו של דבר קיימתי את הבטחתי ונולד לו בן, יצחק".

אחרי נאום כזה איך אפשר לא להשתכנע ? מיד אנו תוקעים בשופר ומכתירים את הקב"ה למלך על כל הארץ, זהו מעמד ההכתרה השנתי שבו עם ישראל מכתיר את הקב"ה על כל העולם.

לאחר ההמלכה  מגיע תורינו  לשכנע את הקב"ה שיבחר בנו שוב בתור "עם קרובו", בתור הנציגים שלו עלי אדמות. הנאום שלנו "תפילת מוסף". בתפילה הזאת אנו פונים לקב"ה ומזכירים לו ממתי אנחנו נאמנים אליו, אנחנו מספרים את הסיפור של עקידת יצחק, שבו אברהם הי' מוכן להקריב את בנו יחידו  רק בגלל שה' ביקש ממנו.

אנחנו מזכירים לו את  יציאת מצרים, אנחנו זוכרים ומזכירים איך עם שלם על נשיו וטפיו הי' מוכן  לעזוב ארץ מיושבת וללכת למדבר "לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה". לא שאלנו מהיכן  ניקח טיטולים לתינוקות, לא דאגנו מהיכן נשיג תרופות לזקנים, ובכלל איך נחזיק מעמד באמצע המדבר בלי אוכל בלי מים ובלי קורת גג מעל ראשנו, לא שאלנו שום שאלות, משה אמר "אחרי"  וכולם ביצעו .

בניגוד לבחירות הקיימות היום שהבוחרים בודקים מה יצא להם מהמנהיג והמנהיג רואה את הבוחרים עד הבחירות על מנת להבחר. הקשר והחיבור של עם ישראל לבורא  נמשך במשך כל הקדנציה, עד הבחירות הבאות בראש השנה הבא.

המנהיגים של היום מאוד מוגבלים ביכולות שלהם. מנהיג המעצמה הגדולה ארצות הברית יכול לחשוב כיצד הוא לא מרגיז את האירנים כיצד הוא לא פוגע בכלכלה האמריקאית ערב בחירות. הוא מוכן להקריב את מדינת ישראל על מזבח הנשיאות ואז מגיח אדם אחד בודד ,מפיק סרטים שמצליח להרגיז את כל העולם הערבי נגד המערב ונגד ארצות הברית מנהיגת המערב.

אנו בראש השנה המלכנו את מלך העולם על העולם. אך בזה לא נגמר תפקידינו, בזה  אולי מתחיל תפקידינו לבצע את הוראות המלך . בשבת זו שבת תשובה ,אנו חוזרים בתשובה ומתחייבים לבצע את הוראות  המלך.

אנחנו אומרים לך אבינו שבשמים, תבחר בנו ותן לנו שנה טובה ומתוקה, ואנחנו מבטיחים לך שנוכיח שאנחנו ראויים לאמון  שנתת  בנו. ובוודאי  נזכה ביום הכיפור למחילה סליחה וכפרה לשנה טובה ומתוקה ולגמר חתימה טובה לעולם כולו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה