מתי קוראים את המגילה? לכמה עניים צריך לתת צדקה? מהי המצווה הבולטת בחג? פורים – הלכות ומנהגים מאת הרב יוסף יצחק לרר, חב"ד יבנה

יום ראשון, י"ד באדר

קריאת המגילה.

במוצאי שבת, אחרי תפילת ערבית, קוראים בבית-הכנסת את מגילת אסתר מתוך מגילת קלף. חשוב להקשיב לכל מילה במגילה. נהוג להרעיש בעת הזכרת שמו של המן הרשע, כדי למחות את שמו. גם בבוקר פורים קוראים את המגילה. במקרא מגילה חייבות הנשים כגברים, למרות שזוהי מצווה שהזמן גרמה, זאת משום שאף הן היו קשורות לאותו נס, ומכיוון שאסתר מילאה תפקיד מרכזי בהתרחשות זו.

משלוח מנות.

בפורים שולח איש לרעהו ואישה לרעותה משלוח מנות. על כל אדם להכין לפחות שני מיני מאכל. אפשר לשלוח לשכנים ולידידים, אבל היפה מכל הוא לשלוח לעולים חדשים, חולים, קשישים וסתם אנשים בודדים וגלמודים כדי לשמח את לבם.

מתנות לאביונים.

מצווה על כל אחד ואחד לתת בפורים צדקה לשני עניים לפחות. אם אין בנמצא עניים, אפשר להסתפק בהפרשת הסכום למטרה זו ולתת אותו לעניים מיד כאשר יתאפשר הדבר. בפורים חל הכלל: "כל הפושט יד נותנים לו".

קריאת התורה.

בתפילת שחרית קוראים בתורה, ספר שמות, פרשת בשלח (פרק י"ז) "ויבוא עמלק".

תפילת "ועל הניסים".

בתפילות העמידה (שמונה-עשרה) שבליל וביום הפורים מוסיפים את תפילת "ועל הניסים" בברכת "מודים", וכן בברכת המזון שלאחר הארוחות.

משתה ושמחה.

זו המצווה הבולטת בפורים. במשך יום הפורים (נהוג לעשות זאת אחר הצהריים) עורכים סעודה גדולה עם בשר ויין, ושמחים "עד דלא ידע". מצוות היום בשמחה ולכן שותים יין יותר מן הרגיל, אך באופן שלא לבוא לידי קלות ראש ח"ו ולא לידי זלזול במצווה כלשהי ח"ו. 

איסור תענית והספד.

בחג הפורים ובשושן פורים אין אומרים תחנון, וימים אלה אסורים בתענית והספד.

ממנהגי העם.

הילדים נוהגים להתחפש בתחפושות שונות ומשונות, והרבה טעמים ורמזים ניתנו למנהג זה. המבוגרים מחלקים לילדים דמי-פורים.

מלאכה בפורים.

ביום הפורים ראוי להימנע מעבודה. בשולחן-ערוך נפסק שאין לעשות מלאכה בפורים, אך מותר לקנות, למכור ולכתוב. לצורך פורים מותר לעשות אפילו מלאכות גמורות.

יום שני, ט"ו באדר

שושן פורים. מכיוון שהיהודים שהיו בשושן הבירה קיבלו גם את יום י"ד באדר כיום נקם באויביהם והם נחו וחגגו בט"ו באדר, נקבע שכל הערים שהיו מוקפות חומה בימי יהושע בן-נון, יחגגו את הפורים ביום ט"ו באדר. יש כמה וכמה ערים כאלה, והבולטת שביניהן היא ירושלים שבה נחוג הפורים, על כל מצוותיו, ביום ט"ו באדר. בשאר המקומות יום שושן פורים הוא מעין אסרו חג.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה