"כל אחד יכול לדבר מהבטן"



יאיר אבן זוהר הוא ד"ר למדעי המחשב שכבר חמש שנים מופיע על במות ומדובב בובות מהבטן * ב-27 ביוני הוא מגיע להיכל התרבות בעיר עם ארבע בובות ששמות את כל האמת על העם הישראלי

מורן סקיטל
צילום: נאור שוורץ

ביום חמישי, ה-27 ביוני, יעלה מופע הבידור "פיתום ישראלי" בהיכל התרבות ביבנה. יאיר אבן זוהר, אמן הפיתום (דיבור מהבטן) ובעל דוקטורט במדעי המחשב ("אני מלמד מחשבים להתנהג כאילו הם מבינים אנגלית") יעביר לקהל היבנאי את סיפור חייו באמצעות ארבע בובות, כשכל אחת מהן היא דמות שפגש בתקופת חזרתו לארץ. אבן זוהר (42) נולד וגדל בישראל, אך לאחר שסיים את התואר הראשון בארץ הוא החליט להעתיק את מגוריו למשך 12 שנים בארצות הברית, שם עשה את הדוקטורט. "חזרתי לישראל לפני ארבע שנים. המופע מתאר כל מיני אירועים שנחתו עליי כשהגעתי", מסביר אבן זוהר. "בארצות הברית הכל מסודר וידוע מראש, החוק שם מכובד, הכל שקט שם ורגוע. פה בישראל זה לא ככה. אתה מגיע למוסך, מתחיל עם משהו ולא יודע איפה זה ייגמר.

"הלכתי עם אשתי לקנות רכב והמוכר דיבר רק איתי והתעלם מאשתי, ניסיתי להסביר לו שזה 'אנחנו' והוא בכל זאת דיבר רק אליי. יומיים אחרי, הלכנו לרשום את הילדה לגן והמזכירה דיברה רק עם אשתי, לא התייחסה אליי בכלל", מתאר אבן זוהר את ההוויה הישראלית דרך עיניו.

מי הן בעצם ארבע הדמויות שמלוות אותך במופע?

"פרופסור יהושוע, ציון המוסכניק, מיקי מצעירי ברסלב וחאלד הקונדיטור הערבי. דרך הבובות אני יכול להוציא הרבה דברים שאני לא יכול להגיד, אבל הבובות כן. פרופסור יהושוע הוא זה שמקטר כל היום, בעיקר על אשתו. חאלד הוא זה שלועג לאוכל הפולני, ציון המוסכניק הוא ממעמד הביניים שתמיד 'דופק' את הקליינטים שלו, ומיקי מביא את התרבות של הברסלב שאוהבת לשמוח ומצד שני כל הזמן הוא מנסה להחזיר אותי בתשובה".

אתה דמות דומיננטית במופע?

"כן, בטח. אני משחק את עצמי – הדוקטור החנון שהגיע לארץ מארצות הברית".

מדבר מהבטן

מאיפה בכלל התחיל העניין בפיתום?

"אני אוהב אנשי אשכולות שיכולים להתעסק בהרבה תחומים. בארצות הברית אתה כל הזמן חייב ללמוד ולעסוק גם בתחביבים, למדתי שם כל מיני דברים מג'אגלינג, גיטרה וגם לרכוב על חד אופן. יום אחד הסתובבתי בספרייה וראיתי ספר על טכניקות בסיסיות של פיתום והתחלתי לשחק עם זה ולנסות".

ציון המוסכניק

את כל מה שאתה יודע, למדת מספרים?

"הכל היה לימוד עצמי, בהתחלה דרך הספרים ואחר כך דרך האינטרנט כשכל מיני פיתומים הסבירו איך להזיז את הלשון. התחלתי להתאמן לדבר מהבטן לפני 13 שנים".

בגדול אין דבר כזה לדבר מהבטן, זה בעצם אשליה.

"הרעיון מבחינה טכנית זה לדבר בלי להזיז את השפתיים, צריך להזיז את הלשון בצורה שתחקה את הצלילים של השפתיים כשהן זזות. אני לומד איך ליצור את הקולות בתצורה אחרת בגרון".

וכל אחד יכול לעשות זאת?

"כן, כל אחד יכול לדבר מהבטן, השאלה מי מוכן ללמוד ולהשקיע. זה כמו לדעת לנגן על גיטרה, צריך ללמוד ולהתאמץ".

מיקי מצעירי ברסלב

איך הפיתום מתחבר לדוקטורט שלך?

"הוא לא בהכרח קשור. גדלתי בבית פולני שם תחביבים זה לא דבר חשוב, אלא הלימודים. אבל במהלך הלימודים גיליתי את הפיתום.

"אחרי הפוסט דוקטורט הייתי נוסע בסאבווי, שם תמיד היה לחוץ במלא באנשים. מתחת לאדמה החלון של הרכבת הוא כמו מראה, הייתי מסתכל על עצמי ומתאמן. אנשים היו מסתכלים עליי, מתרחקים ממני ומפנים לי מקום", צוחק אבן זוהר.

את המופע "פיתום ישראלי" אבן זוהר מגדיר כמופע בידור שמתאים לקהל יעד מגיל 18. "זה מתאים לכל מי שאוהב לשמוח ולצחוק". כשהוא אומר 'לשמוח ולצחוק', הוא מתכוון גם להומור עצמי, עלינו כעם ישראלי. הומור מלא באהבה לארץ ולייחודיות שלנו. אבן זוהר מוסיף ומציין כי לקהל היבנאי מחכה הפתעה במהלך המופע: "הקהל הוא חלק מהמופע ואני הולך ליצור בובה אנושית".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה