בחודש האחרון נמצאו למעלה מ-200 ביצים של צבי ים נדירים בחוף פלמחים

מורן סקיטל
צילומים: דוד מטודי

במהלך החודש האחרון נמצאו בחוף פלמחים, הפתוח למתרחצים, ארבעה קינים של שני מיני צבי ים נדירים. בשלושה קינים של צב ים חום נמצאו כ-90 ביצים, ובקן אחד של צב ים ירוק נמצאו 115 ביצים. הגילוי האחרון היה בשבת האחרונה, כאשר במבצע מזהיר הוצאו ביצי צב ים מאזור בו נופשים מאות מתרחצים במהלך שישי-שבת. ביצים רבות נאספות

"זו כמות מאוד נדירה", מסביר אמיר חן, מנהל הגן הלאומי חוף פלמחים, בהתייחס ל-200 הביצים שנמצאו. "צבי הים בסכנת הכחדה, אם לפני 60-70 שנים היו בוקעים אלפי צבים, היום זה בעשרות בודדות בשנה".

צבי הים הם משפחה של זוחלים גדולים, המונה שמונה מינים שתפוצתם משתרעת על פני הימים והאוקיינוסים. רק שניים ממיני צבי הים בעולם חיים בים התיכון: צב ים חום וצב ים ירוק. מינים אלה נודדים ממערב הים התיכון, שם הם ניזונים, אל חופיו המזרחיים, המשמשים חופי הטלה.

רשות הטבע והגנים, שקיבלה לאחריותה את חוף פלמחים לפני כשנתיים, עושה סריקות יומיות למציאת קינים ושמירתם. "כשמזהים את עלייתה של הצבה לחוף, אנחנו מאתרים את הקן ומעתיקים את הביצים בצורה מקצועית לאזורי ההדגרה בניצנים ובמכמורת, שם הביצים מוגנות ומגודרות, ואחוזי הצלחת הבקיעה הרבה יותר גבוהים", אומר חן. הביצים מועברות לצידנית

הקינים נמצאו בחוף רחצה פתוח לכל, מה הסיכון בדבר?

"מאז שהרשות נכנסה לחוף, אנחנו לא מאפשרים כניסה לחוף בשעות הלילה, רק בחניון הלילה שזה אזור אחד שהוא מתוחם ומוגבל. האזור הזה מוגבל במקומות, בהדלקת מדורות ואסור להפעיל תאורה והגברה במקום.

"הצבות עולות להטיל בלילה וכל רעש או אור מפריע להן, מה גם שהצבים הצעירים בוקעים בלילה והם יודעים ללכת אל הים לפי אור הכוכבים. אם תהיה תאורה או מדורה הם ילכו לכיוון האור הזה ואז יתייבשו וימותו".

במידה ואנשים מוצאים קיני ביצים על החוף, מה עליהם לעשות?

"להתקשר מיד למוקד של רשות הטבע והגנים. אסור לגעת או לנסות לחפור. צריך לדעת את כל הנתונים כדי להוציא את הביצים מהקן בלי להרוג אותם".

מקום הטלת הביצים, חוף פלמחים שבת שעברה

איך ניתן לתרום למלחמה שלכם נגד הכחדת צבי הים?

"למנוע זיהום בחופים. שקיות ניילון נראות לצבים כמו מדוזות, מהן הם ניזונים, ואנחנו מוצאים פגרים של צבים שנסתמו להם המעיים משקיות".

זו חיה שניתן לקחת ולגדל באקווריום גדול?

"לא, היא גדלה רק בים הפתוח. זו גם עבירה על החוק, צבי ים הם חיית בר ומדובר בעבירה פלילית".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה