"לא האמנתי יותר לאף אחד"



אלי סבג, זמר ויוצר מיבנה, היה לפני חמש שנים על גג העולם כשדואט עם שימי תבורי זכה להצלחה גדולה * אחר כך באה ההתרסקות, התקפי החרדה, פחד במה * עכשיו הוא חוזר לעניינים עם השיר "זעקת העם" * אפילו דפני ליף התרגשה

מורן סקיטל

"הרגשתי על גג העולם, שאני מתחיל להגשים את עצמי, ודווקא אז התחלתי להרגיש שאנשים שמים לי רגליים. לא פרגנו ובעיקר הרסו אותי. עשו לי נזקים מבחינה כלכלית וזה השפיע עליי נפשית", נזכר אלי סבג במשבר שחווה לפני כארבע שנים ועדיין משפיע עליו עד היום. 

סבג, 32, זמר ויוצר, יליד יבנה, שגדל בעיר ורבים מבני משפחתו גרים בה, חווה על בשרו את עולם הזוהר והבין שלא כל הנוצץ הוא זהב.

סבג הקליט לפני חמש שנים דואט עם הזמר שימי תבורי, חידוש ללהיט "אתמול היית שונה" של תבורי. הוצאת הסינגל הניבה השמעות ברדיו, הזמנות להתארח מספר פעמים ב"אולפן השקוף" של ערוץ 24, כתבות בתקשורת, ראיונות ואינסוף הזמנות להופעות.

אלא שאז, כעבור שנה משגשגת, הקערה התהפכה על פיה. "אתה מרגיש בטופ מבחינת הרגש ואתה מלא שאיפות", מעיד על עצמו סבג, "השבירה הייתה שפתאום דברים לא קרו כמו שרציתי".

מה בדיוק רצית?

"זו הייתה תקופה שהופעתי המון בטלוויזיה, הייתה לי יחצנית מוכרת והתחלתי לקבל פרגונים מאנשים שאני בכלל לא מכיר. בכתבה שעשו עליי באתר 'מאקו' כתבו שאפו שהיה לי האומץ לעשות דואט עם שימי תבורי, לעמוד מול זמר כזה, עם קול ועוצמה כמו שלו. זה מאוד קשה, ואני לא מוריד בערכי.

"ואז דווקא בתקופה שהרגשתי שאני עושה את מה שאני אוהב, שאני פורח, שמח וטוב לי, אז אנשים אכזבו אותי, גם החברים וגם האנשים מהתחום". 

איך זה השפיע על היומיום שלך?

"עברתי התקפי חרדה; לא יכולתי לעמוד על במה, היה לי פחד קהל. גם לא יכולתי לנהוג באוטו כי פעם זה תקף אותי באמצע נהיגה. מצאתי את עצמי סגור ושונה, הייתי מתרחק מאנשים כי נפגעתי ופחדתי להיחשף, לא האמנתי יותר לאף אחד". סבג מתוך הקליפ. התקפי חרדה

מי עזר לך לחזור לתלם?

"עזרתי לעצמי. כל בוקר התפללתי לצאת מזה, התחלתי להיכנס לאתרים באינטרנט ופיתחתי טכניקות כמו ספורט וחדר כושר. זה הוציא אותי מזה וחיזק אותי נפשית. דוד שלי שמעון היה גם דואג להוציא אותי מהבית, הוא היחיד ששיתפתי אותו במה שעובר עליי. מגיל קטן אני מרגיש איתו פתוח, הוא הכי קרוב אליי".

למה פנית לדוד שלך ולא לאבא או אמא?

"ההורים שלי כל הזמן תמכו בי, אבל לא רציתי להדאיג ולאכזב אותם. גדלתי במשפחה מאוד חמה ותומכת. כשההורים ידעו מה עובר עליי הם תמיד דאגו לי. אבא שלי לא עבד כמה חודשים כדי להיות איתי ולעזור לי".

עדיין יש בך כעס וכאב?

"בוודאי, על אנשים שהיו סביבי ופתאום נעלמו, הבטיחו הבטחות ולא כל כך קיימו. אני כבר לא אותו בנאדם, אני פחות מאמין באנשים, אני נטו עצמי. אני הולך רק עם האמונה והדרך שלי".

באתי לצעוק

במהלך התקופה הקשה סבג לא ויתר לגמרי על המוסיקה. אחרי חודשיים של ניתוק מוחלט, הוא החל בהדרגה להופיע, ולרגע לא הפסיק לכתוב ולהלחין. "באותה תקופה החיים היו נראים לי אפורים. כשהייתי על הבמה הייתי נראה זוהר ופורח, כולם חשבו שאני הבנאדם הכי מאושר, ואז הייתי חוזר לבית, לחושך, ללבד", משתף סבג.

לפני כשבועיים, סבג העלה ליוטיוב סינגל הנקרא "זעקת העם", אותו כתב יחד עם המנהלת והיחצנית שלו, ליהי גוטמן, בהפקת "איי רקורדס" חברת התקליטים של אבי מסיקה. השיר מלווה בקליפ בו רצות תמונות המעבירות את המסר הברור של השיר - הקושי היומיומי והאכזבה מהממשלה. תוך שבוע השיר זכה לכ-2,500 צפיות. עטיפת הסינגל

"זעקת העם", היא גם הזעקה שלך?

"ברור. אם לא הייתי מתחבר ומשמיע גם את הזעקה שלי, לא הייתי מוציא את השיר. אני לא בנאדם פוליטי ולא משויך לאף צד, באתי לצעוק על המצב של עכשיו. אני מרגיש שזו הזעקה של כולנו.

"הכרתי את ליהי דרך המתופף שלי, היא אם חד הורית לארבעה ילדים ששיתפה אותי בסיפור שלה ואמרתי לה שגם אני עברתי דברים. החלטנו לזעוק ביחד את הצעקה שלי ושלה. זה לא שיר רגיל, ישבנו וקראנו טוקבקים של אנשים וזעקנו גם את הצעקה שלהם על הישרדות היומיום".

מה בעצם מטרת השיר?

"לזעוק את מה שאנשים מפחדים להגיד ושאנשים יתחברו לשיר. לא ניסיתי לעשות מאבק חברתי או ליצור הסתה, רק להעביר מסר ליאיר לפיד ולביבי שלא טוב, שאנשים מתמוטטים פה.

"השיר עלה גם בחו"ל וקיבלנו הרבה מיילים ופידבקים, אנשים שם לא ידעו שזה המצב פה. דפנה ליף שמעה את השיר ופנתה לליהי, היא ביקשה שאני יופיע בהפגנה של 5,000 איש, אבל בגלל שלא הייתה שם במה דחינו את זה להפגנה הבאה. אין לי בעיה לזעוק את זעקת העם, אבל לא בקטע פוליטי, יותר בקטע חברתי".

הילד לא רגוע

אלי סבג למד בבית הספר "ביאליק" בעיר, ומהילדות שלו הוא זוכר בעיקר "הרבה חמימות לעומת נס ציונה", לשם הם עברו לגור בעקבות החלטת האב. "נראה לי שאני נמצא ביבנה יותר מנס ציונה, פה כל המשפחה שלי, המכרים והחברים שרכשתי מילדות", מספר סבג.

בגיל 7 סבג החל לתופף על שולחנות בבית הספר, עד שהמורה שלו התקשרה לדווח להורים שהילד לא רגוע. באותו רגע הגיעה ההחלטה של סבג לעבור משולחנות לניגון על תופים ודרבוקות. "יכול להיות בגלל שהייתי ילד היפראקטיבי, אז חיפשתי איך לפרוק הכל ובתופים מצאתי את זה". אלי סבג ואבי מסיקה

היית חבר בלהקה שנקראה "פרנויה".

"התחלנו בגיל 12, חמישה נגנים וזמרת. אני הייתי המתופף בלהקה והיינו מופיעים המון במועדונים. הוצאנו שלושה שירים שהושמעו ברדיו.

"בגיל 18 השתתפנו בתחרות להקות צעירות בחי כיף בראשון לציון וזכינו במקום הראשון. ראו אותנו מההפקה של התוכנית 'בראבו' ששודרה אז בערוץ 2 ופנו אלינו שנהיה להקת הבית שמלווה את הילדים בתוכנית. היינו בשתי העונות של התוכנית".

ומתי עברת לקדמת הבמה?

"בגיל 17 עליתי פעם ראשונה לבמה, כשהחלטתי להקדיש שיר לאמא שלי באירוע משפחתי. אנשים אמרו לי שריגשתי אותם. היו כמה מוזמנים באירוע שהיו בעלי מועדונים, הם הציעו לי לבוא ולשיר אצלם. מאז התחלתי להופיע במועדונים ונכנסתי לזה בכל הכוח. מהופעה להופעה, אנשים יותר ויותר חיזקו אותי".

אתה גם יוצר. מה היה השיר הראשון שכתבת?

"שיר אהבה רומנטי שנקרא 'זה לא הזמן'. כתבתי, הלחנתי והקלטתי אותו. השיר מדבר על בחורה שנדלקתי עליה ומאוד רציתי שתהיה חברה שלי, היא אמרה שהיא רוצה אבל שזה מוקדם לה וזה אכזב אותי וכתבתי על זה שיר, כהתבוננות מהצד".

לפני ואחרי השירות בצה"ל – תמיד עסקת במוסיקה. מה גרם לך בשירות הצבאי להתנתק ולשרת בתפקיד מסווג?

"עם כל האהבה שלי למוסיקה, אמרתי שאם אני עושה צבא אז אני תורם מעצמי הכל בשביל המדינה. אני אוהב את המדינה בסך הכל. לא ויתרתי על המוסיקה, פשוט פחות הופעתי אבל תמיד החזקתי איתי איזו גיטרה ביד". באולפן השקוף

מה שיוצא מהלב

עד כה סבג הוציא שבעה סינגלים לרדיו. רובם הושמעו אך לא הניבו את ההצלחה לה ציפה, פרט לדואט עם שימי תבורי. בשנה האחרונה הוא עמל על אלבום בכורה בהפקת "איי רקורדס", ובימים אלה הוא מקליט שיר עם אבי מסיקה שצפוי לצאת בקרוב לרדיו ולרשת.

"אני לא עובד בצורה מסחרית", מדגיש סבג. "אני עובד נטו על יצירה, רק מה שיוצא לי מהלב. לא חושב על הכסף, אלא על להביא את הסגנון שלי, את המוסיקה שלי. אני בא באותו ראש כמו עידן רייכל ועמיר בניון", הוא מוסיף.

יש שיר מיוחד שייכנס לאלבום?

"ייכנס שיר שכתבתי על בן דוד שלי, טל סגב ז"ל, שהיה כמו אח קטן בשבילי", הוא עוצר ומראה לי תמונות של טל. "הוא נפטר בפתאומיות, לפני שנה בדיוק וזה נורא השפיע עליי. הכנתי בזמנו הספד ולא הייתי מסוגל לקרוא אותו, אז לקחתי כמה חלקים מההספד והפכתי אותם לשיר".

מה מצפה לנו באלבום החדש?

"הסגנון הוא פופ ספרדי-ישראלי, משהו שאין בארץ. שני סינגלים שכבר הוצאתי ייכנסו לאלבום: 'מבקש סליחה' ו'לך אמא'. יהיה המון רגש ועומק בשירים ובעיקר אהבה, אני בחור מאוד רומנטי".

המון רומנטיקה בשירים. מה עם רומנטיקה בחיים?

"אני מאוד בנאדם של זוגיות. בגלל שאני יודע מה אני צריך, אני לא כל כך מתפשר. אני צריך אישה שיודעת לכבד את עצמה ואותי, שאיתה אני רואה את העתיד. היא צריכה להבין גם את העיסוק במוסיקה". סבג ותבורי. דואט השנה

סבג משלב עם הקריירה הסוליסטית גם הפקה והנחייה של אירועים. הוא מתקלט, יש לו להקת נגנים, הוא מנחה טקסי חינה וכמובן שר. בתחום ההפקה והתקליטייה הוא מצליח לתרום המון לקהילה. "בפנימיית נווה יהודה בנס ציונה, אני עושה להם בר מצוות בהתנדבות במשך שלוש שנים", מספר סבג. בנוסף, הוא מופיע בהתנדבות לילדי ויצ"ו, לנערות במצוקה ועוד. "פעם מישהי רצתה שאני יופיע בבר מצווה של הבן שלה, היא באה לשלם לי עם מעטפה שהיא קיבלה מחב"ד, לא יכולתי לקחת ממנה כסף", הוא נזכר. ביומיום, אחרי שבצעירותו למד שלוש שנים פיתוח קול, הוא גם עובד עם ילדים, מלמד אותם לשיר נכון ועובד איתם מאחורי הקלעים בהקלטת קאברים.

אלי, אחרי כל מה שעברת, אתה מאמין שאתה בנוי לעולם הלא יציב שנקרא מוסיקה?

"בוודאי. ניסיתי לעבוד כמה פעמים כשכיר והרגשתי שאני מבזבז את הזמן שלי. אני מרגיש שהיום, בגיל 32 אני כבר לא ילד. עברתי וראיתי מה הולך בתעשייה הזאת ואני כבר לא מסתנוור מזה ולא מתלהב. בניתי סגנון לעצמי. גיליתי את עצמי".

איך אתה שומר על עצמך מנפילה נוספת?

"אני הרבה יותר דרוך ומוכן לדברים. אני עושה הכל בזהירות, לא ממהר לחתום על דברים ופחות משתף אנשים".

מה השאיפה לחמש השנים הקרובות?

"להגשים את עצמי מבחינת המוסיקה שלי. להוציא את האלבום, וכל מה שיבוא בעקבותיו יתקבל בברכה".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה