השמיים הם לא הגבול



רב סרן אסף שולדנפריי, תושב יבנה ואחראי הבטיחות ביחידה מסווגת של חיל האוויר הפועלת בפלמחים, מעניק הצצה נדירה למערך ניסוי הטילים של ישראל

טלי בנדו לאופר
צילום: חסדאי כהן

מפעם לפעם זה קורה. אתם באמצע הרחוב, עוד יום יפה בחוץ, שלו וחמים, ופתאום שובל של עשן לבן צובע את השמיים במהירות ונעלם באופק הרחוק. אחר כך כמו תמיד יגיעו הדיווחים באינטרנט ולרוב גם קטעי וידיאו במהדורות החדשות בטלוויזיה. עוד ניסוי מוצלח של הינ"ט בבסיס פלמחים הסמוך לעיר.

הינ"ט (יחידת ניסוי טילים) הינה יחידה בחיל האוויר המופקדת על "ניסויים וחקר ביצועים של מערכות מוטסות עתירות אנרגיה", כלומר טילים, לוויינים ומערכות נוספות על פי צרכי חיל אוויר ומערכת הביטחון.

למעשה הינ"ט הינה שדה ניסויים מרכזי במדינת ישראל, והשבוע זכינו להצצה נדירה אליו.

"בימינו ניסויי הטילים שלנו בטוחים לתושבי יבנה יותר מאשר נסיעה על הכביש", אומר רס"ן אסף שולדנפריי (31), אחראי הבטיחות בניסויים ותושב יבנה בעצמו.

אז אין סיכוי לטיל סורר שייפול עלינו באמצע הניסוי?

"ההכנות לניסויים הן דבר ארוך מאוד שיכול לקחת חצי שנה עד שנתיים. בזמן הזה, מכינים את המערכות ואת השדה לניסוי ולפעמים אנו, האנשים שמריצים את הניסוי, מעורבים בפיתוח המערכת עוד במפעל, כדי שזה יתאים לצורכי הניסוי, כשזה עוד בעבודה על הנייר, עוד בפיתוח הטיל. אנו מעורבים כל כך הרבה זמן מראש כדי להבטיח שכל המנגנונים הבטיחותיים יהיו ויתקיימו". 

לדבריו, ככל שמועד הניסוי קרב כך העבודה והלחץ גדלים. "אנו בודקים את המערכות בצורה תכופה, מדברים עם המפעיל, מוודאים שהכל רץ ושכל אחד יודע את העבודה שלו בעל פה במשך כחודש שקודם לניסוי, כך שביום הניסוי עצמו כל אחד יכול לדקלם את תפקידו מתוך שינה: מה הוא צריך לעשות והוא גם יודע איך להגיב לכל אירוע, לכל תרחיש שעלול לצוץ".

כמה אנשים מעורבים בתהליך?

"מאות אנשים. לא רק אנשי צבא, גם אנשים מהתעשייה. מדובר בתהליך שמשלב המון אנשים".

כמה זמן אורך ניסוי ממוצע?

"בפועל מדובר במספר דקות בודדות עד כשעה וחצי. ניסוי טילים זה אירוע קצר עם זנב ארוך של עבודה מאומצת והכנות גדולות".

תאר את האווירה בזמן הניסוי.

"בזמן השידור יש דממת אלחוט, אף אחד לא פוצה פה. כולם בעמדות שלהם, צוות מיוחד מפקח על דרך הטיל, ויש בכוחם גם לעצור את הטיל במידת הצורך".

היכן נופל הטיל?

"בים. אנחנו מאתרים בדרך כלל איפה הוא בדיוק נפל. יש ניסויים שזה יותר חשוב ויש שפחות. הסיכוי שהוא ייפול פתאום ביבנה הוא אפסי", הוא שוב דואג להרגיע. "אנו עובדים על פי קריטריונים מחמירים כי זה איזור עם הרבה תושבים".  

ניסוי בגיגית קטנה

כאילו כדי להוכיח את אמונתו כי אזורנו בטוח, עקר שולדנפריי אל יבנה לפני כארבעה חודשים עם משפחתו. "אני גאה להיות תושב העיר. זו הייתה החלטה מאוד נבונה לעבור לכאן, יש ביטחון", הוא אומר.

אז אשתך לא דואגת לך?

הוא צוחק. "לא, ממש לא. היא שמחה כי עכשיו אני קרוב הביתה. זה יתרון גדול. אני לא חושב שסוג העבודה שלי מסוכן יותר מסוג עבודה אחר. בתור איש צבא אני חושב שהעבודה שלי יחסית בטוחה, אם משווים אותה לחייל בחיל רגלים".

כמה פעמים בשנה נערכים ניסויי טילים?

"זה משתנה מאוד. לכל ניסוי נערכים אחרת מבחינת זמנים".

ספר קצת על החיילים ביחידה. זה המון אחריות לסדירניקים, לא?

"החיילים שלנו הם בדרך כלל טכנאים, בעיקר בתחום האלקטרוניקה או אקדמאים בתחומי אלקטרוניקה או אווירונאוטיקה, שמיועדים לכך מראש אחרי שעברו סינון ארוך וקפדני. ההכשרות מאוד מגוונות לטכנאים כיוון שהם אחראים על תחזוקת המערכות ומצד שני אחראים על תפעול מערכות השדה, וכך גם המהנדסים. מצד אחד יש להם עבודה משרדית בדמות הכנות לניסוי, ובזמן הניסוי הם אלו שמתפעלים ואחראים בזמן אמת אם אפשרי לצאת לניסוי או לא. הם מבצעים עבודה משרדית וגם עבודה עם המון אדרנלין, הם אלו שמקבלים החלטות מהר ובלחץ זמן בשטח". היחידה לניסוי טילים. צילום דובר צה''ל

שולדנפריי משרת ביחידה כתשע שנים ועבר אי אלו תפקידים, כולם קשורים לבטיחות סביב הניסויים הרבים. עוד הוא מספר כי גם במערכת כיפת ברזל, שחזרה לכותרות בימים אלו ממש נוכח המתיחות עם סוריה, נערכו ניסויים על ידי יחידתם. "התבקשנו להתנסות בה מספר פעמים, ניסויים שעברו בהצלחה. זו מערכת מצוינת".

האם נערכו שיתופי פעולה בינלאומיים בין ינ"ט ליחידות דומות מצבאות העולם?

"לפני מספר חודשים נערכו אימונים משותפים עם חיילים אמריקאים של הגנה אווירית. חלקם התקיימו בדרום הארץ וחלקם כאן בפלמחים. מדובר בהגנה מפני טילים נגד מטוסים. אנו  מחליפים מידע עם האמריקאים בעניין הניסויים, למרות שלרוב מדינות העולם וגם להם יש שדות ניסוי גדולים יותר. אנחנו מדינה קטנה עם שטח קטן. הים התיכון שלנו הוא גיגית קטנה יחסית לאוקיינוס השקט או האטלנטי".

ספר על שיגור דרמטי שחוויתם.

"שיגורי לווין לחלל הם בדרך כלל דרמטיים בגלל גודל האירוע. זה מועד מאוד מרגש עבורנו. בזמן השיגור, האדמה רועדת מתחת לרגליים תרתי משמע! זה אירוע שטומן בחובו המון ציפייה כי בניסויים אחרים תוך דקות בודדות  אתה יודע אם הוא הצליח או לא, אבל בניסוי לווייני ישנה המתנה ארוכה עד שהמשגר מסיים את עבודתו, נפרד מהלוויין ועושה סיבוב סביב כדור הארץ, מוודא שהלוויין תקין ונכנס למסלולו.

"לוקח כמה שעות עד שאנחנו יודעים שהכל עבר בהצלחה, ואת כל הזמן הזה אנחנו מבלים בהתרגשות כי לנו זה יכול להיראות מוצלח, אבל חייבים לחכות ולקבל דיווח שהכל באמת ובתמים הסתיים בהצלחה. זה מצב שלא קיים בניסויים אחרים ובהחלט מעצים את ההתרגשות".

איך חוגגים שיגור מוצלח? בכל זאת צריך להתפרק אחרי חודשים רבים של עבודה מאומצת.

הוא צוחק. "בניסויים קיים הרבה אדרנלין, בניית המתח מתחילה עם תחילת השיגור ומהלכו הוא מטורף. אל שדה הניסוי מגיעים לברך בדרך כלל הרבה ממנהיגי  העם כמו הרמטכ"ל, מפקד חיל אוויר וכו'. בדרך כלל,  כדי לציין ניסוי מוצלח אנחנו יוצאים לארוחה טובה. אבל סמוך לאירוע עצמו אנחנו מותשים מחוסר שינה, אז מסיימים את היום בזה שהולכים הביתה לישון ולמחרת מתאספים. אין חגיגות מאורגנות או זיקוקים. אחרי השיגור המוצלח יש כבר את השיגור המוצלח הבא שיש לעבוד עליו".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה