"לשים את יבנה על הגלובוס"



ראש עיריית יבנה, צבי גוב ארי, בראיון חג בלעדי: האתגר הסודי, הבוננזה של השכונה הירוקה, הווטו של משרד הביטחון והמצפון שלא נותן לו לעזוב

עו"ד רם שרון
צילום: עמרם כהן

בעוד כחודש וחצי יתמודד צבי גוב ארי בפעם החמישית ברציפות על ראשות העירייה. בפעם הראשונה, ב-1993, חסרו לו עשרות קולות כדי לגבור על יהודה ברוס, ולצערו ולצער רבים "בילה" חמש שנים מתסכלות באופוזיציה במהלכן עזב פעם בהפגנתיות ישיבת מועצה חסרת תוחלת כשהוא מפטיר "במושב לצים לא אשב". גוב ארי על טריבונת המאפי החדש

ב-1998 התמודד שוב וניצח בגדול. גם ב-2003 וב-2008 זכה באמון הציבור, אם כי לא תמיד בקלות. ערב התמודדות נוספת, גוב ארי המנוסה משדר עסקים כרגיל. הוא נינוח, מתלוצץ וציני כדרכו, חד כתער. נדמה כי מבחינתו הבחירות הן רק עוד משוכה, אחת מיני רבות, בדרך אותה שרטט לעצמו לפני אי אלו שנים לעבר מטרה שלשיטתו לא הושגה עדיין.

ובכל זאת, מכיוון שהקדנציות מטבען תחומות בזמן, ביקשתי שיסכם. אבל ממש בקצרה. "הקדנציה האחרונה שימשה בסיס למימוש כל התכנונים שנעשו במהלך עשר השנים שלפני כן. אני לא רואה בקדנציה האחרונה יותר מאשר מצב ביניים לכיוון שאליו העיר צריכה ללכת", הוא אומר.

עוד תחנה בדרך?

"בהחלט תחנה בדרך. לא יותר מזה"

כמה תחנות יש עד לסיום?

"אם לקחת את מה שנותר לי, אני מדבר על חמש שנים מהיום. תהיינה פעילויות בכל תחום במטרה להביא למיצוי מלא של התכנון הקיים. אנו מתוכננים היום עד 2021, ואני רוצה לממש את כל מה שמתוכנן עד 2018, סיום הקדנציה".

 פרויקט חייו

כששואלים את גוב ארי על האתגר הכי גדול שלו, פניו מרצינות, אבל חיוך קטן חומק לו בכל זאת. "האתגר הכי גדול שלי הוא להציב את יבנה כמרכז עולמי בתחום היהדות, בפן אוניברסלי ולא דתי", הוא אומר.

תרחיב בבקשה.

(מחייך) "לא ארחיב בשלב הזה".

מדוע?

"כי בשום פנים ואופן אני לא רוצה שנושא כל כך רגיש, מעניין ומהפכני יהווה רקע לוויכוח פוליטי. הנושא יובא למועצת העיר מיד אחרי ההתכנסות הראשונה של אחרי הבחירות, ואני בטוח שכל מי שיהיה מסביב לשולחן לא רק שיתמוך, אלא ירצה לעשות הכל על מנת שהנושא ייושם". מקבל את פרס דב לאוטמן, 2013

מעורבים בפרויקט הזה גם גורמים מחו"ל?

"הפרויקט הזה לא יכול לקום ולא יכול להתממש על ידי ממון מקומי וגורמים מקומיים בלבד. זה יותר מדי יקר, יותר מדי אטרקטיבי ויותר מדי בינלאומי".

מה עוד מעסיק אותך?

"ארצה לפתור את בעיית הזוגות הצעירים, את נושא התעסוקה והייטק, להשלים אקדמיזציה של מערכת החינוך ואקדמיה בתוך העיר, ארצה לפתח את אזור המערבי כולל הקמת מרכז ספורט ונופש גדול ומקום שייועד למרוצי סוסים ומרוצי מכוניות, וארצה כמובן להגיע למצב שכל ילד בעיר יוכל לרכוש השכלה של טכנאי או הנדסאי אם לא אקדמית".

הזכרת את פיתוח מערב העיר. מה צריך לקרות כדי שהתוכניות סוף סוף יבוצעו?

"לשבור את הטאבו מבחינת מערכת הביטחון על אי שימוש בשטחים הללו, לפתור את הבעיות עם הגופים הירוקים, ומחציתן פתורות, וכמובן לרתום לעניין הזה גם הון פנימי שלנו וגם יזמות מבחוץ. שני הדברים האחרונים הם ברי השגה, שני הדברים הראשונים הם ברי מאבק ממושך וקשה. אני מאמין שנצליח כי אין סיבה שבעולם לא להגיע לזה".

בהתדיינות שלך מול משרד הביטחון יש נקודה שהם מתעקשים עליה, או שמתקיים משא ומתן שייפתר יום אחד?

"מבחינת משרד הביטחון האזור אסור למגורים ואסור לפעילות רציפה. אני מדבר על פעילות שאתה יכול להפסיקה בהתראה קצרה". גוב ארי, חזות וד''ר ויצמן. ''רשימה מצוינת''

הווטו שלהם הוא מוחלט או שיש על מה לדבר?

"אני לא מכיר שום וטו שיכול להמשיך להיות מוחלט כל השנים. מאמץ מרוכז יכול להזיז הרים וגם את זה אנחנו נעשה".

כשאתה מסתכל חמש שנים לאחור, אתה מזהה התקדמות או שמא אנו באותה נקודת פתיחה?

"צריך לזכור מה נעשה בחמש השנים האחרונות. התמקדתי בתכנון, בסגירת קצוות עם גופי תכנון, והדבר היחידי שלא הצלחנו לסגור עדיין זו מערכת הביטחון. ביום שזה ייסגר אנחנו נרוץ מהר מאוד וארצה לעשות את זה בקדנציה הקרובה".

מקדש את העיר

אתה מרגיש פספוס בקדנציה האחרונה? משהו שיכולת לעשות אחרת?

"אני יודע איזה מאמצים השקעתי בכל תחום שרציתי לקדם. אני חושב שהפספוס הגדול הוא שלא נהגתי על פי הדרך הידועה של פוליטיקאים, אני לא מסוגל לפרסם דברים שעוד לא עשיתי אותם. אני יכול לפרסם רק כאשר אני עם רגל בטוחה על הקרקע, עם כל האמצעים המאפשרים מימוש. זו לקונה אחת. "לקונה שנייה, לא תלויה רק בי כמובן, היא עניין פינוי-בינוי. יש תוכניות מוכנות לביצוע, אבל קיימים אנשים שהוגים תוכניות היום שהן הרבה פחות ישימות מהתוכניות המאושרות. כל הפרויקטים הללו מונחים על השולחן, יזמים נכנסים ויוצאים כל הזמן, ומה שקרה, לפחות בשלושת החודשים האחרונים, שעליית מחירי הדירות מדברת ליזמים למיניהם, והיום העניין הזה הופך למשתלם".

אם זה תלוי בך, מה צריך להיות הנושא המרכזי של הבחירות הללו?

"כפי שאתה מבין, אני מקדש את העיר יבנה ותושביה. אני לא רוצה לפרק את העיר לנושאים. אני רוצה שיבנה תהיה עיר נבחרת מבחינת כל תושב של מדינת ישראל. בבואו לשקול היכן לגור, אני רוצה שיעדיף את יבנה על פני כל עיר אחרת. לכן כל אחד מהתחומים מרכיב את התמונה הכוללת ומחייב טיפול".

מדברים לא מעט על השכונות הוותיקות. דעתך בעניין?

"הייתי שרוצה שתושבי השכונות הוותיקות יהיו מאושרים בחלקם מבחינת בינוי בשכונה, הטיפול בשכונה והנראות של השכונה".

אתה חושב שהם מאושרים היום?

"אני חושב שחלקם הלא קטן יודע ומעריך את מה שנעשה בשכונה. אני בהחלט מקבל פידבק משם. אני ארצה להגיע למצב שדירות שנבנו בשנות החמישים ומעלה יקבלו לפחות חידוש מעטפת של המבנה וחידוש תשתיות.  לצורך העניין הזה צריך שותפים, והשותפה היא הממשלה. אני מקווה, מאוד מקווה, שההצהרות הניתנות כיום על ידי הממשלה החדשה ועל ידי שרים כאלה ואחרים יובילו בסופו של עניין לחבירה עם העירייה על מנת לממש את החזון הזה. אנשים צריכים לחיות בתנאים טובים יותר מאלה שהם חיים בהם היום. "להערכתי, בשנה הקרובה פרויקטים של פינוי-בינוי יתחיל להראות תוצרים. אם ניקח את רחוב האלון לדוגמא, מספיק שמפנים שני בניינים בחזקת פינוי-בינוי, ובונים במקומם שני מגדלים, יכולים להשכיר את הבתים הללו, חינם כמובן, לכל הרחוב, ולבנות את כל הרחוב. כנ"ל בשני פרויקטים בנאות שז"ר". במפגש עם תלמידים

לטייל בעולם

יריביך הפוליטיים אמרו בתחילת הקמפיין שהם מודים לך על 15 שנה בתפקיד אבל כבר הגיע הזמן להחליף הנהגה. מה לשיטתך הם לא מבינים?

"בוא נאמר זאת כך: קדנציה של עשר שנים או 15 שנה היא נתח גדול מאוד מהחיים של אדם. אני מעריך שאוכל לחיות חיים אפקטיביים, יצרניים, בסדר גודל של עוד עשר שנים. כל שנה מהקדנציה הבאה היא 10% מהחיים האפקטיביים שלי. זו המשמעות של התרומה האישית לעניין. "השאלה היא היכן המצפון שלך מונח. האם אני רשאי היום לבוא ולומר 'אני קם והולך', ומפקיר את כל מה שנעשה ובדרך להיעשות, כאשר אין ברקע אף איש שלהערכתי יש לו את הניסיון להריץ את העניין הזה".

כלומר לדעתך, אם אתה מתחלף כעת זה סוג של הפקרות של העיר?

"אני רוצה שיחליף אותי אדם שלוקח את ההישגים שלי מהיום כמדרגה ראשונה בסולם ההצלחה שלו בעתיד. לא כזה שיחזיר את הגלגל לאחור. אני רוצה שיחליף אותי אדם הרבה יותר טוב ממני ושיעשה יותר. אז אהיה מאושר".

בכל המערכת הפוליטית הרחבה יש מישהו כזה?

"אני לא רואה בסיטואציה הנוכחית מישהו שיכול לקחת את מצב הביניים הזה ולפתח אותו לכיוון הנכון".

אני מדבר על מערכת פוליטית רחבה.

"במערכת יש הרבה אנשים טובים, אבל קשה לאנשים טובים להירתם לעניין הזה. ראש עיר זה לא תפקיד ייצוגי, זה תפקיד אפור מאוד ומאוד קשה".

אז לא נמאס לך? אתה לא מרגיש שחיקה?

"יש כאן עניין של מחויבות. מעומק הלב אני אומר שהייתי מעדיף לקחת היום תרמיל עם בת זוגי ולטייל בעולם".

היא לא מנסה לשכנע אותך?

"אסור לי בשום פנים ואופן להתחרט על צעד שעשיתי. יש לי חשש כבד, שצעד כזה אם ייעשה היום, אני לא אסלח לעצמי בשנים הבאות. זה לא רק במשמעות של התדרדרות העיר. המשמעות היא ש-15 שנה שלך, של עבודה, של הקמת מערכת, של הקמת יש מאין, תלך לאיבוד. יש פתגם שהוא לא אנלוגי לי, מפני שאני לא אוהב להיות סוס, אבל לא מחליפים סוסים בעלייה". עם דויה. קח תרמיל קח מקל

ואם בעוד חמש שנים תרגיש שאתה עדיין בעלייה?

"בשעה שיצקתי את החזון, חשבתי על טווח של 2021 כזמן מספיק לממש את מה שאני רוצה. לשמחתי אצה לי הדרך מספיק שאפשר לסיים את העניין הזה כבר בעוד חמש שנים. לכן אנו עובדים היום על פיתוח העיר אחרי 2035. אבל את זה אני לא אעשה...".

בקיצור, אתה לא סוגר את הדלת לעוד התמודדות...

"אני רוצה לומר כך. אם ישנם אנשים שמעריכים אותי ורוצים בטובתי, אני מבקש שאם חס וחלילה אחטא לאמת שלי וארצה להתמודד מעבר ל-2018, יבואו האנשים הללו, ייקחו אותי בכוח מהמשרד, וישגרו אותי למקום אחר".

אני מכיר לפחות שניים שיעשו את זה כאן ועכשיו.

"הם לא חברים שלי".

בבחירות קודמות השגת רק שני מנדטים. זה מטריד אותך?

"אני חושב שיש לי רשימה מצוינת, שמייצגת את כל פלחי האוכלוסייה של העיר, גם מבחינת ניסיון בעבודה מוניציפאלית, אנשים מתחום החינוך והאקדמיה, צעירים וותיקים, אנשי תעשייה ומסחר מובילים בתחומם".

גם בבחירות הקודמות הייתה לך רשימה טובה, לא?

"לא במובן הזה. אני מעריך שנקבל מספר מנדטים שירשים את כולם. אני די אופטימי בעניין הזה".

חימום פוליטי

לפי תוכניותיה של עיריית יבנה, בחודשים הקרובים השכונה הירוקה תהיה ירוקה באמת כאשר שני פארקים ענקיים יוקמו בה בהשקעה של 35 מיליון שקלים כפי שחשפנו לפני שבוע ב"יבניתון". בינתיים, מדובר בשכונה בהקמה, ומטבע הדברים הרשות המקומית והעומד בראשה סופגים לא מעט ביקורת מדייריה החדשים.

"יש שם חימום פוליטי, אנשים מוסתים קשות", אומר גוב ארי באכזבה, "אנשים עדיין לא חשים את השכונה. בעוד שלושה-ארבעה חודשים, כאשר חלק מהפרויקטים יתממשו ותשתיות ישתנו, וניכנס לפרויקטים הגדולים יותר, השכונה תראה אחרת. העיר השקיעה 21 מיליון שקלים מכספה כדי להשלים מוסדות חינוך וציבור. זו עלות שאנו משלמים. אי אפשר להגיד לתושבים אתם לא חלק מהעניין. אני לא מקבל את זה. גם אם הדברים הללו לא ימצאו חן בעיני התושבים החדשים, יבינו שהם חלק מהעיר". גוב ארי ונציגת תדהר במבצע תדהר

מה השאלה הכי קשה שנשאלת בחוגי בית?

"הארנונה בשכונה הירוקה. אבל מי שיגור בשכונה הירוקה זה בוננזה, במלוא מובן המילה. לדעתי שנה אחרי גמר השכונה המחירים יעלו שם ב-90%".

עם מי אתה מתייעץ, מתלבט, מדסקס?

"אני מוקף קבוצה גדולה מאוד של אנשים, חס מלהזכיר שם של אחד ולשכוח שם של אחר. חשוב להבין את רגישות העניין".

אני לא מדבר על תקופת בחירות. בימי שגרה.

"אתה מתייעץ עם מי שיכול לתרום לך. אני מתייעץ עם מומחים לדבר ביניהם מומחים מכאן וביניהם אנשים מחוץ לעיר. אני מקבל אל המחשב שבין האוזניים את כל האינפורמציה שצריך, אבל מחליט לבד. ואני מקבל כל מה שצריך כדי להחליט נכון. אני מואשם מדי פעם שאני מחליט לבד, אבל אוי למנהיג שצריך להישען כל הזמן על מישהו כדי להחליט. מחליטים לבד, לטוב ולרע".

איך לך דמות שאתה סומך עליה יותר מאחרים?

"קשה מאוד לומר שקיימת דמות שאתה סומך עליה בכל נושא. יש דמויות רבות שכל אחד מומחה בתחומו".

יש ראשי רשויות שאתה לוקח מהם השראה?

"אני חושב שרון חולדאי הוא ראש רשות שראוי להתייחס לדברים שהוא עושה ולאופן החשיבה שלו".

עלות השירות

הכנסות העירייה מארנונה בין תקציב 2009 לתקציב 2013 גדלו בכ-30 מיליון שקל. איך עשיתם את זה?

"ראשית נפתחו מפעלים. אין היום מטר שלא מאוכלס באזור תעשייה. מספר יחידות הדיור גדל. הייתה עלייה של הארנונה לתעשייה. המדידות גילו מרחבים מאוכלסים שלא שילמו עבורם. וגם הקפדה על גבייה. גבינו גם מה שנחשבו חובות אבודים".

לדעתך, הארנונה היום ביבנה יקרה מדי? זולה מדי?

"תושב רחובות משלם כ-75 שקל למ"ר, אנו עומדים על כ-48 שקל לווילות צמודות קרקע ובשכונה החדשה 46 שקל".

כאשר ייבנו שכונות חדשות, הן ימוסו כמו השכונה הירוקה?

"אם הם ייבנו באותה רמה מבחינת בינוי, גינון ותשתיות אז התשובה היא כן".

אני מניח שהן יהיו באותה רמה.

"נכון. דע שארנונה למגורים לא מכסה היום את עלות השירות. לכן חשוב לפתח אזורי תעשייה ומסחר שמאזנים את העניין".

יש לך היכן להקים אותם?

"ודאי. יש היום שלושה מרכזים שקמים, והפרויקט הבא הוא ארגמן, ומעבר לכך יש פרויקט שמצוי במשא ומתן עם המועצות האזוריות גן רווה וברנר להקמת אזור תעשייה של 580 דונם באזור פרדס. עם הפרויקטים הללו ופיתוח הצד המערבי אתה בהחלט יכול לפתח מקורות הכנסה. אני לא רואה תב"ע רק למגורים, היא חייבת להיות מאוזנת כלכלית אחרת אנו בונים בטונים, מאכלסים אנשים, ואיך משרתים אותם?". 

כמה תושבים תוכל יבנה לאכלס בראייה עתידית?

"עם פיתוח עסקי מתוכנן נוכל לקלוט 90 אלף איש תוך עשור".

נסיים בברכה לחג.

"אני רוצה לאחל לתושבי העיר שנה בטוחה, בריאות ואושר לכולם, שנה שיוכלו להיות גאים בעירם ולהסתכל בבטחה לאופקים חדשים של התפתחות. יחדיו נגיע לאן שצריך להגיע".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה