את שמה המלא ואת פניה אסור לפרסם, אבל כן מותר לגלות שסג"מ הילה מיבנה, המשרתת ביחידה סודית באגף המודיעין, היא בוגרת תיכון האלון ואת התואר הראשון שלה במחשבים סיימה עוד לפני שהתגייסה * ראיון מיוחד

טלי בנדו לאופר
צילום: דובר צה"ל

"אני רגילה להיות בת יחידה, זה אפילו נחמד. ככה זה בבית וככה היה בלימודי התואר וגם עכשיו בתפקידי בצבא. כנראה שמדעי המחשב נחשב עדיין למקצוע גברי", אומרת לי סג"ם הילה (22), תושבת יבנה וקצינה מוערכת ביחידה מסווגת באגף המודיעין. סג"מ הילה

אסור לנו לפרסם את שמה המלא. אסור לנו גם להראות את פניה. אנחנו כן רשאים לספר כי היא בוגרת תיכון האלון, ובמקביל ללימודיה הרגילים השלימה תואר ראשון במדעי המחשב, היחידה בכל השכבה שעשתה זאת, במסגרת מסלול מיוחד. אמה מנהלת בית ספר לחינוך מיוחד באשדוד ואביה הוא אב בית בבית ספר ביבנה. שלושת אחיה הבוגרים שירתו גם הם כמוה בתחום המחשבים והאלקטרוניקה.

"בכיתה ט', עוד לפני שהחלה החלוקה למגמות", היא נזכרת, "הגיעו לבית הספר נציגים ממסלול ייחודי של לימודי תואר ראשון במדעי המחשב במקביל לתיכון. ידעתי שאני הולכת על מחשבים, התכוונתי ללכת למגמה כזו בכל מקרה".

כבוגרת המסלול היחידה מיבנה היא קוראת לתלמידי העיר לבוא אחריה וליצור לעצמם הזדמנויות מעניינות לעתיד. "במחזור שלי אני היחידה מיבנה שסיימתי, ולמחזור אחריי כבר לא הגיעו תלמידים מיבנה. אני חושבת שהעירייה צריכה לעניין צעירים במסלול שכזה, הוא פותח דלתות", היא אומרת.

הילה דחתה את הגיוס בשנה בשביל להשלים את התואר והתגייסה לחיל המודיעין לקורס בנושא טכנולוגי לתלמידים מצטיינים דרך תוכנית איתור מיוחדת לבוגרי מקצועות ריאליים, תוכנית העוסקת בין היתר בלוחמת סייבר. בהמשך יצאה לקורס קצינים, וכיום היא משרתת כקצינה באותו המדור.

הילה, מאיפה הזיקה לתחום המחשבים?

"התחום תמיד עניין אותי. אמנם בעבר הייתי פחות מחוברת אליו כי לא הכרתי מקרוב את עולם המחשבים, אבל ידעתי שאני רוצה ללמוד במגמה כזו, זה עניין אותי".

כילדה לא היית פריקית מחשבים?

"לא, אבל תמיד היה נראה לי שכל דבר בעולם מתקשר למחשבים. אנשי מחשבים יש בכל מקום וזה עניין אותי. הלכתי ללימודים בגישה שאני רק מנסה, ואם לא הייתי מתחברת לא הייתי נשארת שם".

מדוע בחרת לצאת לקצונה ולהמשיך במסלול צבאי? עם ידע כמו שלך היית יכולה להרוויח משכורות עתק באזרחות.

"כן, הרבה אנשים אומרים לי את זה, הם שואלים בשביל מה אני עושה את זה ושבחוץ יהיה לי הרבה יותר טוב".

ומה את עונה להם?

"בשבילי חשובה התרומה והעשייה. לא התגייסתי בידיעה שאצא לקורס קצינים, זה לא משהו שחשבתי שאני חייבת, פשוט נכנסתי למערכת, נגעתי בפרויקטים והבנתי שאני רוצה להיות חלק ממקבלי ההחלטות. ככה בעצם החלטתי להמשיך לקצונה".

אחת ויחידה

מטבע הדברים על תפקידה בחיל במודיעין היא אינה יכולה להרחיב. "אני מפתחת בתחום המחשבים", זה כל שהיא יכולה לומר, "וזה מעניין מאוד ומאתגר. כרגע אני בקבע ויש לי עוד שנה וחצי עד לשחרור". יחידה מסווגת באגף המודיעין

תחתמי לתקופה נוספת?

"כרגע אין לי מושג. תלוי בתפקיד שיציעו לי".

ספרי על הדינאמיקה של נערה ואישה בעולם של מחשבים שהוא יחסית גברי.

"את המסלול התחלנו ארבעים ומשהו תלמידים, ולאחר חמש שנים ארוכות סיימנו 17 אנשים, מתוכם 13 בנים וארבע בנות. באופן כללי זה נכון שזה עולם גברי, אבל לי באופן אישי אין בעיה שהרוב הוא גברי. אני מסתדרת וחושבת שזה דווקא דבר שהוא נחמד. חוץ מזה העולם מתקדם, אין תחומים שהם רק לגברים, ולאט לאט יבואו עוד ועוד נשים".

את בטח רגילה מהבית.

"כן, גם בבית זה ככה", היא צוחקת, "יש לי רק אחים והתרגלתי להיות בת יחידה. זה לא משהו שמוזר לי איתו. באשר לפן המקצועי, דעתי נשמעת ואני שוות ערך להחלטות. לא היה רגע שהרגשתי נחותה יותר או שזלזלו בדעותיי".

לכל המשפחה שלך יש ג'וק מחשבים?

"בערך... שני אחיי הגדולים התחילו תואר במדעי המחשב כשאני התחלתי ללמוד, וכיום הם עובדים בחברת היי טק. אחי השלישי החל גם הוא בשנה שעברה תואר במדעי המחשב. זהו תחום שמכיל נתח גדול מהשוק. כל דבר, גם אם זה בעקיפין, נוגע איכשהו במחשבים אז הגיוני שכולנו פנינו אליו".

אז בארוחות שישי מעלים רעיונות ומתכנתים?

היא צוחקת. "לפעמים באמת מעלים רעיונות ומדברים עליהם, גם מתייעצים".

יש לך זמן לחבר?

"כן, גם הוא בצבא. הוא משרת כסגן מפקד פלוגה בגבעתי".

מצליחים לראות אחד את השני?

"הקושי העיקרי הוא פרקי הזמן הארוכים שאנחנו לא מתראים בהם. הוא חוזר הביתה כל שבועיים, וכשאני נשארתי שבתות בקורס קצינים אז היה מאוד קשה, אבל מתגברים על הכול".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה