"אני בשליחות מטעם הציבור"

$(function(){setImageBanner('632b0b74-e733-454a-bbd0-5f9f4f1db7fb','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

מנוסה ומפוכח יותר, חבר המועצה שאול ציון והצעירים שלו מקווים לשחזר את ההצלחה הגדולה מהבחירות הקודמות. למען הדיור, לתעסוקה, לבילוי ופנאי * ראיון

עו"ד רם שרון

לפני חמש שנים הם נחשבו המרענן הרשמי של מערכת הבחירות. חבורה של צעירים אנונימיים, כולם מתחת לגיל שלושים, אקדמאים או סטודנטים, ביקשו לשחזר את רוחה של תנועת הצעירים האגדית של יבנה מתחילת שנות השבעים. "רק צעירים מבינים צעירים", הם הכריזו בלי להתבייש, הטריפו את הרשתות החברתיות באינטרנט ומילאו את העיתונים בקומיקס משעשע כחלק מתעמולת בחירות יצירתית. בדיון על מצב החניה ברח' נופר

בראשם עמד סרן במילואים בן 27, שאול ציון, ובמקום השני מורה ומחנך בן 24, אלי מזוז שמו. הצעירים סחפו את יבנה והשיגו שני מנדטים (רק ש"ס קיבלה יותר), ושניהם נכנסו למועצה.

במשך כשנתיים הם ישבו בקואליציה. מי שציפה לשני צעירים צייתנים ואסירי תודה התבדה מהר מאוד. שאול ציון, המיליטנטי יותר, היה כסדין אדום לראש העיר ואנשיו. הוא הרבה להגיש הצעות לסדר ושאילתות, והתעקש לקבל תשובות מפורטות בכל נושא שהעלה.

"קואליציה או אופוזיציה זה לא מה שחשוב", הוא אומר, "אני רואה את תפקידי כשליחות מטעם הציבור. לתפישתי, העיקרון המנחה הוא עד כמה אני מייצג את התושב בצורה הטובה ביותר. אני יכול לומר שלאורך כל הקדנציה זה מה שעמד לי מול העיניים".

מדוע לא נשארת בקואליציה?

"בסופו של דבר, אין ביבנה באמת קואליציה ואופוזיציה, כיוון שחבר מועצה שנמצא בקואליציה של גוב ארי לא באמת מקבל סמכויות ותחומי אחריות, ואלו שבאופוזיציה לא תמיד פעלו כמו אופוזיציה. לכן בפועל, הייתי בקואליציה כל עוד ראיתי שאני מצליח לקדם דברים שהתחייבתי שאקדם. כשראיתי שכבר מוצו כל האפשרויות לפעול מתוך הקואליציה, הבנתי שלמען התושבים עדיף שאני לא אהיה חלק ממנה".

עד כמה אפשר להגשים את מצע הבחירות מתוך האופוזיציה?

תראה, אמרתי קודם לכן שאין אצלנו ביבנה קואליציה ואופוזיציה אמיתיות, ובסופו של דבר זה תלוי בחבר המועצה עצמו, עד כמה הוא באמת רוצה לעשות ולפעול למען התושבים. מלבד ראש העירייה יש עוד 14 חברי מועצה, וחוץ ממני, מעניין מי מהם יכול לומר על עצמו שבאמת פעל כדי להגשים את מצע הבחירות שלו. גם כשהייתי שייך למה שקרוי אופוזיציה פעלתי בכל הכוח למען התושבים וחלק מההישגים היו מהפעילות באותה תקופה". שאול עשהאל ושושי. שלישייה מובילה

בקצרה, מהם לדעתך ההישגים הכי גדולים שלך במועצה?

"אתן את הדוגמאות הבולטות יותר: בנושא הדיור לצעירים תושבי יבנה, אחרי שבמשך ארבע שנים העליתי את זה פעמים רבות לדיון במועצת העיר, ואני היחיד מבין חברי המועצה שהכניס את העניין לישיבות המועצה, ואחרי פניות חוזרות ונשנות, הצלחנו להגיע למצב שיש את פרויקט תדהר עם 50 הדירות לצעירי יבנה בהנחה של 100,000 שקל".

50 דירות זה מספק?

"בעיניי זה מעט מדי, אבל גם זה הישג. בנושא מרכז הצעירים, אחרי סדרת פגישות שקיימתי והעלאת ההצעה שלי לדיון במועצה, הודיע ראש העירייה שיוקם בשנה הבאה מרכז צעירים. בנושא תקציבי הנוער והסטודנטים, הגדלת תקציב המלגות ב-100,000 ש"ח, הגדלת תקציב חוגי הנוער ביותר מ-100,000 ש"ח והכפלת תקציב תנועות הנוער מפחות מ-200,000 ש"ח ל-400,000 ש"ח. בנוסף, אני חושב שאני היחיד שעמד בהתחייבות מהבחירות הקודמות להמשיך ולקיים חוגי בית גם במהלך הקדנציה ולא רק בתקופת בחירות, כך שלא רק הבטחתי שאייצג את התושבים אלא באמת ייצגתי אותם".

אמנות הפוליטיקה

לקראת הבחירות הבאות וקרבות חידשה תנועת הצעירים את פניה. שאול ציון עומד גם הפעם בראשה, אך חברו לסיעה אלי מזוז ירוץ בנפרד כיו"ר "הבית היהודי". הפיצול בין השניים אינו קוסמטי אלא אידיאולוגי. בעוד שאול תומך ברונית ארנפרוינד לראשות העיר, מזוז תומך בגוב ארי. פעילות במסגרת הפורום החברתי

שאול, לשיטתך, מה אלי מזוז מפספס או לא מבין?

"אני לא חושב שמדובר בפספוס. לשנינו ישנן מטרות משותפות, אך צורת העבודה לעתים שונה. אלי הוא נבחר ציבור יקר שמגיע עם כל הנשמה ובאמת רוצה לפעול למען התושבים. אני רק יכול לאחל לו שיצליח להגשים כמה שיותר מטרות שהציב לעצמו במסגרת הפעילות במועצת העיר. אני לא רוצה להישמע קלישאתי, אבל במקרה הזה ההצלחה שלו היא באמת גם ההצלחה שלנו".

איך אתה מסביר את זה שהוא מצליח לשמור על מערכת יחסים טובה עם גוב ארי?

"זו שאלה מעניינת, אך כפי שזכור לך, אם מסתכלים לאורך השנים ישנם יותר חברי מועצה שלא הצליחו להישאר בסביבתו של גוב ארי מאשר כאלו שהצליחו לשמור איתו על מערכת יחסים טובה. אני שב ואומר, כי כל עוד אלי מרגיש שהוא מצליח לקדם את המטרות שלשמן נבחרנו, אני מברך על ישיבתו בקואליציה. אני התרשמתי כי עם גוב ארי המשימה תהיה קשה מאוד".

מה אתה יודע היום על פוליטיקה שלא ידעת לפני 5 שנים?

"בכל יום אנחנו לומדים דברים חדשים, בטח בכל מה שקשור לפוליטיקה. כשהתחלתי את הפעילות הציבורית עם הפורום החברתי למען יבנה, עוד לפני שנבחרתי למועצת העיר, לא תיארתי לעצמי עד כמה אנשים יכולים להיות מונעים מאינטרסים סמויים ולהעדיף את טובתם האישית או את האגו שלהם על פני רווחת התושבים. עם הזמן אתה לומד לקרוא את המפה הפוליטית היטב, להבין מי מחובר למי, מי מפעיל את מי ומי נלחם במי. הכול נעשה על פי אמנות הפוליטיקה, חיוכים וחיבוקים שעשויים להפוך מהר מאוד לחיבוק דוב או רק לפוזיציה טובה יותר כדי לתקוע לך סכין בגב".

אתה חושב לפעמים "איזה תמים הייתי"?

"בוודאי. אבל אני מניח שזו דרכו של עולם. אחת הדוגמאות הטובות לכך היא ההתייצבות שלנו לצדו של צבי גוב ארי לפני הסיבוב השני בבחירות הקודמות. עדיין לא ממש הבנו מי נגד מי, ולמעשה הענקנו לו תמיכה משמעותית מבלי שקיבלנו כל תמורה פוליטית".

אם גוב ארי ייבחר שוב, תרצה להצטרף לקואליציה שלו?

"אחד הלקחים שלמדתי הוא לעולם לא לפסול משהו מראש. גם אני כמו יתר תושבי יבנה ממתין בסבלנות על מנת לדעת מי ינהל את העיר בחמש השנים הקרובות. במידה והציבור היבנאי יחליט להשאיר את המושכות בידי גוב ארי, נשמח לשמוע את ההצעה שלו אלינו תוך תקווה שהיא תהיה תכליתית ובאמת תאפשר לנו לפעול למען התושבים".  מקבל תעודת מצטיין דיקאן מפרופ' גבריאלה שלו

מהם לדעתך שלושת הנושאים הכי משמעותיים מבחינת צעירי יבנה, שדורשים טיפול?

"פתרונות דיור משמעותיים, מקומות תעסוקה, מרכזי בילוי ופנאי. ואם היית נותן לי אפשרות הייתי מציין גם את הפיתוח הסביבתי בשכונות הוותיקות וקידום תוכניות פינוי בינוי שם".

 אין זו אגדה

בוא נדבר על דיור לצעירים. עד כמה לדעתך רשות מקומית יכולה להשפיע על מחירי הדירות?

"יכולה להשפיע הרבה מאוד. זו לא רק דעתי, זו המציאות".

תסביר.

"בינואר 2010 פורסמה תוכנית של עיריית רעננה לבנות 144 דירות שמיועדות לתושבי רעננה בהנחה של כ-20% ממחיר השוק. כך גם בכפר סבא. בנובמבר 2011 פורסם על פרויקטים של עיריית יהוד-מונוסון לבניית 800 דירות קטנות. בדצמבר 2012 פורסם שגם עיריית חדרה מקדמת תוכנית דומה. בראשון לציון הוקם עוד בשנת 2008 בית לחייל המשוחרר המאפשר לחיילים קרביים או תומכי לחימה שתורמים לקהילה להתגורר בדירות חדישות בסכום של 680 ש"ח לחודש. ראש הרשות צריך להיות מוכוון מטרה ולנסות לחשוב תמיד איך הם מצליח לגייס תורמים לפרויקטים נפלאים כאלו.

"באחת הפעמים שהבאתי חלק מהנתונים האלו לישיבת מועצת עיר היו כאלו שטענו שאני מדבר שטויות. עליהם כבר אין לי מה לומר. אבל בסופו של דבר גם אצלנו ביבנה בהתחלה זלזלו, ואחר כך מצאנו את עצמנו עם פרויקט תדהר לזוגות צעירים תושבי העיר. אז אם רוצים, אין זו אגדה. אני רק אומר שמבחינתי זה עדיין לא מספיק ונדרשים פתרונות משמעותיים יותר".

אחד הנושאים המרכזיים במצע שלך הוא הקמת מרכז אקדמי בעיר. אתה מקבל את ההסבר של ראש העיר מדוע מרכז כזה עדיין לא הוקם ביבנה?

"אני לא יודע לומר אם אני מקבל את ההסבר שלו, כי ההסבר שלו לא ממש מובן. כשהעליתי את הנושא לדיון בישיבת מועצה, הצעתי שיוקם צוות מקצועי שיבחן את זה לעומק, והוא סירב בטענה שהוא כבר ניסה לקדם מהלך כזה וקיבל תשובות שליליות מכל מיני גורמים. ביקשנו שיראה לנו תיעוד כלשהו לניסיונות שלו ועד היום הוא לא עשה זאת. בנוסף, הוא טען שהגיעה אליו הצעה להקים מכללה טכנולוגית והוא סירב מכיוון שמכללה זו מעניקה תעודות רק עד לדרגת הנדסאי ולא תואר אקדמי מלא. לי זה נשמע כמו זלזול בהנדסאים. דבר שני, למה לא להקים מה שאפשר להקים עכשיו ואחר כך לנסות להוסיף עליו?".

יש בידך הצעה קונקרטית ממכללה כלשהי לפתוח מרכז אקדמי ביבנה?

"לא, אין בידי הצעה קונקרטית. אם מועצת העיר הייתה מחליטה למנות אותי כמוסמך מטעמה לנהל משא ומתן עם הגורמים הרלוונטיים, סביר להניח שהייתי מגיע עם תוצאות יפות. אם אני לא מגיע לדבר עם אותם גורמים ולקבל הצעות כנציג שהתמנה על ידי מועצת העיר, אני לא יכול לדבר כנציג העירייה, ולכן אין לזה שום משמעות".

האם לדעתך יש מקום לפתוח עסקים בעיר בשבת?

"אני חושב שעלינו לשמור מכל משמר על הסטטוס-קוו בענייני דת וחברה בין הקהילה הדתית ובין יתר הציבור, דבר שנשמר בצורה יפה מאוד ביבנה לאורך השנים. לכן כל שינוי אמור להתבצע בהסכמה מלאה של כולם".

אתה תומך ברונית ארנפרוינד לראשות העיר, שתומכת בפתיחת עסקים בשבת. ככל שהיא תיבחר, ואתה סגנה, והנושא הזה עולה להכרעה במועצה, כיצד תצביע?

"במצע הבחירות הרשמי של רונית לא מופיע דבר בעניין פתיחת עסקים בשבת ומבחינתי זו ביצה שעדיין לא נולדה. אני אומר שוב את דעתי כי כל שינוי בענייני דת וחברה אמור להתבצע בהסכמה מלאה של כולם. לא רובם, כולם".

 קבלת החלטות

מי האיש הכי קרוב אליך בפוליטיקה המקומית? עם מי אתה מתייעץ?

"אלי מזוז. הוא האיש שאיתו יצאתי לדרך, אנחנו חברים גם מעבר לפוליטיקה ואני אמשיך לאהוב אותו גם אחרי הבחירות, יהיו התוצאות אשר יהיו. אלי הוא באמת אישיות יוצאת דופן שכמעט ולא רואים בפוליטיקה.

"מעבר לכך, אני מתייעץ עם אנשים נוספים במערכת הפוליטית, אך בעיקר עם כאלו שנמצאים מחוץ למערכת ואני מחשיב את דעתם. אבל בסופו של דבר אתה נדרש לקבל החלטה. עוד לפני שהוסמכתי כקצין בצה"ל למדתי שהתכונה הבסיסית למנהיגות היא היכולת לקבל החלטות. אם לא הייתי יכול לעשות את זה, כנראה שלא הייתי מגיע לאן שהגעתי עד עכשיו".

עד היכן מגיעה האמביציה הפוליטית שלך?

"אני לא יודע מה יהיה בהמשך הדרך. זה אולי נשמע בנאלי אבל אני באמת בא למועצת העיר מתוך תחושת שליחות ורצון לשפר את יבנה. איפה שהציבור ירצה שאהיה שם אפעל למענו".

איפה נראה אותך עוד 10 שנים?

"אוהו, זה רחוק מדי. אולי אהיה חלק מהנהלת העיר ואולי אהיה במקום אחר. הכול תלוי ברצון הציבור. נחיה ונראה". 

פרופיל: שאול ציון

משפחה: מקווה למצוא את האחת

השכלה: תואר ראשון במשפטים בהצטיינות יתרה, לימודי תואר שני בממשל ומדיניות ציבורית

תעסוקה: יועץ בחברת "זכותי" המומחים לזכויות רפואיות, מורה-עזר לסטודנטים למשפטים

ספר/סרט משפיע: "דרך ארוכה קצרה" של רא"ל במיל' משה (בוגי) יעלון, "ספר חובה לכל מי שהציבוריות הישראלית חשובה לו".

מה לא יודעים עליך? "שגוב ארי אמר עליי גם שבחים. ציטוט: 'קבל הערכתי לתבונה לעשייה ללא תמורה למען האחרים'".

 


 
$(function(){setImageBanner('34fbf90b-32ca-4413-aeaf-1058ea6cd5fd','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('20c30da2-05ec-4f0a-9fbc-3e35f12ac1ef','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה