נשיא ראשון מיבנה?



ח"כ מאיר שטרית מצטרף לרשימת המתמודדים הארוכה על נשיאות המדינה * בראיון מיוחד ל"יבניתון" הוא אומר: "אני יכול לתרום הרבה מבית הנשיא"

טלי בנדו לאופר

ביום שני השבוע פיזר ח"כ מאיר שטרית, תושב יבנה, את ענן השמועות והכריז באופן רשמי על כוונתו להתמודד לנשיאות המדינה. נכון לשבוע זה, שטרית הוא אחד מיני אישים רבים הלוטשים עיניים אל לשכתו המכובדת של הנשיא שמעון פרס, המסיים את תפקידו בעוד חמישה חודשים.

אמנם הבחירות לנשיאות המדינה יתקיימו רק בחודש מאי או יוני, אך כבר כעת הקרב על הנשיאות צובר תאוצה. למעט שטרית, צפויים להתמודד על התפקיד גם ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר, ח"כ רובי ריבלין, ח"כ סילבן שלום, פרופ' דן שכטמן, ח"כ לשעבר דליה איציק, השופטת בדימוס דליה דורנר. גם שמותיהם של הח"כים לשעבר נתן שרנסקי ודוד עלו (וירדו) לאחרונה. שטרית בקלפי. צריך לגייס 61 ח''כים שיתמכו בו

עם זאת יש לדעת: מועמדות לתפקיד מתאפשרת רק לאחר שהמועמד גייס את תמיכתם וחתימתם של עשרה חברי כנסת לפחות. מלבד ח"כ בן אליעזר, שכבר השיג 14 תומכים, אף אחד מהאחרים לא עמד במשימה. בינתיים. לשטרית, אגב, יש עד כה שישה תומכים בלבד.

ח"כ שטרית, ברכות על התמודדותך.

"תודה רבה. אני חושב שאוכל להיות נשיא מוצלח כי אני מכיר את כל שכבות האוכלוסייה ויכול לחבר ביניהן".

זהו, נמאס לך מפוליטיקה?

"נשיאות היא גם פוליטיקה, אין נשיא ולא יכול להיות נשיא שלא מכיר את הפוליטיקה בארץ, ואני מכיר אותה מזה 40 שנה, מאז שנבחרתי לראש מועצת יבנה. זה היה בפברואר 1974, הייתי אז בן 25, ככה שיש לי באמת הרבה זמן בחיים הפוליטיים הציבוריים. אגב, אז היה אפשר להיות חבר מועצה וחבר כנסת, ועשיתי את זה במשך שבע שנים. היום אני חבר הכנסת הכי ותיק. הייתי בכל תפקיד אפשרי, עשיתי הכול, ישבתי בהרבה ממשלות והייתי שר משפטים, חינוך, שיכון, פנים, השר לענייני מודיעין ועוד. עברתי את כל המסלול".

שבעצם מכשיר לנשיאות?

"אני חושב שמי שרוצה להיות נשיא צריך להכיר את המדינה והפוליטיקה כמו שצריך. זה לא תפקיד ביצועי, נשיא לא מפתח פרויקטים ויוזמות, אך בהחלט יכול להסב תשומת לב לנושאים שהוא רוצה לטפל בהם". הנשיא פרס. כולם לוטשים עיניים לכיסא שלו

אתה מעוניין להפנות את תשומת הלב לנושאים מסוימים?

"אני בהחלט מעוניין להפנות את תשומת הלב של הממשלה והציבור לעניינים חברתיים, כלכליים, לבעיות העוני והמצוקה והחינוך שאני עובד בהם כל חיי, שהם בעיני הכי חשובים למדינה.

"ביבנה, לדוגמא, פיתחתי את שיטת ההוראה היחידנית ששינתה את העיר ואת החינוך, שהוא בעצם מפתח למהפכה שהתחוללה ביבנה. בכל תפקיד שעשיתי השתדלתי לדבר עם אנשים ולחבר ביניהם, כמו פיתוח כביש 6 שנעשה כדי לחבר את הפריפריה למרכז. אני חושב שנשיא צריך להיות אדם שיכול לדבר עם כולם ולחבר בין כל האוכלוסייה: בין אנשי המדע, לחינוך, בין העשירים לעניים, לחבר בין כולם".

ואתה יכול להצליח?

"ניסיון ארוך שנים בפוליטיקה זה ערובה להצלחה. זו הסיבה שפרס נשיא כל כך טוב, בגלל ניסיונו הארוך. מתוך המתמודדים היום, אני בעל הוותק הגדול והגיוון הרחב ביותר בתפקידים שעשיתי. וגם צעיר מהם ב-10-15 שנה".

מייצג את כל העם

מה אתה באמת חושב על המתמודדים?

"מדובר באנשים טובים. אבל הכנסת צריכה לבחור את האיש הטוב ביותר בעיניה".

מדוע יש כל כך הרבה מתמודדים הפעם?

"אני חושב שהצלחתו הרבה של פרס בתפקיד יצרה משיכה לתפקיד הזה".

פעם רצית להיות ראש ממשלה, זנחת את החלום?

"התמודדתי פעמיים ליו"ר תנועה ולא נבחרתי. ודאי שהייתי מעדיף להיות ראש ממשלה, אבל זה לא בידיי. נשיא זו אלטרנטיבה מאוד ראויה, אני יכול לתרום הרבה מבית הנשיא".

בימינו יש בכלל צורך במוסד הנשיאות?

"בוודאי. אם היה משטר נשיאותי שהוא גוף הביצוע אז לא היה צריך ראש ממשלה. אצלנו ראש הממשלה נבחר על ידי הפרלמנט. הנשיא מוריד מעליו את הגלימה הפוליטית, הוא הסמל של המדינה ועושה תפקידים פורמאליים של חנינות, מינוי שופטים, מטיל את הרכבת הממשלה שזה תפקיד משמעותי ביותר, ככה שכן יש צורך אלא אם ישנו את המשטר".

אלו לא תפקידים ששר המשפטים, לדוגמה, יכול לבצע?

"לא, ממש לא, כי הם שרים פוליטיים שחברים במפלגה מסוימת".

מה לגבי ההוצאה הכרוכה בדבר? לא מיותר לדעתך לממן גם בית נשיא וגם בית ראש ממשלה?

"אני לא חושב, כי מימון בית הנשיא הוא לא הוצאה משמעותית. עלותו שולית ומדובר בתפקיד מאוד חשוב, הוא מייצג את כל עם ישראל".

תולדות חייו

מאיר שטרית נולד במרוקו באוקטובר 1948, ועלה עם משפחתו לישראל בשנת 1957. כבר בגיל 16 החל ללמוד באוניברסיטת בר אילן. לימים סיים תואר ראשון במיקרוביולוגיה, תואר שני בביוכימיה ותואר שני במדע המדינה. מאיר והמשפחה

בצה"ל שירת תחילה כחובש צבאי, והשתחרר בדרגת רב-סרן כראש ענף קצינים בחיל הרפואה.

בשנת 1974 נבחר לראש המועצה המקומית יבנה, וב-1986, עם הפיכתה של יבנה לעיר, הפך לראש העיר הראשון. במהלך כהונתו נבחר לכנסת (1981) מטעם הליכוד וכיהן בה עד 1988 אז נבחר לגזבר הסוכנות היהודית. ב-1992 נבחר שוב לכנסת וב-1999 מונה לשר האוצר למשך ארבעה חודשים. בשנת 2001 מונה לשר המשפטים, וב-2003 מונה לשר במשרד האוצר לצד בנימין נתניהו. ב-2004 התפטר מתפקידו ומונה לשר התחבורה.

עם הקמתה של מפלגת קדימה בנובמבר 2005, פרש מהליכוד והצטרף למפלגה החדשה במסגרת קדימה שימש שר החינוך, שר הבינוי והשיכון, השר הממונה על השירותים החשאיים, שר המשפטים ושר הפנים.

בדצמבר 2012 התפלג מקדימה עם ח"כים נוספים והצטרף למפלגת "התנועה" של ציפי לבני. כיום הוא משמש סגן יו"ר הכנסת, חבר בוועדת חוץ וביטחון, ועדת מדע וטכנולוגיה ועוד.

שטרית נשוי לרות, בעלת משרד פרסום מהגדולים בארץ, ולהם בן ובת. בת נוספת, מירי ז"ל, נפטרה בנעוריה ממחלה קשה.

ברשימת הפוליטיקאים העשירים בישראל לשנת 2012 של המגזין הכלכלי "פורבס", מדורג שטרית במקום הרביעי עם הון מוערך של 55 מיליון שקל.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה