מומלץ לחג: סיור ג'יפים בעתיקות לויה בשפלה עם נחום שגיב



לא רחוק מיבנה, גדרה ורחובות, באזור לכיש ובית גוברין, על גבעה הקרויה ח'רבת לויה, נערך סיור ג'יפים ייחודי עם ד"ר נחום שגיב, ארכאולוג, הסטוריון ומורה-דרך מקיבוץ פלמחים אשר הוביל אותנו למכמני התל העתיק, שבו ובסביבתו נחשפנו לבאר מים חיים, בתי בד לייצור שמן, גתות יין, אתרי קבורה, מיקוואות יהודיים, מערות קולומבריום לגידול יונים וגם שרידי כנסיה ביזנטית עתיקה עם פסיפסים מרהיבים. הפריחה המרהיבה והתצפיות הנהדרות הוסיפו נופך וחן לסיור מיוחד זה. כתבנו אלי בן-גור הצטרף לסיור זה והוא ממליץ לאוהבי טבע ונוף, עתיקות והסטוריה, לצאת גם הם ולהנות מחווייה שלא תישכח כפי שהוא מתאר בכתבה זו

אלי בן גור

איך מגיעים ?
הכבישים המביאים אותנו לאתרי הסיור הם כביש 4 וכביש 6 ואחר כך כביש 35 עד לצומת פלוגות או מחלף קרית גת , המשך נסיעה בכביש 35 מזרחה, אחר כך בצומת לכיש פונים ימינה לכביש 3415 וכמאתיים מטר לפני צומת אמציה פונים שמאלה בדרך עפר שמאלה . הנסיעה רצויה ברכב ארבע על ארבע, אך בעונה יבשה אפשר גם ברכב פרטי גבוה אך בזהירות. האזור הוא שטח אש צהל"י ולכן הסיור במקום מורשה בסופי שבוע כשלא מתקיימים אימונים.

באר לחי
ממשיכים בדרך העפר שמאלה ואחר כך ימינה ומגיעים לבאר עתיקה, מדהימה ביופייה ומלאה מים חיים עד לגדותיה. היא קרויה "באר לחי" ונחום מסביר לנו, תוך שהוא קורא מספר שופטים, כי כנראה השם קשור לשמשון הגיבור אשר הכה אלף איש מהפלשתים בלחי חמור.

 

 

 

 

אנו חוזרים אחורה בדרך העפר ועולים שמאלה לח'רבת לויה, תל עתיק המשופע בשברי חרסים, כמו כל תל, דבר המעיד על קיום יישובים עתיקים במקום. אנו צופים במערות קבורה מימי בית ראשון בה נמצאו כתובות השמורות ומוצגות במוזיאון ישראל, ונחום מסביר כי הסברה היא שאלו קברי יהודים לוויים שנמלטו מירושלים בזמן נבוכדנאצר, ומכאן השם שהשתמר "לויה". אנו עולים עוד לפסגת התל ומגיעים לאזור חפירות גדול המתבצעות על ידי רשות העתיקות במימון המורמונים המוצאים קשר וזיקה למקום על פי שם אדם הקדוש להם – אליחי או לי-חי. במקום פינת הדרכה עם מושבים, שירותים מאולתרים, ולאחר ארוחת בוקר קלה אנו הולכים לצפות בתגליות שבמערות מתחת לאדמה הנעולות בשערים ואינן פתוחות לציבור הרחב. לנחום יש המפתחות והוא פותח לנו וחושף אותנו לעתיקות מדהימות כאשר אנו נעזרים בפנסים. אנו רואים מקווה יהודי גדול, בית בד עם חריטות של מנורה וגם חדרי קולומבריום לגידול יונים למאכל או לקרבנות למקדש. אנו יורדים מעט למטה ורואים שרידי כנסיה ביזנטית גדולה מלפני כ-1,500  עם רצפות פסיפס יפהפיות בהן כתובות הקדשה הכתובות ביוונית. בסמוך – גם בית בד וגת יין ולא רחוק משם מסגד קטן עם מיחרב – גומחה לכוון דרום-מכה מתקופת הממלוכים המוסלמים.

פריחה ותצפיות

כל האזור של גבעת תל לויה משופע בפריחה יפהפייה שלאחר הגשם. חרציות צהובות, נוריות אדומות, תורמוסים סגולים ועוד פרחים מרהיבים נעמו לעינינו שגם זכו לתצפיות נוף של עמקים, גבעות ועד הרי חברון שבמזרח. טבע במלוא הדרו ממש לפני שיובש הקיץ יגיע.

עתיקות גם ב"כרמי קטיף" ליד אמציה

הקינוח בסיור היה ירידה חזרה מתל לויה לכביש 3415 , משם מזרחה ישר בצומת אמציה-שקף עד לשער היישוב אמציה ולפניו שמאלה רואים את מתחם עבודות התשתית של יישוב חדש "כרמי קטיף" המיועד למפוני גוש קטיף. תוך כדי העבודות נחשפו, במעלה הגבעה מימין, בית בד עתיק לייצור שמן בממדים גדולים הפתוח לציבור, ובסמוך מקוה יהודי גדול מוקף פסיפס נאה, ולידו עוד מקוה קטן, מה שמעיד על יישוב יהודי קדום שהיה כאן. מכאן שבנו הביתה, באותם כבישים בהם הגענו, מלאי חוויות וידע על מקורותינו בליווי שפע פריחה ונופים מרהיבים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה