חלק גדול מהעוצמה של צה"ל נובע מרמת הדיוק הגבוהה בביצוע המשימות השונות. כדי לשמור על רמת דיוק שכזו יש צורך להשתמש בעזרים שונים. אחד העזרים החשובים הוא מערך המטאורולוגיה, ששולט בצורה מדויקת על כל מה שקורה בשמיים. סמ"ר לירוי שפיר, מפקד המטאורולוגיה בגדוד עיטם, מספר על החשיבות והתרומה של החזאים ללחימה

מאת: טלי בנדו לאופר
צילום: דובר צה"ל

"התפקיד של הגדוד ​שלנו חשוב עד מאוד. כל עצם שנורה מתותח, משגר, מטוס קטן או גדול מצריך נתונים מטאורולוגים על מנת לדייק במטרה ככל האפשר. אנחנו אלו שמספקים את הנתונים הללו". מספר בגאווה לא קטנה, מפקד המטאורולוגיה בגדוד עיטם ותושב יבנה, רס"ם לירוי שפיר. 

אגד התותחנים של פיקוד צפון חגג לאחרונה את הקמתו של גדוד חדש לחלוטין, גדוד "עיטם". הגדוד מתמחה באיכון המטאורולוגיה של חיל התותחנים, שאחראי על כל פגז, רקטה או טיל שנכנסים לשטח ישראל. במומחיות אין קץ, יודעים הם לזהות את זווית הנפילה, מהיכן הגיע ועוד פרטים יקרי ערך וכך מחזירים אש בדיוק רב. 

לצורך דיוק זה, המערך הייחודי השייך לגדוד עיטם הינו מערך המטאורולוגיה, שיכול לחזות מזג אוויר, כיווני רוח ולחץ אוויר ובזכותו יכול צה"ל לירות ארטילריה, רקטות וטילים באופן מדויק יותר.

לירוי, הבנתי שהגדוד חדש. מה עשו בטרם הקמתו?

"זהו מערך שקיים עוד משנות ה-70 בעזרת מכ"מים ישנים, ככה שהוא היה קיים, אבל הוחלט להקים  גדוד מיוחד למטרה זו. משנת 2013 אנחנו עובדים במוד מרחבי, זה אומר שמס' צוותים שלי מפריחים בלונים מטאורולוגים באוויר בצפון ודרום הארץ ואני יכול לקבל תמונה מטאורולוגית שתהיה עדכנית לכמה שעות קדימה, בהיבטים של לחץ ברומטרי, טמפרטורה, כיוון הרוח ועוד".

כיצד לומדים את העבודה? נשמע לא פשוט.

"יש כיום בחיל תותחנים שני קורסים שבהם נלמד הנושא: מטאורולוג זוטר, ולאחר מכן כשמתקדמים בתחום, יש קורס משקי מטאורולוגיה. לקצינים יש קורס משותף עם חיל האוויר שזה מטאורולוגיה למתקדמים".

תפקידו של מפקד המערך, אינו פשוט, הוא מגלה. "אני אחראי על לא מעט צוותי מטאורולוגיה בשעת חירום ובשגרה. יש גם לא מעט צוותים במילואים אשר אחראים לספק מברקים מטאורולוגים בגזרות מסוימות. אנחנו מעבירים מברקים לחילות הזקוקים להם, שבעצם מכילים מידע על טמפרטורה, לחץ אוויר ועוד. זה מידע שמביא את הפגז למטרה בדיוק רב. בנוסף, אני מופקד גם על כשירות הציוד, אימונים ועוד". 

ספר קצת על תהליך הפרחת בלון מטאורולוגי

"מדובר בבלון באורך3 מ'שעולה לגובה של15 מ'. לבלון מוצמדת קופסת חיישנים שעולה עם הבלון למשך 40 דק' ומספקת נתונים בתקשורת GPS לחבר'ה שלי שיושבים על הקרקע. לי יש מערכות שיודעות לסנכרן את הנתונים האלו לפלט שהופך למברק".

בשעת חירום אפשר להבין את תפקידכם. מהם בשגרה?

"בשגרה אנחנו בכוננות של 24 שעות, מוכנים להפריח בלון תוך שבע דקות. גם אם אתה מתקלח, אתה חייב להפריח אותו תוך שבע דקות. בעליית כוננות או מלחמה צריך להפריח בלון כל שעתיים. במלחמת לבנון השנייה הצוותים הפריחו בקירוב כאלפיים בלונים ואם נחלק את זה במברק ככל שעתיים צריך לבצע 12 הפרחות ביום. הצוותים כמעט ולא ישנו ולא אכלו, הם אמנם לא עברו את הגבול אבל עשו עבודה קשה מאוד, הצורך במערך הזה הוא גדול. בשעת כוננות ומלחמה זה מערך חשוב ביותר".

לפני חמישה חודשים עבר שפיר ליבנה עם אשתו ובתם בת השנה וחצי ופיו מלא במילים חמות ואוהדות על העיר ותושביה. "אני פשוט מוקסם מהאנשים החמים, מהעיר הזאת שנמצאת בהתפתחות מדהימה, פשוט נהדרת. עברנו לעיר רק בגלל החינוך המתקדם שיש בעיר".

למרות ההתלהבות, שפיר אינו מבלה בעיר או בביתו כפי שבטח היה רוצה, "אני מגיע כל שבועיים הביתה, זה בהחלט לא קל. בטחון המדינה הוא מעל הכל, טובת הכלל היא מעבר לטובתי האישית, ככה חינכו אותי בבית. לאחרונה אנחנו חווים לא מעט עליות כוננות בגזרות וזה בהחלט לא קל אז החיילים עובדים קשה ואשתי חזקה".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה