רגע לפני היציאה לחופשת החג, פינה ראש העיר, צבי גוב ארי, זמן בלו"ז הצפוף גם ככה שלו כדי לשתף את קוראי "יבניתון" בתכניות העתידיות של העיר. על מצוקת הדיור, אתגרי החינוך, פיתוח העיר וגם פרויקט מיוחד שעשוי להיות מפעל החיים של האיש המזוהה עם יבנה יותר מכל. ראיון חג מיוחד

מאת: אוהד צויק
צילום: עמרם כהן

צבי גוב ארי נמצא בתחילתה של קדנציה רביעית בראשות עיריית יבנה ואולי המשמעותית מכולן. 5 השנים הקרובות ייקבעו כיצד יראו פניה של העיר בעתיד, בעיקר בתחומי החינוך והדיור. הרפורמות השונות המתרחשות חדשות לבקרים במשרד החינוך ונותנות יותר כוח וסמכויות לרשויות המקומיות, יחד עם התמורות המתרחשות בענף הנדל"ן ועתודות הקרע האדירות שצפויות להכפיל את אוכלוסיית יבנה, שמות את שני הנושאים האלו במרכז הראיון החגיגי שקיימנו עם ראש העיר השבוע, והיה לו הרבה מה להגיד, הרבה מאד. 

"תושב העיר לא מכיר את משרד החינוך ולא מעניין אותו מי מתקצב את בתי הספר וגני הילדים הוא דורש את החינוך הטוב ביותר לילדיו והתוצאה היא פועל יוצא של ההשקעה", אומר גוב ארי בהתייחס לעובדה כי משרד החינוך מעביר יותר ויותר סמכויות לעיריות, שמתבטאות גם בנטל כספי לא מבוטל. "רק בשנתיים האחרונות הקמנו 28 גני ילדים ושני בתי ספר אף אחד מהם לא תוקצב עד תום ממשרד החינוך והשלמנו מיליוני שקלים מקופת העירייה, כי אנחנו לא יכולים להרשות שתושבי יבנה יסבלו מחוסר התקצוב של הממשלה".

מה צריך לקרות כדי שזה ישתנה?

"כל עוד מרכז השלטון המקומי לא יכריז שהממשלה חייבת לכסות את עלות החינוך הסיפור הזה יימשך. משרד החינוך יודע שאנחנו לא ננקוט בצעדים קיצוניים ונמשיך לשלם בשקט את כל מה שצריך".

ולמה שלא תנקטו בצעדים קיצוניים?

"אני לא אתן לפגוע בתלמידים כי רק שביתה יכולה להזיז ולשנות את המצב. אנחנו, כראשי רשויות, צריכים קודם כל לתת מענה לתושבים וכך נמשיך לעשות כפי שנהגנו עד היום".

וזה לא בא על חשבון דברים אחרים?

"ממש לא. לדוגמה, אנחנו אחת הערים היחידות המובילה מהפכה של חינוך חוויתי כבר בבתי הספר היסודיים. מדובר בלמידה אחרת, חקירה, קריאת חומר, לימוד מעמיק, הכנת פרזנטציות. התוצאות מדהימות". בית ספר לאומנויות

אם ההשקעה בחינוך מכוונת בעיקר לילדים ונוער, שכבת הגיל הבאה 20-35,  מושכת את תשומת הלב לא פחות ועומדת במרכז סדר היום הציבורי בכל הקשור לנושא הדיור לזוגות צעירים. בממשלה נעשות תכניות שונות, שאמורות לתת בעתיד פתרון כזה או אחר, אך ייתכן כי הבשורה תצא דווקא מהרשויות המקומיות, האמונות על מתן היתרי הבניה ליזמים וקבלנים ובכלל זה שולטות באמצעות הוועדות המקומיות גם במספר יחידות הדיור שייבנו בכל פרויקט.

יבנה נהנית מעתודות קרקע רבות, עליהן תכניות לבנייה של אלפי יחידות דיור, ולראש העיר, צבי גוב ארי, פתרון שלדבריו, ייתן מענה מיידי לבעיית הזוגות הצעירים תושבי יבנה.

"בממשלה לא מתמודדים עם הבעיה בצורה נכונה", הוא אומר, "ההתעסקות וההמתנה לשינוי החקיקה גרמו לכל ענף הנדל"ן לעצור. הרוכשים ממתינים, הקבלנים לא בונים וכשתתבהר התמונה יווצרו ביקושים גדולים ויהיה מחסור, מה שיגרום לעליית מחירים".

אז מה הפתרון שאתה מציע?

"אנחנו, כראשות מקומית המאשרת תכניות בנייה, יכולים לאשר לקבלנים תוספת של יחידות דיור בתמורה לתרגום הרווח לטובת בניית דירות קטנות לזוגות צעירים במחירים מוזלים".

איך תוכל לשלוט במחירים של הדירות האלו, שבאמת יהיו זולים יותר?

"הנוסחה פשוטה. נניח ומגיע לקבלן מסוים על פי התכניות בנייה של 50 יחידות דיור. אנחנו נאשר לו תוספת של 20% שזה 10 דירות, שאת הרווח מהן יתרגם למתן הנחה משמעותית לטובת זוגות צעירים תושבי יבנה".

הפתרון נשמע פשוט ויעיל, השאלה עד כמה הוא גם בר ביצוע.

"אנחנו בימים אלו בודקים את כל ההיבטים המקצועיים והחוקיים באמצעות היועצים המשפטיים שלנו. כשנמצא את הנוסחה הנכונה שתכסה את כל הצדדים בצורה בה כולם ייצאו נשכרים, לא נהסס להוציא אותה אל הפועל". העבודות בעיצומן. אמפיתיאטרון יבנה

יבנה נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח אדירה. בכל רחבי העיר ניתן לראות פרויקטים בבנייה, אם זה מוסדות ציבור ומתקני ספורט, ואם זה בנייני מגורים חדשים ופרויקטים של תמ"א 38. תנופה זו אמורה עוד להמשיך ולגדול בשנים הבאות מאחר ויבנה נהנית מעתודות קרקע אדירות, שיהוו אטרקציה אדירה למשפחות שירצו ליהנות מאיכות חיים גבוהה יחד עם קירבה למרכז הארץ ולצירי תחבורה ראשיים.

"עד סוף שנת 2015 העיר תשלים גידול של -50% במספר תושביה במהלך 3 וחצי שנים שזה דרמטי, וזה עוד ילך ויגדל", אומר גוב ארי בגאווה, "נכון להיום ישנה תכנית מאושרת של 2300 יח"ד ממערב לשכונה הירוקה אבל היא תקועה ביוזמתנו ולא נאשר התחלות בניה עד שממשלת ישראל באמצעות משרד התחבורה, תחל בבניית המחלף הדרומי, עליו מדברים כבר שנים רבות". 

מה הקשר בין מחלף לבין התחלות בנייה?

"הקשר הוא ישיר. אם נאשר את הקמת השכונה שם מבלי לחשוב על פתרונות תחבורתיים זה יהיה אסון לתושבי השכונה והעיר בכלל. הרי הרוב הגדול של התושבים שם יעבדו מחוץ לעיר ויצרו עומס אדיר על הכבישים המובילים ליציאות מהעיר וזה לא בא בחשבון".

גם בחלק הדרום מזרחי של העיר יש תכניות, מה מונע את התקדמותן?

"נכון, בדרום מזרח העיר, לכיוון מושב בניה ישנן 8550 יח"ד בתכנון מתקדם אבל גם שם יש לי תנאי חד משמעי והוא שיקוע של מסילת הרכבת שעוברת לכיוון אשדוד. אין כל היגיון בהקמת גשרים ומחלפים בתוך העיר, הרבה יותר פשוט לשקע את פסי הרכבת כמה מטרים ולתת לעיר להמשיך להתנהל כעיר מבלי לחלק אותה פיזית לשני חלקים". גוב ארי ונציגת תדהר במבצע תדהר

מה אתה יכול לעדכן את תושבי העיר לגבי הפרויקטים הציבוריים שנבנים בתקופה האחרונה?

"אכן אנו עומדים לפני סיום בנייתם של מספר מבנים עירוניים חשובים. ראשית אני רוצה לנצל את הבמה ולהתחייב כי האמפי אליו כמהים תושבי העיר ייחנך בעוד ארבעה חודשים לכל המאוחר. לחובבי הספורט אני שמח לבשר כי לפתיחת העונה הבאה הן בכדורגל והן בכדורסל יזכו האוהדים לשבת באצטדיון משופץ ומשודרג ובהיכל ספורט חדש ומודרני".

אנחנו לא יכולים לדבר על מבני ציבור מבלי לשאול על התקדמות "היכל החכמה", הפרוייקט הגרנדיוזי אותו הגית בעצמך.

"פרויקט זה יהיה ישים את יבנה על המפה הבינלאומית הן מבחינת מחקר והן מבחינת התיירות. אנשים יגיעו מכל רחבי העולם כדי לבקר בו, ללמוד בו וללמוד ממנו. אחרי הכל יהיה זה בית למאה ועשרים המוחות היהודיים הגדולים ביותר בהיסטוריה, אלו שתרמו משמעותית לאנושות במגוון תחומים".

מה סדר הגודל של ההשקעה הדרושה לפרויקט כזה?

"ההערכה עומדת על סכום של כ-100 מיליון דולר, למתחם ענק שישתרע על פני 16,000 מ"ר בנוי בשטח של 30 דונם! לצורך מימון הפרויקט, על הפרק מתוכננות לנו כבר 2 גיחות התרמה ומפגש עם ארגונים ועמותות פרו-ישראלים. הראשונה כבר בחודש מאי לאירופה, והשניה בנובמבר לארה"ב". במפגש עם תלמידים

מי האנשים שמובילים את הפרוייקט?

"בימים אלו אנו מסיימים הקמה של ועדה ציבורית, שתקים את המינהלת האקדמית, שתהיה אחראית על קיום פגישות עם אוניברסיטאות לצורך הגדרת התכנים של ההיכל".

דיברנו על מגורים ועל מבני ציבור. מה לגבי שופינג?

"השופינג ביבנה קרוב מתמיד. בימים אלו ישנם 3 מרכזים מסחריים שנמצאים בשלבים שונים של בנייה ויחד הם ימנו כ- 30,000 מ"ר של מסחר שיהיה מורכב מתמהיל של חנויות, מסעדות, רשתות שיווק ופארם ועסקים נוספים. בנוסף, מתחם ארגמן בכניסה לעיר נמצא בתהליכים אינטנסיביים במהלכם אנו, בשיתוף היזמים, מתגברים על בעיות בירוקרטיות שונות, ואני מאמין שגם שם תחל בניה של קריית משרדים והייטק בקרוב".

ההכנסה מהמסחר היא הביטחון הכלכלי העתידי של יבנה?

"אין ספק כי מסחר ותעשייה הם הגורמים המשלימים את הכנסת העיריה ומאזנים את ההוצאה של העיריה כתוצאה מהשקעה בתושב. מתוך הבנה זו, בנוסף לאמור לעיל מסתמנת הסכמה לשיתוף פעולה להקמת אזור תעשייה משותף עם מועצות אזוריות ברנר וגן רווה שייתן אופק כלכלי מבוסס ויציב".

כיצד מתכננת משפחת גוב ארי לחגוג את חג המצות?

"ראשית אני רוצה שכל העיר תחגוג. אנחנו נערכים בכוחות מתוגברים מבחינת צוותי הניקיון ופינוי האשפה, ואני מבקש מהתושבים לא לחכות לרגע האחרון ולהוציא את הפסולת, אלא לתת לצוותים המסורים שלנו את ההזדמנות לבוא ולאסוף אותה לפני כניסת החג".

היכן תבלו בליל הסדר?

"זה שנים רבות שמתקיימת אצלנו תורנות בין האחים. הפעם נחגוג אצל אחי בת"א עם המשפחה ונהיה בסביבות 40 איש. במהלך החג עצמו אנו מתכננים לתת גיחות לטיולים שונים בארץ, אולי אפילו נעשה קטע משביל ישראל". 

ומשפט לסיום בנימה אישית.

"אני רוצה לאחל לתושבי העיר חג שמח ומהנה, שנדע לשלב ידיים למען המקום בו אנו חיים, כי עתיד העיר וחוסנה תלוי בשיתוף הפעולה שלנו ובערבות הדדית".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה