החלל שהצמיח להקה



חבריו של סמל איטח מיבנה מצאו דרך מקורית להנציח אותו, דרך המוזיקה שכה אהב

ישנן הרבה סוגי הנצחות הצורבות את זיכרון המת אל נפשנו ודואגות שלא יעזוב אותה לעולם. בדרך מיוחדת ובלתי נשכחת שכזאת, בחרו חבריו של תושב יבנה סמל צחי איטח, ההרוג האחרון של צה"ל בלבנון, להנציח אותו, בדרך המוזיקה. איטח היה מוסיקאי מחונן, שהחל לנגן על קלידים עוד בהיותו בן שש. הוא הפיק את מסיבת הסיום של כיתה י"ב בתיכון בו למד והשאיר אחריו כארבע מאות וחמישים פלייבקים מתנגנים ושמונה עשר שירים מוקלטים ששר עם אחותו.

לקראת גיוסו לצה"ל ביקש להתנדב ליחידה פלחה"ן (פלוגת ההנדסה של גבעתי) אותה הקים אביו. כשהתקבל, הדבר היווה עבורו סגירת מעגל והוא היה גאה בכך עד מאוד. מסלול הכשרתו הגיע לשירות בקו בלבנון ופלוגתו הוצבה במוצב הבופור בגזרה המזרחית של אזור הביטחון בדרום לבנון. ביום שישי, 11.2.2000, בשעות אחר הצהרים המוקדמות, נורה טיל נגד טנקים מסוג טאו לעבר העמדה של צחי וחברו רועי כהן. כתוצאה מפגיעתו, נפצע רועי וצחי נהרג. בן 19 וארבעה חודשים היה במותו.

 

רז החובש שטיפל באיטח ואחד ממייסדי להקת "תשע הנשמות", העיד כי המקרה של צחי, שאותו חווה כחובש ואף זיכה אותו בצל"ש מקצין רפואה ראשי, גרם לו לפנות לחברים בעלי סיפור טראומטי מתקופת הצבא כדי שיפרקו את רגשותיהם באמצעות כתיבה ומוסיקה. את שיר הנושא בפרויקט, "ישראלה", מקדיש רז לצחי איטח, בכיתוב על גבי התקליטור שהוציאו.

 

בסרט מיוחד שהופק לראשונה עבור אירוע הזיכרון הלאומי "שירים לזכרם", שיתקיים בליל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בשבוע הבא בכנסת, מופיעים הוריו של צחי כשהם צופים על מקום נפילתו בבופור וחבריו ליחידה, שעמדו לצידו כשנפגע, ומשחזרים את האירוע בו נפצעו רבים מהם. בתום הסרט תתייצב אמו על הבמה בכנסת ותוסיף "מילים של אם". במסגרת הסרט חבריו של איטח זומנו לשיחת נפש, שלא הייתה להם מאז הטראומה והמפגש הזה של חבר'ה צעירים, שהיו אז בני עשרים והיום לרובם משפחות עם ילדים קטנים וצחי איטח עדיין בליבם, הוא פשוט מרגש לצפייה. 14 שנים לאחר מותו, הם מגיעים שנה אחר שנה לאזכרה ולא שוכחים.

 

מאות בני המשפחות השכולות ישתתפו באירוע "שירים לזכרם" להנצחת חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, במשכן הכנסת. האירוע מתקיים ביוזמת ומופק במשותף על ידי הכנסת, אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון והאגף לנפגעי פעולות האיבה במוסד לביטוח לאומי.

 

השנה יתקיים האירוע תחת הכותרת "רקמה אנושית אחת" ויכלול מספר סרטים ושירים מרגשים במיוחד. האירוע יועבר בשידור ישיר בערוץ הראשון של הטלוויזיה הישראלית, בערוץ הכנסת (ערוץ 99), ובשידור ישיר בתחנות הרדיו רשת ג' של קול ישראל, גלי ישראל, רדיוס, רדיו ירושלים וכן באתרי "וואלה", ערוץ 7, אתרי אינטרנט נוספים ואתר הכנסת.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה