דבר הרב: כוחה של שמחה



פינה חדשה: דבר תורה מפי הרב דב (בערל) פרידמן, חב"ד, יבנה הירוקה. הפעם על כוחה של שמחה: "שמחה אמיתית אינה מכירה בגבולות ובמגבלות ופורצת אותם. ביכולתה להפוך את האדם לאדם אחר לחלוטין. בכוחה של השמחה נעשה אדם חלש לגיבור, וקשיים עצומים נעלמים כלא-היו, וממש דומה כאילו הכל נשתנה מן הקצה אל הקצה

 

                                     כוחה של שמחה

 

בתנ"ך ובמאמרי חז"ל מדובר אין-ספור פעמים על הצורך בשמחה, על תועלתה וחשיבותה. הבעש"ט הקדוש, ובעקבותיו כל גדולי החסידות, שׂמו דגש רב על עניין השמחה, ולא רק על קיום המצוות ולימוד התורה מתוך שמחה, אלא שהשמחה תהיה בכל אורחותיו ובכל מעשיו של היהודי.

הרבי מלובביץ' מביא דוגמה, מאדם שציווּהו לשאת ארגז כבד לביתו. אם אין לו שום מושג על תכולתו, ייתכן שיתעייף ואף יתלונן על המשימה שהוטלה עליו; אך ברגע שמגלים לו, כי ארגז זה מלא אבנים טובות ומרגליות – לא זו בלבד שמשקל הארגז יהיה מיד כמשקל נוצה, אלא שהוא יבקש להטעין עליו ארגז נוסף... זו כוחה של השמחה!

כך גם בעבודת השם: קיום מצוות ללא שמחה הוא תמיד קשה. גם מצוות הדורשות מאמץ מזערי נהפכות, בהעדר שמחה, לעול כבד ביותר. ואילו כשאך מופיע אותו גורם, השמחה – לפתע נעשה הכל קל, פשוט ומענג.

 

וכשם ש"שמחה פורצת גדר" בעולם התחתון, כך גם למעלה, בעולמות הרוחניים, יש ביכולתה לבטל ולשנות דברים. כפי שאמר בעל התניא, ששמחה של מצווה ושיר, מבטלות את כל הדינים וקטרוגים בגשמיות ורוחניות. הקב"ה מתנהג עם האדם על-פי מעשיו, "במידה שאדם מודד – מודדין לו". לכן כאשר יהודי פה למטה שרוי בשמחה הפורצת גבולות, גם למעלה מתעוררת שמחה ונמשך שפע טוב לאדם ולעולם.

הדברים מקבלים משנה תוקף בעומדנו בפתחו של חודש אדר, עליו נאמר בתלמוד: "משנכנס אדר מרבין בשמחה". מי יתן ובימים אלו אכן נרבה בשמחה ויתבטלו כל העניינים הבלתי רצויים, אמן כן יהי רצון.

 

הרב דב (בערל) פרידמן

חב"ד – יבנה הירוקה

[email protected]

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה