העולם שייך לצעירים (והנוער)



בשנתיים האחרונות חלה תפנית בכל נושא ההתייחסות לצעירים ולנוער בעיר, וזאת משום שחבר המועצה הצעיר, רועי גבאי, לקח על עצמו להניף את הדגל הזה ולדאוג לתושבים הצעירים בעיר. בעיצומם של ארועי הקיץ מצא גבאי זמן להגיע למערכת "יבניתון", לסכם את מה שהיה, להתלהב ממה שקורה ולספר על מה שיהיה. רמז: יהיה פיצוץ

 

 

מאת: אוהד צויק

בנובמבר 2013, קצת לאחר הבחירות המקומיות, ישב חבר המועצה הטרי דאז רועי גבאי עם ראש העיר גוב ארי ויחד בחנו כיצד ניתן לקדם את הטיפול בצעירים ונוער בעיר. גבאי מונה ליו"ר הועדה לצעירים ונוער וכן הוחלט לצאת למכרז לתפקיד של מנהל מחלקת נוער בעיר, תפקיד שלא היה קיים קודם לכן ולכן לא התקבלו מספיק תקציבים ממשרדים ממשלתיים לצורך פעילות נוער ופרויקטים. מאז, חלפו כמעט שנתיים וכל תחום הצעירים והנוער בעיר קיבל תפנית משמעותית. אחר שבקיץ שעבר שובשו כל התכניות בגלל צוק איתן, הקיץ הדברים פה קורים בכל הכח, ועוד דברים רבים צפויים בהמשך, גם לנוער וגם לצעירים.

"ראשית, יש לשים לב כי קיים הבדל מהותי בין "צעירים" ל"נוער", הבדל בצרכים שלהם, ברצונות שלהם ובדרך הטיפול בהם", מבהיר ר המועצה רועי גבאי. "נוער, הכוונה לבני עשרה עד גיוס וצעירים הם למעשה חיילים, סטודנטים ותושבי העיר עד גיל 35".

ספר לנו מה עשיתם בשנתיים מאז שאתה בתפקיד.

"מאז שהנבחרתי, התחלנו בניית תשתית מסודרת והבנת התשתית של הנוער בעיר. הגדרנו מדדים ויעדים, ורועי סודאי מנהל מחלקת הנוער עושה חיל בתפקודיו ויחד עם אלי אלוש מנהל רשת המתנ"סים עושה עבודה מצוינת. אחד התוצרים הגדולים שאנו רואים זה בקיץ הזה, בפעילות עשירה לבני הנוער, ובניית אמון בקרב הנוער. לפני הקיץ נתקלנו בנערים שאמרו 'מה יש כבר לעשות ביבנה?' והיום הם כבר מחכים לפעילות הבאה".

על איזה פעילויות מדובר?

"כבר שלוש פעמים מילאנו את היכל התרבות בבני נוער בהופעות סטנד אפ, תנועות הנוער מגדילות את עצמן מיום ליום, נכנסו שתי קבוצות חדשות להכנב לצה"ל כשהמרכזית בהן היא 'אחריי', וישנן לא מעט פעילויות ותחומי עניין באופן שוטף גם במהלך שנת הלימודים, כדוגמת קורס קואצ'רים, קורס תיאטרון, שגרירים צעירים, הגדלנו את תקני רכזי הנוער ועוד..."

איך אתם מגיעים אליהם? בחופש יותר קשה.

"לפני כחודש סיימנו סקר 'שאלון צרכים' בקרב מרבית בני הנוער בעיר, על מנת להבין את רצונותיהם, צרכיהם ולבנות את תכנית הפעילות לשנים הקרובות. אחד הדברים המרכזיים שאנו למדים זה איך להגיע לבני הנוער שכן הם ניזונים בעיקר מהרשתות החברתיות, הוואטסאפ וכו', לכן הכנסנו את "באזז מרקט", חברת שיווק והפקה שבנתה יחד עם פרלמנט הנוער קבוצות ודרכים לשווק ולהבין את ההעדפות של הנוער".

וזה עובד?

"לפני כשבועיים, התקיימה מסיבת רחוב ראשונה מסוגה ביבנה, כ-1000 בני נוער הגיעו לפארק הסנהדרין וחגגו את פתיחת החופש הגדול. בהמשך התקיימה מסיבת בריכה ענקית וכל הזמן יש אוטובוסים והסעות לנוער לצאת לפארקי שעשועים, פארקי מים ושאר אטרקציות ובעוד שבועיים מתוכננת מסיבת סיום קיץ עם 'קפה שחור חזק'. ברור לנו שהצורך הגדול שאנו מנסים לפתור אותו עכשיו זה יותר מקומות ישיבה בסופי השבוע ובחופשים, כדי לאפשר לבני הנוער לשבת ולהיפגש באופן שלא יהווה מטרד לתושבים. ישנם מספר רעיונות וכהרגלי בקודש, עד שזה לא יצא לפועל, מיותר להרחיב בשלב זה, אבל אנחנו בהחלט עובדים על זה".

אבל מה שמתאים לבני 14-16 לא בהכרח מתאים לבוגרים יותר.

"ברור. במקביל, המטרה היא למצוא פתרונות, פרויקטים ורעיונות נוספים לשכבת הגיל הבוגרת יותר ה'צעירים'. עתיד לקום מרכז קהילתי בשכונה הירוקה, שאחד מהיעדים שלו זה לתת שירותי הכוונה, תעסוקה וייעוץ למשוחררים טריים, לסטודנטים וגם לכאלה המתלבטים בדרך לדירה".

לכם הפתרון לבעיית הדיור? 

"מצוקת הדיור היא בעיה ארצית, אני עד לה באופן אישי כמי שמחפש לקנות דירה כיום, נקווה שיינתנו הפתרונות ברמה הלאומית אך במקביל, ראש העיר גוב ארי הכניס לתכנית הגג מול משרד האוצר מספר הצעות כדיי לתת מענה או סיוע לצעירי העיר".

נשמעות טענות באשר למיעוט מקומות הבילוי בעיר.

"ישנה תפיסה שהיא מוטעית בבסיסה בקרב חלק קטן מהצעירים אך חשוב לי להתייחס אליה. עיריית יבנה מציעה ותציע הטבות וסיוע ליזמים שירצו להיכנס לעיר בתחום מקומות הבילוי והפנאי, אך היא אינה יזם פרטי ואין באפשרותה להקים מקומות מסוג זה בעיר. אני יודע שכל יזם שירצה להיכנס, יש לו כדאיות כלכלית, יש פה פוטנציאל עצום ואנו מברכים על כל יזם שירצה להיכנס, ואני אישית מתחייב לסייע לו בכל מה שנדרש כדי להוציא לפועל תכניות מסוג זה".

יש משהו על הפרק?  

"היו פניות בתחום של בתי קפה, בארים וג'ימבורי, יזמים שפנו אליי ונפגשנו יחד עם ראש העיר, כולי תקווה כי הם יחליטו להתקדם ולהיכנס לפעילות בעיר. ישנם שני מוקדי בילוי גדולים הנפתחים בקרוב, ואין ספק שזה יתן רוח חדשה חיוביות, תחרותית ומעניינת, כאשר הנהנים העיקריים הם התושבים".

אז העיריה מעודדת הקמה של מקומות בילוי?

"יותר מכך, קשה מאד לנהל תקציב של עיר ללא הכנסות ממסחר ותעשייה. כחבר בועדת כספים אני עד לאתגרים של המערכת, אך מאמין שעם כניסת המרכזים הללו, ייפתחו מקורות הכנסה נוספים שיאפשרו פעילויות נוספות, פרויקטים ואף בחינה מחודשת של הארנונה למגורים".

גם פיתוח של שכונות חדשות תורם לעניין. למרות שלא הכל חלק.

"אני חושב שהתושבים החדשים בעיר, בשכונה הירוקה ובכלל, מכניסים לפה אווירה חדשה, ומשפיעים לטובה על כל המתרחש בעיר. עם זאת חשוב לי להגיד שהשכונה עדיין בשלבי פיתוח, ולכן הסבלנות שלהם חשובה כי מתפתחת לנגד עינינו שכונה מיוחדת, מקסימה ומאד ייחודית. יבנה היא עיר משפחתית, אוהבת, חמה ואני בטוח שהם ייהנו משירותי העיר, מהחיבור בין התושבים הוותיקים לחדשים ובכלל. כשיש ביקורת צריך לבחון אותה לגופה, ביקורת זה דבר חשוב אך חשוב לקחת כל דבר בפרופורציה הנכונה ובגישה הנכונה. יש שיתוף פעולה מצוין בין ועד השכונה לעיריית יבנה ואני בטוח שכל המחלוקות יישובו על הצד הטוב ביותר".

יש פעילויות שמתקיימות במיוחד שם?

"הפעילויות שלנו מפוזרות בכל העיר וגם בשכונה הירוקה. בסוף החודש צפוי הפנינג מקסים לכל המשפחה במהלכו יוצבו מתקנים מתנפחים, דוכני מזון ויריד. במקום תהיה חגיגה גדולה ואשמח לפגוש שם את כלל תושבי העיר".

 

מעבר לעיסוק בצעירים ונוער, מה עוד אתה עושה?

"ישנם עוד תחומים רבים בהם אני עוסק במסגרת הפעילות הציבורית שלי. כיו"ר ועדת ביטחון אני שותף לכל הקמת השיטור העירוני ואני מברך את ראש העיר על המהלך הזה. אני מאמין שזה יביא להצלחה רבה, יעצים את הביטחון האישי של התושבים ומקווה שמשטרת ישראל תעמוד בשלל התחייבויותיה בעניין זה. כמו כן, כחבר ועדת מכרזים אנו בוחנים כל מכרז ומכרז לגופו, ומכניסים ספקים ופרויקטים חדשים ומגוונים לעיר ועל כך אני יכול להודות לחברי הוועדה שיושבים עמי ועל הרצינות שבה נעשים הדברים. כמובן שרוב העיסוק היום יומי זה מענה לפניות ציבור. סייעתי ואמשיך לסייע לתושבי העיר הרבים ואין זה המרום לפרט זאת. אנו פה בשביל לעשות ולא בשביל לקחת קרדיט כזה או אחר".

נשים רגע את  העשייה הציבורית בצד. בחיים הפרטיים, עברת תקופה לא קלה.

"לצערי, בארבעת החודשים האחרונים פחות עסקתי בפעילות ציבורית בגלל מחלת אבי ופטירתו. הייתי מאד קשור לאבי, הוא היה שמח כשהייתי משתף אותו בפעילות ציבורית ובכלל מה שקורה בחיי. לצערי זו דרך החיים, אנחנו כמשפחה מאד מאוחדת נותנים כתף לאמי אושרה, אשר זקוקה לכך, וממשיכים בחיים. הפעילות והתפקוד הכרחיים לצורך חזרה למסלול". 

וממה אתה מתפרנס?

"עובד על אפליקציה חברתית כשנה וחצי, יזם בתוך חבורה של חמישה יזמים מוכשרים. האפליקציה נקראת 'סיגו' ובמילים פשוטות היא כמו וואטסאפ, רק שהדיון שם יותר ממוקד וניתן לקבל החלטות בקבוצה יותר מהר. בכל ארגון אירוע יש 5 שאלות שאנו נשאלים "מה, איפה, מתי, מי מגיע ומי מביא מה" וברשתות הקיימות הדיון הופך להיות חופר ומעיק והמטרה שלנו היא להפוך את התהליך הזה ליותר מהנה, יעיל ומהיר".

זה גם מתקשר לצעירים.

"בטח, צעירים לוקחים את זה להמון המון שאלות מגניבות של 'מה יותר שווה', איזה סרט לראות, איזה בגד לקנות וכדומה. העניין הוא שאתה פשוט מצביע ומשפיע". 

נו, אז עשיתם כבר אקזיט?

"לא לא... אנחו רק בשבל הראשון של גיוס הכספים. כדי להתפרנס אני מנחה סמינריון לתואר ראשון במרכז הבינתחומי, עוזר הוראה של תואר שני ורכז תכנית מדיניות ציבורית וממשל לתואר שני בבינתחומי".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה