אושרה תכנית המתאר: כך תיראה יבנה עד שנת 2035



הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אישרה ביום רביעי את תכנית המתאר החדשה הקובעת את העקרונות לתכנון ופיתוח העיר יבנה עד שנת 2035. יבניתון מביא לכם בלעדית את עיקרי התכנית

כיצד תיראה יבנה בעוד 20 שנים? כמה שכונות חדשות יהיו? מה לגבי הכבישים, מוסדות חינוך, פארקים ומרכזי מסחר? היכן יתרכזו מקורות התעסוקה וכמה תושבים בכלל יהיו פה? כל זאת ועוד נדון השבוע בפני חברי מועצת העיר, בשבתם כמליאת הוועדה המקומית לתכנון ובניה. 

ראש העיר, צבי גוב-ארי, יו"ר ועדת ההיגוי של התכנית פתח את הדיון ואמר כי תכנית המתאר נועדה לשמש כתכנית כוללת אשר תקבע את מדיניות התכנון ואת כיווני הפיתוח של העיר יבנה לשנים הבאות - עד שנת 2035. "התוכנית מתייחסת לכלל ייעודי הקרקע - מגורים, תעסוקה, מסחר, שימושים ציבוריים, שטחים פתוחים ואחרים, ואמורה לקבוע לגביהם הוראות מנחות לתכנון המפורט בהתאם לחזון העירוני. תכנית המתאר נועדה להבטיח את עתידה של יבנה כעיר בכל תחומי החיים ותשפיע על הדור הבא של העיר. אנו תמיד מביטים קדימה ופועלים מתוך מטרה להבטיח כי יבנה תהיה העיר שטוב לחיות בה וטוב לגדל בה את הילדים". 

בדיון השתתפו חברי מועצת העירייה, מיכל מריל ואולה אקסלרוד ממינהל התכנון, אדריכל תכנית המתאר, יאיר אביגדור, מנכ''ל העירייה, דוד שטרית, מהנדס העירייה, קובי נעים, נציגי משרדי הממשלה ואנשי המקצוע בתחומי התכנון השונים. דווקא בנושא כה חשוב לעתידה של העיר חברי האופוזיציה, רונית ארנפרוינד-כהן ועו"ד עדי ינקלביץ' לא נכחו בישיבה.


גוב-ארי הסביר כי תהליך קידומה של תכנית המתאר הנו ביוזמה משותפת של עיריית יבנה ומנהל התכנון ולווה על ידי ועדה שכללה את נציגי העירייה, לשכת התכנון המחוזית, משרד הבינוי, מינהל מקרקעי ישראל, גופים ציבוריים שונים ועוד. בנוסף לווה התהליך בשיתוף ציבור התושבים כתהליך מובנה שנעשה על ידי יועץ מומחה. 

במהלך הדיון הוצגה התכנית על נספחיה בפני מליאת הוועדה המקומית וחברי מועצת העיר, לקראת העברתה להפקדה ואישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. 

תכנית המתאר מבוססת על מתן מענה להיקף אוכלוסייה ריאלי של כ-90,000 נפש ביבנה עד שנת 2035. "התכנית מציעה חזון שתפקידו להסדיר את מקומה של יבנה במרחב המשתנה, להגדיר שלד עירוני ברור, ולאפיין את האיכויות העירוניות הרצויות בה", אמר ראש העיר. 


חזון העיר מציע שילוב של שני עוגנים מרכזיים: 

עיר ועירוניות- יבנה כעיר אחת, גדולה ובעלת בסיס כלכלי איתן, מובילה במרחב כעיר של איכות, ובעלת ערכים עירוניים ברורים עם מגוון שירותים ושימושים, מרכז עירוני תוסס ופעיל, שלד עירוני ברור המחבר את כל שכונותיה ואזוריה, התרחשות עירונית וחיי רחוב פעילים. 

בית ומקום- לעיר זהות ברורה כמקום ובית והיא בעלת ייחוד הבא לידי ביטוי באופייה הקהילתי, בסובלנות ובסולידריות המאפיינים אותה, במורשת ההיסטורית שלה, בערכיה הנופיים וביכולתה להוות מוקד משיכה ומקור זהות וגאווה לתושביה ולאלה שעתידים לגור בה. 

התכנית מתווה מארג עירוני אחד המחבר את כל חלקי העיר, בדגש על רציפות בין השכונות השונות ובין מרכז העיר וחלקיה השונים. 

תכנון מרכז העיר תוך שילוב החדש עם המורשת המקומית: המרכז העירוני הוותיק, כולל מרכיביו ההיסטוריים תל יבנה, גן הסנהדרין ומרכז העיר הוותיקה, ייצרו את הבסיס לחידוש מרכז העיר. התכנית מציעה חיבור לכיוון מזרח אל תחנת הרכבת המזרחית ואל המוקד הציבורי והתעסוקתי שיתפתח סביב תחנה זו, וחיבור נוסף למוקד התרבותי-אזרחי ממערב. 


מרקם חדש מול מרקם ותיק  - התחדשות עירונית: תכנית המתאר רואה חשיבות עליונה במתן כלים להתחדשות האזורים הוותיקים של העיר. המרקם הוותיק ייהנה מהתחדשות העיר בשכונות החדשות, והשכונות החדשות יהנו מחידוש ליבת העיר הוותיקה כמוקד פעילות וזהות עירונית. 

שיפור איכות המרחב הציבורי הפתוח: ערכי הנוף והטבע הייחודיים ליבנה יפותחו ויונגשו לציבור מתוך ראיה המאזנת פיתוח ושימור. התכנית מציעה להעשיר את כמות ומגוון השטחים הפתוחים הפזורים בעיר. 

שדרוג המרחב הציבורי העירוני: הרחבת והנגשת מדרכות, נטיעות לאורך הרחוב, שבילי אופניים והולכי רגל. הנגשת אתרי טבע עירוני בתחומי העיר ושימור הנוף החקלאי והשטחים הפתוחים הסובבים את העיר. פיתוח שני פארקים עירוניים במערב העיר- פארק החולות ובמזרחה- פארק נחל שורק. 

תעסוקה ומסחר: התכנית מציעה פיתוח של אזור תעסוקה סביב תחנת הרכבת המזרחית כחלק מהרצף העירוני של מרכז העיר, וכן תוספת שטחי תעסוקה ומסחר שתשולב ברחובות הראשיים של מרכז העיר. התכנית  שמה דגש על חידוש ועיבוי אזור התעשייה הצפוני של העיר, פריסה של שטחי מסחר, המבוססת על שלושה סוגי מסחר: מסחר מלווה רחוב התורם לחיזוק העירוניות במרכז העיר, מסחר המשרת תעסוקה באזור התעשייה ומסחר שכונתי במוקדים קטנים ברחבי השכונות. 


מליאת הוועדה המקומית קיבלה את הצעתו של ראש העיר לאשר את תכנית המתאר עד שנת 2035 והמליצה על הפקדת התכנית בוועדה המחוזית. המשמעות היא שלאחר אישורה תקבל עיריית יבנה את מלוא סמכויות התכנון כך שתלותה בוועדה המחוזית תפחת באופן משמעותי. 

ראש העיר ציין כי תכנית המתאר כללה עשרות דיונים מקצועיים ואינטנסיביים עם הצוות המוביל של התכנית ועם גורמי העירייה, בפרק זמן קצר של שנתיים וברמה שבועית. 

תכנית המתאר הובאה לדיון בהשתתפות חברי מליאת מועצת העיר לאור חשיבותה והיותה הבסיס המרכזי לקביעת עתידה של העיר לשנים הבאות בכל תחומי החיים- הפיתוח הפיסי, הכלכלי, התרבותי, החינוכי, הסביבתי ועוד.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה