פרשת בא



בפרשת השבוע אנו קוראים על עם ישראל שהתכונן לצאת ממצרים. לפני צאתם הם רוקנו מהמצרים את כל כספם: "ובני ישראל עשו כדבר משה וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלות" "וישאילום וינצלו את מצרים".

 

זאת על פי ציווי מפורש מהקב"ה למשה, "דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו ואשה מאת רעותה כלי כסף וכלי זהב", ורש"י אומר: "דבר נא, אין נא אלא לשון בקשה..." שיבקשו מהם את כספם ורכושם.

נשאלת השאלה מדוע היה כל כך חשוב לקב"ה שיהודים יבקשו מהמצרים את רכושם?

אם בני ישראל היו לוקחים את הרכוש מהמצרים בעל כורחם, או בלא ידיעתם, הרי שהמצרים לא היו מרגישים בזה תשלום על עבודתם המפרכת של בני ישראל. בנוסף, לקיחת הרכוש בכוח הייתה גורמת לבני ישראל לחשוש תמיד שמא המצרים ייטלו או יבקשו מהם את כספם בחזרה. לכן הם ביקשו מהמצרים שיתנו להם במתנה גמורה מצידם את כספם כשכר לעבודתם הקשה וכעונש למצריים,  זה יהיה בגדר תנחומים מעט על הגלות המרה שהייתה לאורך השנים.

כך למשל הגמרא מספרת שבני מצריים באו אל אלכסנדר מוקדון בטענה שהיהודים צריכים להחזיר להם את כל הכסף והזהב שהם "שאלו" מהם לפני צאתם ממצרים. ענה להם גביהה בן פסיסא, אדרבה, אתם חייבים לנו שכר עבודה של שישים ריבוא אנשים ששעבדתם והעבדתם במצריים, לא הייתה להם תשובה על כך וברחו... (סנהדרין צא, א). משמע אפוא שהכסף והזהב היה תשלום על העבודה והצרות שבני ישראל סבלו במצריים.

אם כן, מצאנו שהרכוש הגדול שביקשו מהמצרים שימש הן כשכר לבני ישראל על עבודתם הקשה וגם כעונש למצרים בזה שרוקנו אותם מכספם.

מסופר שמשה רבנו טוען בשם בני ישראל: "ולוואי שנצא בעצמנו". בשביל מה לקחת רכוש גדול, אומר לו הקב"ה: שלא יאמר אברהם אבינו: "ועבדום ועינו אותם קיים בהם, ואחרי כן ייצאו ברכוש גדול לא קיים בהם". כלומר שלאברהם לא יהיה פתחון פה לטעון מדוע בני ישראל עבדו בפרך על פי נבואתו של הקב"ה ואילו המשך הנבואה "יצאו ברכוש גדול" לא התקיימה כפי שהובטח בברית בין הבתרים.

לכאורה אינו מובן מדוע היה חשוב לבורא עולם לקיים את ההבטחה כלפי אברהם אבינו שיצאו ברכוש גדול? הלא גם לאברהם בוודאי היה חשוב שצאצאיו רוצים רק לצאת, ופחות עניין אותם הרכוש שעימו יצאו.

ההסבר לכך הוא שהרכוש איננו דבר נוסף ליציאת מצרים, אלא להיפך. כל המטרה בירידה למצרים, היא כדי להביא את ה"רכוש הגדול". הן הרכוש הפיזי שמגיע להם כשכר על עבודתם, והן ובעיקר ניצוצות הקדושה העצומים שנמצאים בתוך כל דבר גשמי בעולם. כך גם הרכוש הגדול יכול היה להזדכך רק על ידי ירידת בני ישראל למצרים ואיסופם את הרכוש בצאתם משם. בכך התעלו ניצוצות קדושה אלו שברכוש ונהיו חלק מעם ישראל.

מבאר בעל הטורים ממון בגימטרייה סולם(136), אם אדם עושה שימוש נכון בכסף אז, כמו בסולם שעולים בו, כך הוא מקדש אותו. בספר בראשית מסופר שיוסף ליקט את כל הכסף שבעולם והביא אותו למצריים. אחרי כן בני ישראל דרשו את הכסף מהמצרים בכדי שיוכלו להשתמש בו ובכך להעלות את הכסף לקדושה, זאת על ידי שתרמו אותו לבניית המשכן.

ידיעת עם ישראל שיש מטרה בעבודתם, הכול בכדי שיצאו ברכוש גדול, מהווה סיוע ונתינת כוח לעם ישראל.

כמותם גם אנו שרויים עדיין בגלות ומצפים לגילוי הגאולה. כאשר אומרים לנו מראש, שכל העבודה היא כדי להגיע לרכוש הרוחני הגדול, לניצוצות הקדושה הנמצאים בגלות אשר יתנו לנו תוספת כוח בעבודת ה', מהוה הדבר תמריץ לעצם העבודה. נרצה להשלים את מעשינו ולצפות מה' שיביא לנו תיכף ומיד את הגאולה האמיתית והשלימה במהרה בימינו. 

הרב יעקב סוסי/בית חב"ד א.ת אשדוד


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה