30 שנים למען נשים



8 שנים אחרי שטלטלה את עולם הפרסום הגברי ברובו, מסתכלת בסיפוק רונית ארנפרוינד-כהן על המסורת אותה הנחילה, אשר עולה לכותרות מדי שנה בחודש מרץ ונלחמת בפרסומות הסקסיסטיות

היום, יום האישה הבינלאומי, יתקיים טקס "אות הקלון" של ויצ"ו. קמפיין "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי" של ויצו מתקיים זו השנה השמינית ברציפות, לציון יום האישה הבינלאומי ומטרתו להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום ולהעלות את המודעות לנזק החברתי שמסבות פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי.

מי שהגתה את הרעיון ויסדה את המסורת הזו, היא לא אחרת מאשר רונית ארנפרוינד כהן, שכיהנה באותם ימים כמנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו. לכבוד יום האישה הבינלאומי שיחול השבוע, חזרנו לרונית כדי לשמוע מעט על הפעילות למען הנשים אותה היא עושה כבר למעלה מ-30 שנים. למעשה, מתחילת שנות ה 80 ועד היום מעבירה ארנפרוינד-כהן סדנאות העצמה ופיתוח מנהיגות נשית, כשהסדנאות הראשונות היו בלוד ושדרות. בשנות ה- 90 יעצה והעבירה סדנאות פיתוח מנהיגות לקצינות ח"ן ראשיות, לקצונת נשים בכירות בצה"ל ולסגל בה"ד 12, אז בסיס ההכשרה, של חיל הנשים.

הדרך של רונית ארנפרוינד לויצ"ו הייתה רק שאלה של זמן ואכן תוך מספר שנים התמנתה לתפקיד מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו. "במסגרת זו, בשנת 2007 לקראת הבחירות לכנסת ניהלה סדנה יחודית למועמדות בפריימריז של כל המפלגות", מספרת ארנפרוינד, "במטרה לעלות את מספר חברות הכנסת ואמנם זה עזר במעט".

השנים האלו התאפיינו במאבקים ציבוריים רבים להעלאת המודעות לנושא השוויון המגדרי.

"בשנת 2008 ניהלתי קמפיין  'זכותה של כל בן אנוש לשוויון מלא', כנגד מהלך להסיג לאחור חוקים שקשורים במעמד האישה. באותה שנה העליתי על סדר היום הציבורי בארץ את נושא המאבק בפרסום הסקסיסטי ויסדתי את המסורת שמתקיימת עד היום, בכל יום האישה הבינלאומי, הענקת 'אות קלון' לחברות שפרסמו את מוצריהן, בשנה החולפת, בדרך הסקסיסטית ביותר. הפרסום מחלחל לכולנו ביומיום ומשפיע על תפיסת המציאות שלנו, על הסטראוטיפים, על הפרשנות של התפקידים הנשים והגברים ומערך היחסים, בדרך מתוחכמת ועמוקה ולכן חשוב היה לי להציף ולחשוף את ההשפעה של הפרסום על עמדות שלנו ותהליכי קבלת ההחלטות שלנו.

ב 2009 יזמתי ויסדתי את ארגון הגג – המקלטים – ארגון שאיגד יחד את כל העמותות בארץ שמפעילות מקלטים ודירות מעבר לנשים נפגעות אלימות וילדיהן, במטרה לבנות תפיסה ורצף טיפולי למאות אלפי נשים ומאות אלפי ילדים שחיים ביומיום בביתם בפחד ואלימות".

במסגרת פעילותה הייתה ארנפרוינד חברה בוועדת השרים למעמד האישה בראשותה של השרה לימור לבנת.

"בניתי תוכנית לקידום נשים לעמדות מפתח במשרדי הממשלה והקמתי פורום סמנכ"ליות משרדי הממשלה, בתמיכתה של מי שהייתה אז סגנית השר לענייני נשים, הח"כ גילה גמליאל ומנהלת הרשות במשרד ראש הממשלה ורד סוויד. התוצאות היו שאמנם מתוך הפעילות הזאת, היום יש לנו שגרירות, מפקחות ארציות, מנהלות בכירות ושתי מנכ"ליות משרדי ממשלה, שהיו חלק מהתוכנית".

לאורך השנים פעילה בקואליציות של ארגונים חברתיים וביניהם מהחשובים בשנים האחרונות, זה פורום כתיבת התוכנית הלאומית להטמעת החשיבה המגדרית בחברה בכלל שמבוססת על החלטת האו"ם 1325 וממשלת ישראל קיבלה החלטה, שנה שעברה, לבנות ועדה שתבחן את הדרכים לאימוץ עקרונות התוכנית.

נכון להיום ממשיכה לפעול באמצעות יעוץ לארגונים ומסגרות להטמעת חשיבה מגדרית בחברה ובעבודה וסדנאות.

"לסיכום אני יכולה לומר, כי יש בארץ וביבנה נשים מדהימות ומוכשרות עם קוד מוסרי, ואנושי גבוה ואמיץ יחד עם יכולות עשייה ומנהיגות שיכולות להוביל את העיר והחברה בכלל למחוזות טובים יותר, של חברה הוגנת, שוויונית עם סולידריות וחמלה, יחד עם הישגים ופרקטיות הרבה יותר ממה שמתקיימים היום בזירה הציבורית והחברתית".

   


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה