סנטוריני – האי היווני המרהיב ארבעה ימים בפנינת האיים הקיקלאדיים

כתבנו אלי בן-גור שב מביקור של ארבעה ימים בסנטוריני, אי יווני ייחודי המהווה פנינה של האיים הקיקלאדיים ביוון, אשר נוצר מהתפרצות געשית ואשר נחשב לאי היפה והמרשים ביותר ביוון, שבו אתר ארכיאולוגי חשוב באקרוטירי הקשור לתרבות המינואית, אך בו יש גם חופי ים נהדרים, יקבים איכותיים, נופים מהממים, שקיעות שמש רומנטיות, בתים לבנים על צוקים שחורים, טברנות מצוינות ואנשים חביבים. לא פלא שהאי הזה מבוקש מאד על ידי מטיילים ונופשים, והתיירים, צעירים ומבוגרים, נוהרים אליו מיד עם תחילת עונת הקיץ ומתקשים לעזוב אותו
כתב וצילם: אלי בן-גור

מדוע דווקא סנטוריני ?

כבר ביקרתי בעבר באי הזה ולא יכולתי לשכוח אותו. האי סנטוריני. שבתי אליו כדי לחוות שוב את מה שיש בו, כי הוא כל כך מיוחד ושונה מייתר האיים היווניים שכבודם במקומם מונח. הרבה מהאיים היווניים דומים זה לזה, אך סנטוריני הוא ייחודי ביותר ולא דומה לאף אחד. הוא נוצר מהתפרצות וולקנית אדירה ,לפני אלפי שנים,שיצרה מצוק כהה מדהים, ולוע הר הגעש המהווה מפרץ יפהפה פנימי הקרוי "קלדרה" וכל בית או מלון הצופה אליו ולשקיעות השמש , ערכו גבוה מאד. הצד המערבי של המצוק תלול מאד, במקום  אחד למטה הנמל העתיק, ובמקום אחר הנמל החדש אתינוס, לשניהם יש להגיע למטה בצורה תלולה יחסית. גם החופים בצבעים שונים של חול ואבנים, מיוחדים ומרהיבים, וכדאי שוב לטייל חוף אחרי חוף והייחוד של כל אחד מהם. הפעם ויתרנו על הביקור באתר הארכאולוגי אקרוטירי היות וביקרנו בו בעבר, והתרכזנו בחופים ונופים ועוד איים סמוכים. צורת האי מיוחדת במינה עם הקלדרה בין שני קצותיו וכדאי לטייל בכולו. זאת עשינו בארבעה ימים והנה לפניכם רשמינו.

ביום הראשון – אויה ושקיעת השמש

מייד לאחר נחיתתנו והגעתנו למלון בפירוסטפני שליד פירה הבירה,, שכרנו קטנוע, הכלי המועדף להגעה מהירה ממקום למקום, ולאחר מנוחה קצרה יצאנו לאויה. זהו כפר יווני מקסים בקצה הצפוני של האי, המקסים בבתיו וסמטאותיו הצבועים לבן, עם טברנות ובתי קפה הצופים למפרץ. אולם הכפר התפרסם בעיקר בשל שקיעות השמש המרהיבות הנצפות ממנו, ולכן מגיעים אליו כל ערב המוני מטיילים ותיירים המגיעים מבעוד מועד לתפוס נקודות תצפית טובות לחזות בשקיעה הייחודית, ממש כמו בהגעה לאמפיתיאטרון גדול. לפני כן, סבבנו את צפון האי בסיור רכוב, רחצנו בחוף הנהדר אמודי שלמרגלות הכפר, טיילנו בסמטאות הציוריות והצטרפנו להמוני הצופים בשקיעה המפורסמת, שהיא כעין "מופע" שהכל באים לראותו. הפס הזהוב והארוך כמו שביל זהב הנמתח לכל אורך או רוחב הים מצולם שוב ושוב על ידי כולם שלא נמאס להם מלהביט ולהסתכל ברציפות בפלא השמשי הזה.

ביום השני – לאורך המצוק לחופי הדרום

בבוקר היום השני יצאנו לטיול נופים וחופים צפונה, כשהכביש בצד המערבי של האי וצופה כל העת למפרץ הקלדרה המדהים. בדרך עוברים ליקב סנטו הגדול ממנו גם כן תצפית נהדרת על הנמל ועל הלוע הכחול.  ממשיכים עוד הלאה לעיר היקבים מגאלאכורי, ויורדים לחוף ארוס וחוף ליכאדה, כחולים ויפים, שגם נטורליסטים לא חובבי בגדים יכולים למצוא שם מנוח לעצמם ולגופם. תצורות גיאולוגיות ייחודיות נשקפות אלינו בדרך ומול החופים כל העת. משם ממשיכים לחוף ייחודי בשם "החוף האדום" הקרוי כך על שם המצוקים האדומים הסוגרים את המפרץ שלו, גם זה חוף רומנטי , בו התוודענו בדרך אגב להיכרות חדשה של זוג צעירים ששהו לידינו על החוף. משם ירדנו בדרך חתחתים לחוף קמביה הבודד והזרוע אבנים, שלא התאים לרחצה אלא לצפייה בנוף האבני המיוחד שהזמין צילומים מיוחדים.  משם חוזרים למנוחה קלה במלון ולטיול קצר בפירה עם ארוחת ערב בטברנה טובה.

ביום השלישי – חוף מונוליטוס , קמארי ומנזר פרופיטיס אליאס

לאחר אתרי וחופי הצפון והדרום, פנינו מועדות לחופי מזרח האי, כאשר לכל חוף צבע חול ואבנים שונה, עקב הפעילות הוולקנית שהתרחשה באי. חוף מונוליטוס הראשון, חוף שקט, כמעט פרטי ללא איש, שם גם נטורליסטים יכולים להנות.  לעומת זאת, חוף קמארי המפורסם היה רועש וצפוף, כך גם חוף פריבולוס, ולכן נענו לכוון ההררי בתוך האי.  את הכנסיה פגניה החמצנו בגלל שעות ביקור, אבל לא את מנזר פרופיטיס אליאס הנמצא בראש הר, הנקודה הגבוהה ביותר באי, משם נשקפים נופים מהממים, גם את נמל התעופה עם המטוסים הנוחתים וממריאים. שבנו קצת דרומה לחוף ליכאדה שלאחר טבילה ושיזוף קל סעדנו ליבנו בטברנה נעימה על חוף המרינה עם תפריט יווני משובח. בערב טיילנו לאורך הטיילת היפה של פירה הצופה למפרץ הקלדרה שבה בתי קפה, ומלונות בוטיק נאים.

ביום הרביעי והאחרון – שייט לאיי הקלדרה ורכיבה על פרדות

היום האחרון נועד להיות ייחודי – שיט לאיי הקלדרה, לוע הר הגעש המלא מי מפרץ ים כחולים. ירדנו לנמל העתיק ברגל כשנופי המפרץ מטריפים אותנו. הסירה שהגיעה להשיט אותנו היתה מלאה בנוסעים מארצות שונות, והמדריכה היוונית הסבירה לנו שנבקר גם באי-פעיל מבחינה וולקנית. השיט באמת היה נעים עד הגיענו לאי נאה קמאני אליו טיפסנו וחזינו בעשן סמיך ממעמקי הסלע מלמטה. הפיצוי היה בהגעה לאי פליא קמאני ושחיה מתוך הסירה החוצה למים ליד אבנים וסלעים אדומים בצבע החלודה, אך המים נעימים וחמים. לאי השלישי תראסיה הגענו למעגן שבו, ובמקום לטייל למעלה בכפר, העדפנו להיכנס לאחת הטברנות המקומיות "קמארה" , בה זכינו לארוחת צהרים יוונית אמיתית עם זוקוני,מוסאקה ועוף משובח. כל עת השיט חזרה נופי סנטוריני מולנו, יפים ומרהיבים עד הגיענו לנמל העתיק, ממנו טיפסנו למעלה על גבי פרדות מיומנות, חווייה מיוחדת בפני עצמה שלא כדאי להחמיץ.

ומסנטוריני - למיקונוס

כן, סנטוריני, אי יפה ומיוחד, שעושה טעם של עוד, לשוב אליו ולהתענג עליו. אבל, ממנו אפשר להגיע לעוד איים בסביבת האיים הקיקלאדיים. אחד מהם הוא מיקונוס, ואודותיו נסקור בפעם הבאה.