תשעה באב חל במוצאי שבת - כיצד נוהגים?



כיצד עורכים את ההבדלה, מתי מחליפים את בגדי השבת לבגדי חול, והאם יש לנהוג מנהגי אבלות בשבת ערב תשעה באב? הובא מאתר הידברות/הרב מנשה בן פורת

א. אין נוהגים מנהגי אבלות בשבת ערב תשעה באב, אלא אוכלים ושותים ושמחים כמו בשאר שבתות השנה.

ב. אסור להסיר את הספסלים של בית הכנסת בשבת ערב תשעה באב, וכן אין לפרוס שטיחים בשבת לצורך המתפללים בליל תשעה באב, שאסור להכין משבת לחול.

ג. במוצאי שבת, כעבור עשרים דקות מהשקיעה, בשעה 20:05, חולצים את נעלי העור ונועלים נעלי תשעה באב, וכן מחליפים את בגדי השבת בבגדי חול. ולכן ראוי להתחיל את תפילת ערבית במוצאי שבת כעבור חצי שעה מהשקיעה, כדי שהציבור יספיקו לחלוץ נעליהם ולהחליף בגדיהם לפני בואם לבית הכנסת.

ד. אין מבדילים על הכוס במוצאי שבת, אלא רק בתפלה באמירת "אתה חוננתנו". אבל מברכים ברכת "בורא מאורי האש" על הנר במוצאי שבת, לאחר תפילת העמידה ולפני קריאת הקינות, שאסור להנות מאור הנר במוצ"ש לפני שמברכים על הנר. והנשים שאינם באות לבית הכנסת יברכו על הנר במוצאי שבת בביתן.

ה. אין מברכים על הבשמים במוצאי שבת גם ללא כוס, משום שיש תענוג מריחם הטוב, ותענוג זה אסור בתשעה באב.

ו. במוצאי תשעה באב, מבדילים על הכוס, בברכת "בורא פרי הגפן" וברכת "המבדיל" בלבד. ואין לברך לא על הנר ולא על הבשמים.

ז. חולה האוכל בתשעה באב, וכן קטן האוכל בתשעה באב, צריכים להבדיל על הכוס לפני אכילתם, בברכת "בורא פרי הגפן" וברכת "המבדיל" בלבד, כיוון שאסור לאכול ולשתות קודם הבדלה על הכוס. ועליהם להבדיל על כוס יין או מיץ ענבים, ולשתות מהכוס שיעור "מלא לוגמיו" (41 מ"ל).

צפו בשיעורו של הרב אברהם יוסף - דיני תשעה באב שחל בשבת:


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה