דבר תורה לפרשת "כי תבוא" מפי רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א



"וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך" (דברים כח, י). הגמרא (מנחות לח) אמר רבי אליעזר אלו תפילין שבראש, וכתב "בעל הטורים" כי עניין זה רמוז בכתוב "ש"ם "י"ה "נ"קרא" ראשי תיבות "שין", פרוש שין של תפילין.

וכבר ביאר ואמר רבנו בחיי "כי נרשם בכאן אות שין שהיא הלכה למשה מסיני, והוא כאילו אמר וראו כי "שין" עליך ויראו ממך. והנה רבו הראשונים והאחרונים להבין את דברי רבי אלעזר, מדוע יראים עמי הארץ דווקא מתפילין של ראש ולא מתפילין של יד?

***
והנה מצאנו חילוק בין דברי רש"י לתוספות בעניין זה,
רש"י (מנחות ל"ה) ביאר "שם ה' נקרא עליך" אלו תפילין של ראש, שכתוב בו רוב השם שי"ן ודל"ת. וביאור הדברים על פי הגמרא (שבת סב) אמר אביי שי"ן של תפילין הלכה למשה מסיני, ואמר אביי דל"ת של תפילין הלכה למשה מסיני, ואמר אביי יו"ד של תפילין הלכה למשה מסיני, פירוש שצריך לקמט את הבתים בשל ראש, שיהיה נראה בהם אות ש' משני הצדדים, וצריך לעשות הקשר בתפילין של ראש בצורת אות ד' ואת הקשר בתפילין של יד בצורת י' בכדי שיצטרפו לשם "שד'י".

***
נמצא רובו של שם שד"י - ב' אותיות ש' - ד' רשום בתפילין של ראש, האות ש' בצדדי הבתים, והאות ד' בקשר של תפילין, אבל בתפילין של יד רשומה רק האות י' בקשר.

ולפי זה מפרש רש"י כי מטעם זה יראים "עמי" הארץ מתפילין של ראש, כי רוב של שם שד"י באותיות ש"ד רשומות בתפילין של ראש. ותוספות ‏(מנחות שם, ד"ה אלו.) חולקים על רש"י ומפרשים, הסיבה שעמי הארץ יראים מתפילין של ראש יותר מתפילין של יד, כי התפילין של יד צריכים להיות מכוסים, כמו שדורשת הגמרא (מנחות לז) על הכתוב (שמות יג, ט) "והיה לך לאות על ידך" - לך לאות ולא לאחרים לאות - נמצא, כי אין עמי הארץ יכולים לראות רק את התפילין של ראש שהם מגולים, לכן יראים דווקא מהתפילין של ראש.

**
‏והנה לכח של שם שד"י יש כח גדול ביותר, ורבותינו זצוק"ל לימדו אותנו שבכח שם זה המזיקים והחיצונים בורחים, ולכן כותבים במזוזה את השם "שדי" להבריח החיצונים.

וידועים דברי ה"מגלה עמוקות" על ואתחנן (אופן קצה) ובשם שד"י נבראת ארץ... שכן זה השם מבריח כל השדים, ומזוזה תוכיח שכותבים מבחוץ שם שד"י. ומקור הדברים מהזהר הקדוש (פרשת פנחס רנא) דשדי דמזוזה מבריח לשדים ומזיקים דתרעא (פירוש), כי שם שד"י של מזוזה מבריח את השדים והמזיקים של הפתח ע"כ.

ועוד מבאר בעל ה"מגלה עמוקות", כי האותיות אחרי "שד"י" הם "תכה" שהוא שם קדוש (כפי שהרחבנו בשם זה בכמה מקומות, וכן בקונטרס על התהילים) המכה את החיצונים. וכך ביאר ב"פרי עץ חיים" לרבנו האר"י הקדוש זצוק"ל (שער קריאת התורה פה), כי לא עזב"ת" דורשי"ך" "ה'" סופי תיבות "תכה", והוא השם אשר הרג משה בו את המצרי, וכל המכוון בו ניצול מאדם רע כל היום.

ועוד נרמז שם זה בפסוק בתהילים (מז, ב) "כ"ל "ה"עמים "ת"קעו" ראשי תיבות תכ"ה המכניע את העמים, ולכן כתוב מיד אחר כך "ידבר עמים תחתינו".

***
ויובן פרוש רש"י, כי על ידי רוב "שד"י" הנמצא בתפילין של ראש, מרחיק המזיקים והקמים לרעה על האדם.

*****
ונשתדל בכל כוחנו להקפיד ביותר בכל עניין התפילין והמזוזות. אנו נמצאים בימים נוראים, כל יום ויום כאבן יקרה לפני יום הרת עולם, ולכל שעה ושעה ישנה משמעות גדולה ביותר, וכח התפילין והמזוזה להיות מגן ומשמר על האדם להנצל מכל רע.

***
וככל שנחזק עוד יהודים להקפיד ולשמור כראוי וכנכון על מצות תפילין ומזוזה, זכות רמה עלינו ומחלישים כח הס"א מן העולם, ומחזקים כח האמת אשר אמת מארץ תצמח. ולכל אמת יש כח, וכמה שנסתרת ונראת רחוקה, טועים אנו, קרובה היא מכל זמן.

בכח "שד"י" ירחיק הקב"ה מעלינו ומעל כל בני קהילתנו ומעל כל עמך בית ישראל כל צער וצרה ויסורים, ונראה בשוב ה' את שיבת ציון בקרוב ממש.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה