"אחרי החגים" שחור או לבן?



קריאת "פרשת בראשית" ותחילת לימוד התורה מחדש מתחילה "אחרי החגים". השבוע פגשתי מספר יהודים שאמרו לי: "קשה אחרי החגים", כמעט חודש התחברנו אל הימים הטובים, התחברנו אל המעשים טובים והרגשנו שאנו צועדים אל הפיסגה אך עתה לאחר החגים, אנו מרגישים ריקנות ונסיגה.

אכן, אם האדם מובל על ידי נפשו הגשמית, על ידי יצרו, הרוח היא זו שמטלטלת אותו, מרימה אותו אל על או מורידה אותו לתחתית, אכן רוח החגים מרימה אותו, גם נפשו הגשמית נהנית מהאווירה והחוויה של החגים, ובעת שחולפת אווירה זו הוא נופל לתהום המציאות המשעממת והיצר עושה הכל כדי לקררו מחייו הרוחניים המובלים ע"י נשמתו הטהורה ולרפד את חייו הגשמיים המובלים על ידי ריקנות ומילוי צרכים גשמיים בלבד.

אדם, שמול עיניו, עומד הרצון להתחבר ליוצרו ולא לייצרו, אומנם מתנהלת אצלו מלחמה קשה בין הגוף לנשמה אך שיכלו מקנה לו כלים לבחור בחיים ובטוב ,לבחור ביוצרו . חודש תשרי החודש השביעי למנין חודשי השנה משופע בחגים הממלאים את מצברי הנפש ומעניקים להם כוחות "אחרי החגים".

הקריאה על בריאת העולם בפרשה,מעניקה לנו חומר למחשבה על מהות חיינו. אין אדם שאינו מחפש את עצמו ואינו מנסה לגלות את יכולותיו, אך השאלה האם הוא מוצא את עצמו?! הכרת המחשבה עוזרת לנו להבין את בריאת העולם וקיומו. כך גם בעולם המחשבים ,כותב התוכנה מקבל הוראות מהמשקיע אודות מטרות התוכנה והוא אמור לייצר תוכנה שתעמוד ביעדים לאורך זמן , ה', בורא העולם, בראו ותיכנת אותו. בעוד שלמתכנת בן אנוש יכולים להיות באגים בתוכנה אשר יגרמו למפעילה לא להגיע למטרותיו. העולם מתוכנת ללא באגים!

כשם שהמהנדס מתכנן כלי, כל חלק בו מיוצר ומורכב על מנת לגרום שהמכשיר יבצע את מטרותיו ובאם נשנה מהוראות היצרן ניצור נזק לכלי ואף לעיתים נגרום שהכלי לא יוכל לתפקד, כך, כדי שהעולם ימלא את תפקידו כיאה הוא צריך לבצע את הוראות היצרן-הבורא- ככתבם וכלשונם, כל תזוזה גורמת נזק לנבראים.

בעוד שהדומם, הצומח והחי ממלאים את תפקידם בצורה מושלמת, כי אין להם הבחירה החופשית כיצד להתנהג והם מתוכנתים ע"י הבורא. לאדם, ניתנה הבחירה החופשית לעשות טוב או רע, לתקן או לקלקל לבנות או להרוס...

התורה מסייעת בידיינו,שמעניקה לנו את תרי"ג המצוות, ככלי המרכזי לתיקון העולם שעיקרו מתחיל בספר שמות פרשת "בא".אך קריאת מעשה בראשית וסיפורי אבותינו עד כניסתם לארץ ישראל. נותנת לנו את הכח לקרב את עולמינו הגשמי אל העולם הרוחני ולא להיפך,

ה' ברא את העולם לא מתוקן , על מנת לתת לאדם יציר כפיו לעשות פעולות לתיקונו כפי שכתוב "אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹקִים לַעֲשׂוֹת" שפירושו לתקן. זו גם הסיבה שאדם נולד לא מהול,לא מתוקן, על מנת שיתקן עצמו.

אחת מהדרכים שהיצר הטמון בכל אחד מאיתנו, מנסה למנוע מעמנו לעשות דברים טובים היא בטענה:"אתה אומנם רוצה אך אתה לא מסוגל", כאשר אנו לומדים על מעשה האבות ורואים כיצד הם התמודדו עם הקשיים והצליחו לעבור את המיכשולים, אנו מקבלים את הכח לבצע, "אני רוצה ואני מסוגל".

סיפור התמודדות עם קשיים מתחיל באדם הראשון, כאשר לומדים את מדרשי התורה על חטא עץ הדעת הדבר נראה לא הגיוני, אדם וחווה נבראו ביום שישי בצהריים, איסור אכילת פרי עץ הדעת ניתן בעת בראיתם והיה אמור לפוג עם כניסת השבת, כיצד אדם הראשון ,יציר כפיו של ה', הקרוב ביותר אליו לא יכל לעמוד בדרישה ונכשל??

סיפור זה מלמד אותנו כיצד לבחון דברים. חז"ל אומרים שלכל יהודי יש מעשיים מסויימים שהם התפקיד היחודי שלו לתקן עלי אדמות, מי שמכיר יותר מכל אדם אחר את התפקיד וחשיבותו הוא היצר הרע, היצר ידע את חשיבות הרבה במניעת האכילה מעץ הדעת והפעיל את כל כוחותיו להכשילו.

החגים נותנים לנו את הכח להאיר את הימים האפורים של השיגרה, התורה מראה לנו את הדרך הנכונה ונותנת לנו את הכוחות הנפשיים.

וכל זאת אם נרצה....




 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה