שמורת ניצנים



במרחק של 20 דקות נסיעה מיבנה שוכנת לה פנינת טבע, שמארחת את המבקרים בה בכל ימות השנה, ומתאימה במיוחד לטיול בעונת הסתיו. כאן תוכלו למצוא את שמורת החולות הגדולה והיפה ביותר בכל מישור החוף, שמורת ניצנים, הנפרשת על כ-20,000 דונם ומתחילה מדרום לעיר אשדוד ועד צפונית לאשקלון.

 הסיור היום יתמקד בארבע המלצות :

v     שמורת עצי השקמים- נפנה בצומת עד הלום ימינה ובפנייה הראשונה שמאלה. בסמוך לתחנת הדלק ניסע דרומה עד החנייה של שמורת השקמים של העיר אשדוד. יחודה של השמורה הוא בכך שהיא מהווה בית גידול לעצי השקמים שנשתמרו בשלמותם למרות תנופת הבנייה, והם מהווים מעין מגן על דיונת החולות שמתחילה מכאן. למי שיצטייד בארוחת הבוקר או בקפה יש במקום פינות למנוחה ולצפייה בעצי השקמים ובדיונות עליהן נוסעים הג'יפים, טרקטורונים ואופנועי שטח, שפוצעים את הדיונות.

v     שמורת ניצנים- ניסע לכיוון העיר אשקלון ובפנייה בצומת ניצנים נפנה ימינה עד שנגיע לכניסה לשמורה. לאחר החניית הרכב נבחר באחד מהשבילים שיוצאים מהכניסה . אני ממליץ לבחור במסלול הכחול   .זהו סיור מעגלי בן כשעתיים וחצי שמתחיל בבריכות המים אל דיונות החול הכולל תצפית אל חוף הים ואת שדרות הכורכר. בסיום הסיור ניתן לנוח באחד המדרונות התלולים היורדים אל חוף הים ולבחור נקודה מתחת לעצי האקליפטוס הרבים המשרים על המקום אווירה פסטורלית.

v     בי"ס שדה ניצנים- ניסע חזרה מהשמורה ולפני הישוב ניצן נפנה שמאלה לדרך כורכר שתוביל אותנו אל ביה"ס. זהו ביקור חובה .במקום בו עומד ביה"ס כיום התרחש במלחמת העצמאות אחד הקרבות המשמעותיים והמדוברים, שבסופו נהרגו 30 לוחמים וחברי קיבוץ ניצנים ומעל 100 נלקחו בשבי המצרי. הקיבוץ נפל ב-7.6.1948 בעקבות הקרב התעוררה  מחלוקת חריפה על השאלה מדוע לא נשלח סיוע לחלץ את הנצורים למרות בקשות חוזרות ונשנות של האלחוטאית מירי בן ארי.  בנוסף ההנהגה יצאה נגד הנופלים בשבי והאשימה אותם בבגידה. רק בנובמבר 1948 הצליח צה"ל לכבוש חזרה את הקיבוץ ולהביא את עצמות הלוחמים שנותרו בשטח לקבורה בבית העלמין הישן. סיפור גבורתה של מירי בן ארי מונצח יחד עם נשים נוספות שנלחמו להקמת המדינה בפסל מרהיב "יד לאישה הלוחמת" שנמצא בחלקו הדרומי של האתר.

v     הישוב ניצן- נצא חזרה לכיוון כביש מספר 4 , מצד שמאל נבחין בישוב ניצן (אסורה הכניסה בשבת). זהו אתר הקרוואנים הגדול שנבנה ע"י ממשלת ישראל למפונים מחבל עזה ב-2005 . האתר שהיה אמור לשמש כאתר קליטה זמני , הפך לישוב קבע עבור משפחות רבות שבחרו להישאר במקום, ולא לעבור לישובים בחבל לכיש והסביבה.

 

מסלול זה הוא חלק מתוכנית של שישה סיורים שאני עורך השנה לאורך חופי ישראל להליכה המקבילה להליכה בשביל ישראל, בסיורים אלו נתמקד בנושא שמירת החופים והשמורות, בעלי החיים והצמחייה במקום. לפרטים ניתן לפנות אלי-0506273089  אלישע.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה