פריצה מהסרטים – ולא רק הפרטים הקטנים...



לפני מספר חודשים התבקשתי ע"י אחת מחברות הביטוח לבדוק נזק של פריצה לבית פרטי בשכונה יוקרתית

מעיון בטופס התביעה מצאתי שהפריצה אירעה בערב החג ובמהלכה נפרצה כספת, נגנבו תכשיטים בערך כספי של מאות אלפי שקלים, מסך פלזמה 70 אינטש, מערכת קול וציוד נוסף. בטרם יצאתי למקום קיבלתי מסוכן הביטוח ומהשמאי חוות דעת חיובית ביותר אודות המבוטח ומצבו הכלכלי הטוב.

 

בחקירתו הראשונה של המבוטח התרשמתי שמדובר בבחור בתחילת שנות ה- 40, בשם שמעון אשר התאמץ לעשות רושם טוב ולשאלותיי אודות עיסוקיו סיפר שחזר לאחרונה משהות בת מספר שנים בארה"ב ועוסק ביבוא של מוצרים שונים. בתארו את האירוע סיפר כי בליל החג יצא יחד עם אשתו וילדיו לארוחת החג בבית הוריה של אשתו בבאר- שבע. למחרת בצהריים חזר לבדו לביתו ואשתו נשארה בדירת ההורים. בהגיעו לביתו (וילה בת 3 מפלסים) גילה לדבריו לתדהמתו כי אירעה במקום פריצה.

 

חקירתו של שמעון נערכה בביתו ובמהלכה שיחזר בפני את אשר ראה בהגיעו למקום: דלת הכניסה לבית, דלת עץ, הנסגרת ע"י מנעול צילינדר פשוט  נותרה נעולה, כפי שהשאירה בערב החג.

 

מערכת האזעקה המשוכללת, אשר כללה רכזת (קופסת בקרה) במפלס השני של הבית וגלאי נפח המפוזרים ב-4 אזורים שונים חובלה ע"י הפורץ, אשר חדר לבית דרך החלון שבקומה השנייה, עבר דרך אזור לא מוגן, פתח (ללא סימני אלימות) את קופסת הבקרה וניתק בצורה עדינה 2 חוטים בלבד.

 

הטיפול במערכת האזעקה כמו הטיפול בכספת העידו שמדובר לכאורה במקצוען, שידע להיכנס דרך אזור לא מוגן וידע בדיוק את עקרון פעולתה של המערכת ו"עבד נקי". בבדיקת פתח הכניסה הוברר שהפורץ האלמוני, טיפס על סככת הפרגולה שבחצר, ניתלה על החלון המרוחק מהפרגולה, ביצע חיתוך מדויק של השמשה ע"י יהלום או מכשיר חד אחר, פתח בעדינות את החלון ונכנס לבית.

 

כאשר חיפשתי את פתח היציאה, דרכו יצא הפורץ, הוברר כי כל שאר הפתחים בבית נשארו סגורים ונעולים (כולל דלת הכניסה) והפתח היחיד האפשרי היה זה ששימש לכניסה בקומה השנייה.

 

מעל לסככת הפרגולה היו 2 חלונות, החלון הקרוב לפרגולה, זה של חדר הילדים והמרוחק, של חדר אשר שימש כמחסן. הפורץ חדר לדירה לדברי שמעון דרך החלון המרוחק והעדיף להתלות באוויר באופן מסוכן רק לא להיכנס דרך חדר הילדים אשר נישאר נקי ומסודר ונראה כי הפורץ, גם לאחר שחדר לדירה החליט להתחשב בילדיו של המבוטח ולא גנב מחדרם דבר. (למרות שהיו במקום חפצים רבים בעלי ערך).

 

בניתוח זירת האירוע לא נראה לי הגיוני שפורץ אשר הצליח להתגבר על מערכת אזעקה כה מתוחכמת יאסוף רכוש רב, יפרוץ כספת ובמקום לצאת דרך דלת הכניסה (שלה מנעול צילינדר פשוט ביותר) יעדיף לחזור ולטפס לחלון וממנו לפרגולה ולמטה.

 

כשחקרתי את שמעון למעשיו לאחר גילוי הפריצה סיפר כי תחילה התקשר לסוכן הביטוח ולאחר מכן דיווח למשטרה. עוד באותו יום מסר לסוכן ולמשטרה רשימה מפורטת של הפריטים אשר נגנבו שכללה את התכשיטים הרבים אשר היו חלק נכבד מהתביעה.

 

בסיום חקירתו ציין שמעון כי יש ברשותו גם כספת בבנק ויתכן שנשארו שם מספר תכשיטים. למחרת יצר איתי קשר וציין כי -5 פריטים אשר היו ברשימה שמסר לי נמצאו למעשה בכספת. בכך הוכיח לכאורה את תום ליבו אולם מעיון ברשימה שמסר לסוכן הביטוח ולמשטרה ביום האירוע התברר כי 5 התכשיטים אשר הוסיף ברשימה שמסר לי (ולמחרת טען שנמצאו בכספת) לא היו כלל בשתי הרשימות הראשונות, כלומר, סיפור הכספת נועד כדי ליצור בפני את האשליה שמדובר באדם ישר באופן היוצא מגדר הרגיל.

 

כשביקשתי לדעת מתי סיפר לאשתו על הפריצה מסר שמעון כי סיפר לאשתו על האירוע רק בערב של אותו היום, כלומר לאחר שמסר את רשימת התכשיטים המפורטת לסוכן הביטוח ולמשטרה. בשלב זה חזרתי ושאלתי אותו כיצד ידע למסור רשימה מפורטת של תכשיטים מבלי לשוחח עם אשתו וכיצד ידע במדויק איזה תכשיטים ענדה אשתו ואיזה נגנבו השיב כי הוא מעורה בתכשיטים ויודע בדיוק מה ענדה אשתו.

 

בחקירת השכנים התברר שביתו של שמעון ממוקם בלב שכונת הוילות כאשר בארבעת הבתים הסמוכים לא שהו אנשים בבית בערב החג. אף אחד מהבתים הסמוכים לא נפרץ והעובדה שהפורץ האלמוני בחר דווקא בביתו של שמעון ולא ניסה כלל לבקר בבתים הסמוכים נראתה מוזרה גם כן.

 

והיה עוד איזה עניין בחקירת השכנים...

 

כאשר התעקשתי והגעתי לבית שבתחילת הרחוב התברר שבמקום מתגוררת סטודנטית שהוריה שהו בחו"ל והחליטה לנצל את ערב החג להתכונן לבחינה עם חברותיה. אחת החברות שנשארה עד הבוקר יצאה מהבית בשעה 06:00 והשכנה אשר לוותה אותה לרכבה זכרה שראתה את הרכב המסחרי של שמעון השכן חונה בסמוך לבית ושמעון נראה מעמיס עליו את מסך הפלזמה הגדול וציוד נוסף.

 

הדבר נראה לה מוזר אולם מאחר שהייתה כבר עייפה החליטה שלא לשאול שאלות ולאחר שליוותה את החברה חזרה לישון בביתה.

 

לאחר שאספתי את הממצאים הצגתי בפני שמעון את החלופות האפשריות, להתעקש עם התביעה שחברת הביטוח תידחה ולהסתכן בהגשת תלונה למשטרה על ניסיון להונאה, או לוותר על התביעה ושמעון מין הסתם קיבל את ההחלטה המושכלת היחידה וויתר על התביעה.

הכותב, מיקי וילקומירסקי, תושב יבנה, חוקר ומרצה בארגונים וחוגי בית. בלש וקצין חקירות בימ"ר ת"א בעבר, משפטן בהשכלתו ובעליו של משרד וילקו חקירות. מייל: מייל: [email protected]    אתר: WWW.VILKO.CO.IL                                        


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה