מאת: טלי בנדו לאופר

תמונות באדיבות המצולמים

השבוע זה התור שלכם. יותר נכון זה התור של הבת או הבן שלכם, אבל אתם לוקחים את זה אישית – אבא / אמא של שבת, זה כבר הפך להפקה של ממש. הראש קודח ממחשבות, כיצד נרשים את הילדים ובעיקר את הוריהם, כיצד נתעלה מעל כל ההורים שכבר הבריקו בתורם? והכי חשוב, שחלילה לא נהיה אלו שידברו עליהם כמי שלא השקיעו בילדים...

מי מאתנו לא קרא פוסט שכזה בפייסבוק? שמע על הורה שהתלונן או בעיקר נכווה כי אינו בצד הנכון של המתרס ואין בכוחו לרכוש 40 כרבוליות, לאפות עוגות אישיות עם הקדשה או חלות ממותגות? זאת מסיבות שונות של מצב כלכלי, חוסר זמן וכד'.

בשנים האחרונות אנו נתקלים בעוד ועוד סיפורים וחוויות של הורים שחשים כי התחרות בגן במסגרת קבלת השבוע וימי ההולדת עוברת כל גבול.

 

על פי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך אשר נכנס לתוקפו בספטמבר 2016, הכיבוד באירועים כמו ימי הולדת וקבלת שבת יהיה תוספת לארוחה הניתנת בגן ולא במקומה.

עובדה זו אמורה להמעיט מילדנו צריכת סוכר כאמור, אך מה לגבי כל השאר?

השבוע יצאנו לבדוק כיצד הורי יבנה מתמודדים עם קבלת השבת בגן וגינוניה. האם אתם בעד מתנות וצ'ופרים או מעדיפים לשמור את זה שמרני עם חלה ומיץ ענבים?

 

 

עדן ביטון

אם לשניים, אליאן (3.5) ואיתי (1.4)

 

שם הגן: גן עגור. 

 

בעדנגד מתוקים ומתנות במסגרת הגן:

"אני בעד לחלק דברים שהילד לקח חלק בעשייה שלהם, לא משהו קנוי".

 

מהו המסר חינוכי שמאחורי זה?

"בדרך כלל שאליאן אמא של שבת, יום קודם אנו יושבות יחד ומכינות כדורי שוקולד. אני נותנת לה לפורר את הפתי בר, לשפוך את המים/החלב, לערבב וליצור כדורים ואז יש גם את הזמן איכות עם הילדה וגם שיתוף פעולה שהיא זאת שהכינה וטרחה לחברים. זה אכן מסר חינוכי של עבודה, שיתוף פעולה ולחלוק עם חברים".

 

כיצד כיבדתם את ילדי הגן כשילדכם היה אבא/אמא שבת?

 

"הבת שלי הייתה בראש חודש שבט, אז הכנתי יחד איתה שיפוד פירות יבשים. היא השחילה לשיפוד את הפירות הקלים ואני את היותר קשים ושלחתי 2 חלות מתוקות".

 

 כיצד הייתם רוצים שקבלת השבת תראה בגן?

 

 

"בדיוק כמו שהיא כרגע, לברך על היין והחלות. הגננת לא דורשת יותר מידי, אלא אומרת להורים להביא מה שהם רוצים וזאת לפי דעתי כדי לא להיכנס לכיס של כל הורה והורה".

 

מה זה עושה לכם, לראות שהורה אחר השקיע מעל ומעבר והאם ישנה הצדקה לכך?

"לדעתי, אין אצלנו בגן הורה שמשקיע מעל ומעבר. גם אני, אם אני מביאה משהו לגן זה משהו צנוע, לא ממותג או קנוי, אלא משהו של עשייה שלי עם הילדה".

 

 כיום ישנם ילדים שאלרגים לגלוטןשומשוםחלב ועודהאם ישנה התחשבות?

 

"אצלנו בגן אין ילדים אלרגיים, אבל כמובן שבדקנו זאת לפני כל דבר שהבאנו.

זה לא עניין של התחשבות, אלא של סכנת חיים, לכן כבר בתחילת שנה אני אישית שאלתי את הגננת האם יש ילדים אלרגיים".

 

 

ליטל ללזרי

 

 אמא לאיתמר בן  3.9

 

שם הגן? גן זמיר.

 

בעד/ נגד ממתקים ומתנות במסגרת הגן:

 

"אני נגד מתוקים כמו חטיפים וממתקים, באופן כללי, ובפרט לילדי גן במסגרת הגן. גם נגד מתנות של אבא/אמא שבת".

 

מהו המסר חינוכי שמאחורי זה?

 

"נגד ממתקים מטעמי בריאות וחינוך. אני לא חושבת שילדים קטנים צריכים להיחשף לממתקים שמכילים כ"כ הרבה סוכר לבן וחומרים מזיקים ובטח שהם לא אמורים לקבל אותם בתוך המסגרת החינוכית. ילדינו לומדים בגן, בין השאר, על תזונה בריאה ובריאות השיניים, למה להעביר להם מסר כפול ולחלק להם ממתקים?! ילדים לא צריכים ממתקים כדי ליהנות, אלו אנחנו המבוגרים שדוחפים להם ממתקים כדי 'לנחם', 'לפנק' או 'לצ'פר' אותם ומרגילים אותם לג'אנק הזה. אפשר ורצוי להכין יחד איתם מתוקים בריאים יותר וכמובן, עדיף לאכול פירות במקום ממתקים. המתנות והכיבוד הופכים את העניין לקרקס ותחרות שהיא להורים בלבד. הרי לא הילד בוחר את המתנות, לא הילד הולך לחנות לקנות ולא הילד משלם מכספו. מה גם שהתחרות אינה בריאה ואינה תורמת לאף אחד. אם יש ילד בגן שיכולתם הכלכלית של הוריו אינה מאפשרת לרכוש שלושים ומשהו מתנות, לפחות פעמיים בשנה, למה הוא צריך להרגיש מקופח כי הורה אחר מאוד רוצה לעשות רושם?!".

 

כיצד כיבדתם את ילדי הגן כשילדכם היה אבא/אמא שבת?

"שלחתי רק מה שנתבקשתי: מיץ ענבים וחלה".

 

מה נוהגים היום לעשות אצלכם בגן בקבלת שבת?

"אבא שבת מביא מיץ ענבים וחלה, אמא שבת מביאה מגש פירות".

 

כיצד הייתם רוצים שקבלת השבת תראה בגן? "בדיוק כפי שהיא נראית אצלנו, שהדגש יהיה על הילדים, על חווית הקידוש ומשמעות הטקס וממש לא על המתנות".

 

מה זה עושה לכם לראות שהורה אחר השקיע מעל ומעבר והאם ישנה הצדקה לכך? 

"אין הצדקה כלל. כשאני רואה הורים שמשקיעים מעבר לצורך, אני חשה צורך להסביר להם כמה זה שגוי. אני אפילו חוששת שהבן שלי יגיע בעתיד לגן כזה".

 

מה הדבר הכי מוגזם שילדכם קיבל?

"לא הייתה לנו חוויה כזאת בגן מפני שהגננת לא מסכימה. אבל ראיתי הגזמות ברשתות החברתיות. כל מיני מוצרים עם מיתוג של שם הילד וכו'".

 

 

אתי שפורקר

 

אם לשניים, רגב (5) ותינוק בן 5 חודשים.

 

שם הגן: פטל.

 

בעד/ נגד מתוקים ומתנות במסגרת הגן: 

"בעד, באופן מתון ומבוקר שלא ייווצר מצב לא נעים".

                                                                                

 מהו המסר חינוכי שמאחורי זה?

 

"צריך להכין את הדברים יחד עם הילדים. השיתוף בלהכין את המתנות והכיבוד יחד עם הילד בהחלט גורם לילד להעריך יותר את הדברים, ובכלל, ילדים פחות מתעסקים בכמה עלתה כל מתנה, הם לא רואים את זה ככה כמו ההורים".

 

כיצד כיבדתם את ילדי הגן כשילדכם היה אבא/אמא שבת? 

"פירות, עוגות אישיות שחילקו בגן ושיצאו הביתה קיבלו שקיות להכנת שוקו חם ופופקורן".

 

מה נוהגים היום לעשות אצלכם בגן בקבלת שבת? 

"יש את טקס קבלת השבת שמאוד יפה בעיניי והילדים שנבחרים לאבא ואמא שבת מחלקים פירות ומברכים על השבת".

 

כיצד הייתם רוצים שקבלת השבת תראה בגן? 

 

"לדעתי אפשרי להוסיף משל קטן לשבת שהילדים יכולים ללמוד ממנו ערכים כמו כיבוד הורים, חברים וכדומה".

 

 מה זה עושה לכם לראות שהורה אחר השקיע מעל ומעבר והאם ישנה הצדקה לכך?

 

"לדעתי, צריכים לקבוע בתחילת שנה סכום מסוים שאין לחרוג ממנו למען הסדר הטוב".

 

מה הדבר הכי מוגזם שילדכם קיבל?

 

"מארז של צעיף, כפפות וכובע גרב ממותגים. יקר מידי לטעמי".

 

כיום ישנם ילדים שאלרגים לגלוטן, שומשום, חלב ועוד, האם יש התחשבות? 

 

"כן, במידה ויש מודעות בהחלט מתחשבים. אצלנו לדוגמה היה מקרה שלא ידענו על איסור של פופקורן אצל ילדה מסוימת, הגננת החליפה את הפופקורן בבייגלה אך אם אני הייתי יודעת, הייתי אורזת לה מראש עם חטיף אחר".

 

 

זיוה כהן

אם לשניים, עמית (4.5) בגן שונית ואורי (2.5) במעון נעמ"ת גלבוע.

 

בעד/ נגד מתוקים ומתנות במסגרת הגן:

 

"נגד, אלא אם בוחרים משהו אחד שכל שבוע אותו מביאים כל ילדי הגן בצורה אחידה כגון: וופל / מאפינס / סוכריה על מקל וכו".

 

 מהו המסר חינוכי שמאחורי זה?

 

 

"זה יוצר תחרות מיותרת לחלוטין בין ילדי הגן וגם בין ההורים - מי הביא יותר הרבה / יותר יפה / יותר שווה ויש ילדים שאין באפשרות ההורים שלהם להביא את הדברים האלה, כך שמי שנפגע זה הילד עצמו בלבד.

הרבה פעמים ההורים גם עובדים מאוד קשה עד שעות מאוחר ומוציאים הרבה כסף. אני חושבת שאת הכסף הזה כדי לתעל ולרכוש משחק חינוכי ואיכותי לגן. מה שההורים לא מבינים וזה הכי חשוב, שלא הכל חומרי, לא חשוב פה רק המתנות והלביא. חשוב לילד להרגיש שהוא במרכז העניינים, שהוא אבא/אמא שבת - הם מברכים מחלקים חלות/יין, יוצאים ראשונים לחצר, יש להם המון תפקידים באותו היום.

הילדים שלנו תמימים ובואו לא נהרוס להם את התמימות ואת ההנאות מהדברים הקטנים שבשבילם הם כל כך גדולים".

 

 כיצד כיבדתם את ילדי הגן כשילדכם היה אבא/אמא שבת?

 

"בגן שונית - מביאים רק יין וכוסות לילדים.

בנעמ"ת - מיץ ענבים ואפשר הפתעה קטנה או משהו מתוק. שלחנו משהו מתוק לכל ילד". 

 

מה נוהגים היום לעשות אצלכם בגן בקבלת שבת? 

 

"בגן שונית הוחלט בתחילת השנה ע"י הורי הגן + הגננת שלא מחלקים מתנות וגם לא דברי מתיקה, אנחנו גן מקדם בריאות. מביאים יין וחלות בלבד.

בנעמ"ת גלבוע הצוות מבקש רק חלה ומיץ ענבים, והשאר נתון לשיקול ההורים- כל אחד מביא משהו אחר עוגה, ארטיק, מתנות קטנות בנוסף ליין וחלות שהגן מבקש".

 

כיצד הייתם רוצים שקבלת השבת תראה בגן?

"בדיוק כפי שהיא נראית עכשיו, כפי שהגננת חושבת שהיא צריכה להיות ובלי התערבות של החברה".

 

מה זה עושה לכם לראות שהורה אחר השקיע מעל ומעבר והאם ישנה הצדקה לכך?

 

"האמת שלי זה כבר לא עושה כלום כי עברתי את זה. אולי להורים חדשים זה כן מפריע.

לדעתי זה מיותר לחלוטין!".

 

מה הדבר הכי מוגזם שילדכם קיבל?

"לא זוכרת מה זה היה, אבל ישנם הורים שרוכשים מתנות גם ב-6 ש"ח לכל ילד".

 

זהבית אמבאו

אמא לשלושה, ליה (5) בגן חובה ארז, רועי (4) בגן פטל וינאי בן 3 חודשים.

 

בעד/ נגד מתוקים ומתנות במסגרת הגן:

 

"לגבי מתנות - בעד לחלוטין, אבל לא בהפרזה, היום בעידן חנויות ה-הכל בשקל ניתן למצוא אפשרויות שונות שמכולן אני מעדיפה את עבודות היצירה /הדבקה.

זה סוג מתנות שגם ילדיי אוהבים לקבל. חשוב מאד להקפיד על מתנות בטווח שקל- שניים על מנת שלא ליצור מצב של תחרות לא בריאה בין ילדי הגן ולהימנע מאי נעימויות שהרי לא כולנו יכולים להפריז ולרכוש מתנות יקרות יותר והדבר עלול לגרום עוול לילדים אחרים".

 

באשר למתוקים, אני נגד כל סוגי הסוכריות / קצפות / מרשמלו ודומיהם (כשאחד מהילדים חוזר עם משהו כזה הייתי פשוט מחכה שיעברו כמה שעות וכשישכח מזה זורקת לפח), ההתנגדות נובעת נטו מההיבט הבריאותי שטומן בחובו את ההיבט החינוכי שאני מנסה להטמיע לילדיי - אכילת מזון בריא , שמירה על בריאות השיניים וכו’.

אין לי שום בעיה עם חתיכת עוגה / קאפקייק או כדור שוקולד, שזה דווקא משהו שילדים אוהבים, כמו כן לא כזה נורא כמו הדברים שציינתי קודם.

ואם במתוקים עסקינן, אז פלטת פירות העונה יכולה להיות פתרון מעולה, גם מתוק וגם בריא! בעיניי הדבר החשוב ביותר בכל העניין הזה הוא התרגשות הילד לקראת היותו אמא / אבא שבת, לכן לא קניית המתנה היא העיקר, הדגש שאני שמה הוא להכין איתם את הדברים יחד, להדפיס יחד ברכות שבת שלום, לגזור להדביק".

 

 כיצד כיבדתם את ילדי הגן כשילדכם היה אבא/אמא שבת?

 

"פלטת פירות העונה + מתנה של עבודת הדבקה".

 

 

מה נוהגים היום לעשות אצלכם בגן בקבלת שבת?

לאור חוזר מנכ”ל משרד החינוך שאוסר את דברי המתיקה נוהגים לתת מתנה / פלטת פירות / אפיית חלות. לא כל ההורים מסכימים עם זה אבל יש הנחיות ולפיהן יש להתיישר.

 

כיצד הייתם רוצים שקבלת השבת תראה בגן?

 

"כמו היום, באווירה חגיגית, מטפחת לאמא שבת, כיפה לאבא שבת, הדלקת נרות, קידוש על היין, ברכה על החלה, מטבעות לצדקה ושירי שבת".

 

מה זה עושה לכם לראות שהורה אחר השקיע מעל ומעבר והאם ישנה הצדקה לכך?

 

"לי אישית לא קרה מקרה כזה וכפי שציינתי קודם, אני באמת חושבת שצריך להימנע מזה ולו בשביל שיתר הילדים לא ירגישו פחות טוב".

  

כיום ישנם ילדים שאלרגים לגלוטןשומשוםחלב ועודהאם יש התחשבות?

 

"כן וזה מאד משמח לראות את זה. גם הילדים מגיעים מהגן ומדגישים: 'אמא, צריך להכין משהו ללא גלוטן', אבוי לנו אם לא נחנך את ילדינו להתחשבות בזולת, מעבר לכך שזה חשוב להתפתחותם כאנשים ערכיים, לעולם אי אפשר לצפות היכן זה יפגוש אותנו".

 

 

 

כדי להבין מה עומד מאחורי דעות ההורים, בעד ונגד ואיך עלינו לנהוג כהורים טובים שרוצים לשמח את ילדיהם, פנינו אל שלי מרציאנו, מנחת הורים בכירה בגישת ניתוח התנהגות "משפחה קורנת- ליווי והדרכת הורים וצוותי חינוך".

"כמדריכת הורים אני נשאלת לא פעם על התופעה של אמא ואבא שבת ותופעות רבות אחרות שבכולן יש מימד של תחרותיות והשוואה בין הילדים, מה שפוגע ביחסים ביניהם ומבליט את הפערים הסוציו-אקונומיים הקיימים גם כך. ההתמקדות באירועים מסוג זה בגן צריכים להימדד במונחים של 'איך' ולא ב-'כמה', באיכות ולא בכמות.  בטקס צנוע זה הילדים הנבחרים כאמא וכאבא שבת מקבלים את תשומת הלב והם העומדים במרכז הבמה, עבורם זהו יום מיוחד ללא קשר למתנה שיחלקו או לא יחלקו לחבריהם. מה שלהם היה חשוב שהם הגיעו בבגדים חגיגיים במיוחד, ששמם נכתב על לוח 'אבא ואמא שבת' כל השבוע, שהם ישבו בשולחן המרכזי בגן, שהם אלה שיחלקו את כוסות היין והחלה שהם קנו והביאו מהבית, הם אלא שמייחדים את היום לו מחכים ולבואו מצפים.

החינוך להישגיות, לשאיפות, להצלחה ולמצוינות הוא חשוב והכרחי וכחלק בלתי נפרד מכל מסגרות החיים. הילדים שלנו תמיד יוערכו על הישגיהם והתנהגותם (בבית הספר, בצבא, בעבודה וכו' ) אך ההישגיות וההצלחה אינה צריכה להימדד בדברים חומריים הניתנים לילדים אם כי בערכים אליהם נחנך אותם, לצניעות, לכבוד, לאחריות כלכלית ולצרכנות נבונה, להוקרת הטוב והתודה על מה שיש ועל מה שאנו קונים להם ומשקיעים בהם, להסתפקות במועט ובחינוך 'לאיזהו עשיר השמח בחלקו'.

 

התפקיד לחינוך זה אינו מוטל על ההורים לבדם, אלא על צוותי החינוך שצריכים לנהוג הרגלים וחוקים בגן שלא מאפשרים תחרות סמויה זו.  בעולם חומרי שכזה בו הכל זמין, הגירויים מתחלפים כל כך מהר, העניין של הילדים או ההתלהבות ממשחק חדש יורד מיד כי משהו אחר תפס את התעניינותם, אל תתפלאו שהמתנה עליה עמלתם שעות רבות אינה מוצאת את מקומה כשאחת מקופסאות הצעצועים הרבות במקרה הטוב והפחות טוב – בפח האשפה.

דווקא בעולם כזה אנחנו צריכים לחזור למה שהיה פעם, לחינוך, לצניעות ולהביא רק את מה שביקשו. תהיו בטוחים שהחוויה הרגשית שעובר הילד באותו יום שישי היא שתחקק בזיכרונותיו מגן הילדים. מעבר לעובדה כי אני מדריכת הורים, אני גם אמא שעשתה תהליך אישי משמעותי אחרי אותו יום שישי בו הילד שלי היה אבא שבת והשקעתי את מיטב כספי וזמני וכשחזרתי הביתה מה שהוא זכר ועליו סיפר זה לא את כוסות היין שחילק לבנים או את מעמד נרות השבת לבנות, אלא את היחס המועדף שקיבל, ולו לכמה רגעים. מאותו היום אני קונה בדיוק את מה שמבקשים ממני, וזו עבודה לא פשוטה גם עבורי.

 

 

 

 

עדן ביטון: "בדרך כלל שאליאן אמא של שבת, יום קודם אנו יושבות יחד ומכינות כדורי שוקולד ואז יש גם את הזמן איכות עם הילדה וגם שיתוף פעולה שהיא זאת שהכינה וטרחה לחברים. זה אכן מסר חינוכי של עבודה, שיתוף פעולה ולחלוק עם חברים"

 

אתי שפורקר: "לדעתי אפשרי להוסיף לקבלת השבת משל קטן לשבת שהילדים יכולים ללמוד ממנו ערכים כמו כיבוד הורים, חברים וכדומה"

 

 

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו