מצד אחד הוא מייצג את בכירי העבריינים וראשי משפחות הפשע, מצד שני מתמודד מול מיטב המוחות של הפרקליטות ומשטרת ישראל. לאחר שנים בהן שימש כקצין במשטרה, עדי כרמלי בחר להפוך לעורך דין פלילי, ועד מהרה ביסס מעמדו כאחד הטובים בתחום ■ "אני מבהיר תמיד לביהמ"ש, שכל נאשם הוא קודם כל בחזקת חף פשע עד שלא תוכח אשמתו"

בתקופה האחרונה קשה להשיג את עדי כרמלי. שרשרת של הצלחות וזיכויים בתיקים פליליים גדולים ומתוקשרים העמידה אותו בקדמת הבמה וכיום הוא מוזכר בשורה אחת עם בכירי הפליליסטים בארץ כמו אבי חימי וששי גז.

עורך דין עדי כרמלי, תושב יבנה בן 42, נשוי ואב לארבעה, עוסק בתחום הדין הפלילי ודיני המשפחה ובעליו של משרד גדול ביבנה ובתל אביב המעסיק שישה עו"ד שכירים. בימים אלו הוא מתכונן למעבר למשרד מעט מרווח יותר, שיענה על הצרכים ההולכים וגדלים של משרדו. במישור הפלילי המשרד מייצג נאשמים וחשודים בכל סוגי העבירות הפליליות: החל מאנשים נורמטיביים החשודים, לראשונה בחייהם, בעבירה פלילית ועד לנאשמים בעבירות חמורות. משרדו של עו״ד כרמלי מלווה את הלקוחות משלבי החשדות והחקירה הראשונית ועד לשלבי הייצוג המשפטי בכל סוגי הערכאות המשפטיות ושלטונות המס.בדיני המשפחה מנהלים במשרד תיקי גירושין וירושה גדולים, בעיקר אלה המורכבים, הכוללים פירוקי שיתוף של חברות ונכסים בארץ ובחו"ל.

חצה את הקווים

שנים ארוכות שירת עו״ד כרמלי כקצין מוערך במשטרת ישראל, עובדה המקנה לו יכולת ראייה רחבה והיקפית מול כלל ההליכים המשפטיים בכלל והפליליים בפרט; ההיכרות עם אופי הפעילות של מערכות אכיפת החוק מקנה יתרון בהבנת ובמיפוי נקודות החוזק והחולשה שלהן.

"הסיבה שבחרתי לעסוק בדין הפלילי ובדיני משפחה נעוצה בעובדה שאני איש של אנשים, וככזה, שני התחומים הללו משאירים אותי תמיד קרוב לאנשים ולהתרחשויות", אומר כרמלי, "ככה אני מרגיש חלק בלתי נפרד מהשטח. אבל אני מניח שזה הרבה יותר מורכב ועמוק מזה. צריך להבין, כסנגור פלילי אני פוגש אנשים במצוקה אמיתית וגדולה, המצויים תחת ידה הגדולה והמאיימת של מערכת החוק וזו הזדמנות גדולה עבורי להיות שם בשבילם ולהילחם בעבורם, גם כשהכל נראה אבוד.

"אני עצמי גדלתי בבת ים, רחוק ממגדל השן. אני זוכר, כשהייתי תלמיד תיכון, הייתה בבית הספר קבוצה של נערים שכולם התייחסו אליהם כאל ה'שובבים והפרועים' של השכבה; בשלב מסוים גיליתי שגם הנהלת בית הספר ובהמשך גם שוטרי הנוער, הקפידו להיטפל אליהם תדיר והפכו אותם, דרך קבע, לאשמים בכל דבר, בין אם היו מעורבים בו ובין אם לאו. המחשבה הזו זעזעה אותי כל כך, עד שהובילה אותי להפוך, כעבור מספר שנים, לשוטר.

"כיום, כעורך דין פלילי - אני מייצג נאשמים, אבל מבהיר תמיד לביהמ"ש, שכל נאשם הוא קודם כל בחזקת חף פשע עד שלא תוכח אשמתו, ולכל נאשם או חשוד מגיע ייצוג הולם אשר דואג לשמירה על זכויותיו".

אלמלא היית עורך דין במה היית עוסק?
"אני החלטתי ללמוד משפטים בעיצומה של קריירה במשטרה. הייתי קצין מוערך ומאוד נהניתי מהעשייה ומהפיקוד, עובדה שלא התרחקתי יותר מדי מאותה קריירה. גם היום אני עדיין חי את 'עולם החוק', רק מזווית אחרת, שונה במקצת. אני מניח שאם לא הייתי מחליט להפוך לעורך דין פלילי, בקלות הייתי יכול למצוא את עצמי מתקדם במשטרה, ובעיקר בתפקידים הקשורים לחקירות ולפשיעה כלכלית".

מהו התיק הכי משמעותי שלך עד כה?
"היו לי אומנם המון תיקים גדולים, גם של ארגוני פשיעה וגם של מקרי פשע חמור. אבל אם יש מקרים שנוגעים לליבי, אלה הם המקרים שבהם אנו מצליחים להזיז את הגלגלים לאחור: לקחת חקירה או כתב אישום קיים ולחזור ממנו להליכי שימוע, לבטל כתב אישום או להמירו בהליך מנהלי (בעיקר בתיקי מיסים) - מקרים כאלה מלמדים על גמישות המערכת ומביאים לידי ביטוי באופן משמעותי את תפקידו של הסנגור".

מהו הדבר הכי פחות מוערך בעינייך במקצוע?

"להיכנע בלי קרב. אני לא מסוגל לסבול את המחשבה שיש אנשים שמקבלים את המציאות כגזירת גורל ומעדיפים, מתוך בחירה, שלא להילחם ולשנות".

מה הקו האדום שלך בעבודה?
"עבירות ביטחון נגד המדינה. זה תחום שלעולם לא אייצג בו".

 

מהם הדברים שמעצבנים אותך בעבודה?
"פגיעה של הממסד באזרחים, חוסר יכולת של המערכות הגדולות לראות את הפרט. תוך כדי פעולות אוטומטיות בלי משים לב לאינטרסים החשובים באמת. אם זה זכויות חשודים בחקירה זכויות האסיר או שיקומו".

יש רשות לשיקום האסיר, לא?
"יש רשות כזאת כן ואני לא מוצא אותה משמעותית או אפקטיבית במקומות שבאמת צריך. לצערי אין גופים שפועלים להכוונה ושיקום של עבריינים צעירים ושל מי שמעדו לראשונה בחייהם והדבר משפיע באופן אנוש על האינטרס השיקומי שהוא בעיני אינטרס ציבורי חשוב מהצורך להעניש ולהכתים אדם באות של הרשעה פלילית, לטעמי טיפול לא נכון או העדר טיפול בנוער בהכרח מכניס את העבריין הצעיר למסלול קידום בטוח בעולם הפשע וחבל..".

דיני משפחה והדין הפלילי הם לכאורה שני תחומים מנוגדים. איך זה מסתדר לך יחד?
"דווקא בשנים האחרונות למדנו שיש ממשק חזק מאוד בין שני התחומים. הראשון מכוח המהות שלהם, שני התחומים עוסקים בדיני נפשות ונקודת הממשק השנייה לצערי, שכמעט כל תיק משפחה מלווה בתלונות הדדיות, לעיתים תלונות שווא תוך העללת עלילות קשות הפוגעות בכל המעורבים בסיפור ובעיקר בתא המשפחתי לאחר הגירושים לרבות הילדים".

משהו קטן וחשוב שלימדו אותך החיים?
"כבר מזמן גיליתי שלא באמת משנה כמה אתה חכם וכמה אתה מבין, גם הרופא הטוב ביותר לא מסוגל לטפל בעצמו. כשמדובר במשבר אישי שלך - קח לך יועץ טוב ואף פעם אל תתמודד עם המשבר לבד".

רק 6 שנים חלפו מאז שהוסמכת כעו"ד, ואתה כבר מתמודד במגרש של הגדולים.
"אני חושב שלרוב הניסיון מלמד שאם אתה מעביר תהליך באופן חכם ובריא התוצאה תהיה בהלימה מלאה וההצלחה תגיע. צריך לראות בניהול תיק משום מסע ודרך אל מטרה שאין יכולת ואפשרות להגיע אליה ללא צליחתו של אותו מסע. קיצורי דרך יובילו לכישלון, אכן יש לפעמים שאנשים באים למסע כזה בקוצר רוח או בחוסר יכולת לראות את הדרך בתהליך להגיע למטרה. תפקידו של עורך הדין לשמש מורה דרך ומנחה ולעיתים אף פסיכולוג, בכדי לנווט את המסע הזה לחוף מבטחים שהוא התוצאה של הצלחה".

אבל לפעמים יש גם כשלונות.
"אין הצלחה בלי כישלון ואני חושב שזו לא בושה להיכשל. היכולת להצליח בנויה גם מלמידה מכישלונות והשתפרות תמידית או כמו שאני אומר ללקוחות: 'לא משנה אם אתה נופל, משנה כמה מהר אתה קם וחוזר לרוץ".

זה סוד ההצלחה שלך?
"התברכתי בצוות עובדים מדהים של עורכי דין מקצועיים ומשקיעים שהם שותפים מלאים לכל התהליכים במשרד. אני רואה את ההתפתחות כטבעית והצלחה אשר נובעת מהשקעה ואמונה בדרך. אין קיצורי דרך ואני מאמין שעבודה קשה תמיד מביאה תוצאות".

אומרים שהכסף הגדול נמצא בת"א. למה אתה מתעקש להישאר ביבנה?
"יש לי גם שלוחה בת"א אבל יבנה זה הבית. לא נתקלתי בלקוח שסרב להיפגש איתי בגלל שאני יושב ביבנה, ההיפך הוא הנכון, באים אלי לכאן מכל הארץ ואני דווקא זוכה להערכה מלקוחות על הגאווה שלי על העיר ממנה אני בא".

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה