יום הכיפורים: חשבון נפש וגוף



ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית ב"מאוחדת", מציעה מה נכון לאכול בסעודה המפסקת והפותחת ובעיקר להימנע מארוחה בשרית כבדה. ויש גם מתכון ללחם בצל - לפתיחת הצום

צילום: יונתן סינדל/פלאש90

יום הכיפורים לפנינו - זמן חשבון נפש וחשבון גוף. גם מי שלא נוהג במשך השנה להגיע לבית הכנסת, מרגיש את יראת החג ומקדיש לו את תשומת הלב הנדרשת. לא לשווא נכתב "ועיניתם את נפשותיכם" שהרי מדובר ביום צום קשה. אלו המתקשים לצום ויש להם סיבות רפואיות יקבלו מרופא המשפחה עצות מתאימות ולעיתים אף יקבלו הוראה לשתות ולאכול מעט על מנת שלא לפגוע בבריאותם. עבור הבריאים שמותר להם לצום, ישנם תפריטים מומלצים יותר לסעודה מפסקת ופותחת.

הארוחה האחרונה שלפני הצום הנאכלת לרוב בשעות הצהריים, מסמלת את השמחה על שהגיע זמן הכפרה וכל החטאים יטוהרו. מומלץ לאכול מזון הקל לעיכול הכולל פחמימות כמו תפוח אדמה, פסטה, אורז לצד ירקות, ועדיף להימנע מקטניות, דגים, עוף ולפתן פירות. יש לאכול מזונות שלא יכבידו על מערכת העיכול, אולם יאפשרו לצום ולהתפלל כל יום הכיפורים.

בתום הצום, מומלץ לשתות שתייה פושרת (לא חמה מידי ולא קרה מידי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה בחושה או 1-2 פרוסות לחם או חלה מרוחות בגבינה לבנה. לאחר כשעה מומלץ לאכול את הארוחה המבדלת, שגם היא תהיה ארוחה קלה, מומלצת ארוחה חלבית רגילה ורצוי שלא לאכול ארוחה בשרית כבדה.

מתכון ללחם בצל - לפתיחת הצום

המצרכים הדרושים:

1 קילו קמח שמרים חצי מלא

4 כוסות מים פושרים

חצי כוס שמן

שלוש כפות סוכר

כף מלח

שלושה בצלים קצוצים לקוביות ומטוגנים היטב.

אופן ההכנה:

מניחים את הקמח בקערה ויוצרים גומה. לתוך הגומה שופכים את הסוכר והמים הפושרים.

את המלח מפזרים מסביב. לשים היטב, מוזגים את השמן ולשים היטב. מתפיחים לשעה. לאחר מכן מרדדים את הבצק על השיש ופותחים היטב. מפזרים את הבצל בכמות שווה ומגלגלים לנחש ארוך. מניחים בתבנית עגולה בתנועה סיבובית. חותכים לחריצים בגודל שני סנטימטר על מנת שיהיה קל לפרוס. מברישים בביצה טרופה ומפזרים תערובת ג'עלה. מתפיחים חצי שעה נוספת ואופים לחצי שעה בתנור חם.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה