בימים אלה מציינים בבית-חינוך 'פרדס-צפוני' את דמותו ופועלו של יצחק רבין ז"ל המנהיג, לוחם, איש אמיץ ובעל חזון. ואת הערכים שבהם האמין רבין:  אחריות, סבלנות, סובלנות, קבלת האחר והשונה, נתינה כבוד שלום ועוד.

תלמידי כיתה ד' הציגו בטקס שבמדינת ישראל שחרטה על דיגלה את הדמוקרטיה כערך מוביל ואת חופש הבעת דעה כחלק ממנה היה הרצח תדהמה גדולה ושבר עמוק. לכל אחד יש זכות להביע דעה, שלכל אחד תהיה דעה שונה ושלא כולם יחשבו אותו הדבר. במהלך הפעילויות החינוכיות שתקיימו בשיעורים, בהפסקות פעילות ובלמידת שגרירים בהובלת שכבות ד' ה' הודגש הצורך באימוץ התנהלות אחראית, סובלנית ומכבדת, הן במרחב הווירטואלי והן במרחב הפיזי. עסקנו בשאלה "איזו מדינת ישראל אנחנו רוצים" –מה  העמדות  והתפיסות השונות שלנו ביחס לדמותה של מדינת ישראל ולאופייה. הדיון בשאלת דמותה הרצויה של המדינה עולה בקנה אחד עם הנושא "חוקרים את העבר, מוקירים את ההווה וחוזים את העתיד" שאותו בחרה מערכת החינוך להדגיש בשנה זו.

ביום הזיכרון לרצח יצחק רבין אנו מבקשים להדגיש את אחד האתגרים החשובים ביותר שעלינו להתמודד עימם– כמדינה וכחברה: חשוב לנו להתגייס למען אתגר הסובלנות – הכבוד לאחר, לעמדותיו, לדעותיו, גם אם הן שונות מאוד משלי. אחד הדברים המרגשים ביותר בחברה הישראלית הוא השונות שיש בה: אנשים רבים שמגיעים מתרבויות שונות, קיבוץ גלויות, חילונים, דתיים, חרדים, יהודים, ערבים, עולים חדשים, ותיקים ועוד. אנחנו כמו פסיפס עשיר ומגוון, בכדי לשמור על הישגנו ולהוות חברת מופת, עלינו לשאוף להכיר זה את זה, לכבד את זולתנו. ביום הזיכרון לרצח יצחק רבין חשוב להדגיש את הצורך להכיר את הדעות השונות של הזולת, להקשיב להן, לנסות ללמוד וגם אם בכל זאת לא מסכימים, להמשיך ולחפש את המשותף. 

במהלך השבוע הבא ימשיכו התלמידים בבית החינוך לעסוק בשאלה "איזו מדינת ישראל את/ה רוצה?" ולקיים מעגלי שיח סביב סוגיות ודילמות ערכיות  בהנחיית תלמידי כיתה ו2 והמורה מרב אשבר רכזת תרבות יהודית ישראלית.

"אנו מאמינים כי לבית-הספר תפקיד חשוב בבניית חברת מופת, המהווה דוגמא ראויה לאהבת האדם והעם, לשוויון, אחריות, מעורבות ואכפתיות, לצדק ולמוסר. יש לנו את הכוח לשנות, להשפיע ולהיאבק באומץ בכל שיח או מעשה של אלימות, ושנאה כלפי האחר." אמרה מנהלת בית-הספר, מירה צדוק.

 

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו