ט"ו בשבט ע"פ הארי הקדוש

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('7c508a22-10f2-4f0b-b296-67892a73b87c','/dyncontent/2024/11/3/df0fd569-76a9-4891-804e-67058dd74b58.jpg',18639,'קיבוץ השלושה אייטם כתבה ',525,78,true,32946,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('7c508a22-10f2-4f0b-b296-67892a73b87c','/dyncontent/2024/9/8/f8053b85-55cb-4af9-8eac-2efc831f016b.jpg',18411,'בלו אייס אייטם כתבה ',525,78,true,32946,'Image','');},15]]);})

ביום שני הקרוב נחגוג את ט"ו בשבט. עת רצון ויום של ישועות. הזדמנות נפלאה לבדוק את רמת החיבור שלנו למציאות הרוחנית ולהשפיע על איכות הפירות שיצאו מעבודתנו ...

ט"ו בשבט נקרא גם ראש השנה לאילנות. מתקופת האר"י הקדוש קיבל ט"ו בשבט משמעות ואופי שונה מעבר לאירוע בלוח השנה.

האר"י הקדוש לימד אותנו שבכל אירוע בחייו של אדם קיים שורש רוחני שהוא מעבר לעולם הגשמי המצומצם. על האדם מוטלת העבודה להתחבר אל השורש הרוחני לשאוף להשגת עולם הרוח ולזכות בהארה של אורו יתברך המצוי בעולם ועל ידי כך לתקן את השורש.

מכאן אנו מבינים שט"ו בשבט מהווה חלון הזדמנות מצויין להתחבר,להשתנות, לשנות ולחנך את עצמנו להתפתחות אישית ולצמיחה.

על פי האר"י הקדוש, צמיחת האילן מסמלת את מסע חיי האדם.

בעולם הקבלה, בעולם הרוח אנו יודעים שתהליכי הטבע הם השקף של האנושות והתפתחותו הרוחנית של האדם: החל משלב הזרע בו מתמלא באדם רצון למילוי רוחני דרך נביטת הזרע בנפשוו ומסתיים בהבשלת הפרי שהוא גמר התיקון שהיא המעלה הגבוהה ביותר בעולם הרוח.

חכמת הקבלה מלמדת כי כל חגי ישראל שחלים בתקופות שונות בשנה מרמזים על השלבים הרוחניים שאדם עובר במסע חייו. שהרי אנו יודעים, שבעולם הקבלה אין משמעות לזמן. כמו העת שלאחר השלכת מצמיח העץ ניצנים על ענפיו שמרמזים על הפירות שעתידים להבשיל.

כך מידי שנה ניתנת ההזדמנות לאדם לגלות את כוחו של האור בתוכו ולרכוש חיים חדשים ולכן נקרא האדם עץ השדה – האילן מייצג את האדם שמבשיל ומתפתח בפנימיות שבו.

חכמת הקבלה מורה על ההקבלה שבסדר ההשתלשלות בצמיחה רוחנית אישית המקבילה לפעולתו של האילן.

ט"ו בשבט נותן לנו את ההזדמנות למחזוריות החיים ופותח לנו חלון לעבודה רוחנית פנימית.

איך עושים זאת?

על פי המקובלים נהוג לאכול 3 סוגי פירות שהם כנגד העולמות הרוחניים:

עולם העשייה הם פירות שנאכלים ללא קליפה:

אגוזים 
רימונים 
שקדים 
קוקוס 
ערמונים 
לוזים 
אלונים ובוטנים 
פיסטוק
צנוברים
בטמה

עולם היצירה פירות הנאכלים ללא גרעין:

זיתים 
תמרים 
דובדבן מתוק 
שזיפים 
אפרסק
שיזפים 
משמש
וזרדין 
שסק 
דובדבן חמוץ 

עולם הבריאה פירות שנאכלים בשלמותם שאין בהם פסולת:

ענבים ללא גרעינים
תפוח עץ 
תאנים 
אתרוג 
אגסים 
חבושים 
תותים
חרובים
סרבש 
לימון

אכילת הפירות מייצגת את שלבי העלייה בעולמות. 
אנו עולים מסוג אחד של פרי למשנהו בהדרגה מפירות המעורבים בפסולת לאלה הנקיים והשלמים לאכילה.

מכאן אנו למדים כי על האדם להתעלות בהדרגה מעל לעולם המעורב בחומר וומברכים מהספר פרי עץ הדר:

וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ וֶאֱלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁבְּכֹחַ סְגֻלַּת אֲכִילַת הַפֵּרוֹת שֶׁנֹּאכֵל וּנְבָרֵךְ עֲלֵיהֶן עַתָּה, וַאֲשֶׁר נֶהֱגָה בְּסוֹד שָׁרְשֵׁיהֶן הָעֶלְיוֹנִים אֲשֶׁר הֵמָּה תְּלוּיִים בָּם, לְהַשְׁפִּיעַ עֲלֵיהֶן שֶׁפַע רָצוֹן בְּרָכָה וּנְדָבָה, גַּם הַמְּמֻנִּים וְהַמִּשְׁטָרִים עֲלֵיהֶם יִתְמַלְּאוּ מֵעֹז שֶׁפַע הוֹדָךְ לָשׁוּב שֵׁנִית לְהַגְדִּילָם וּלְהַצְמִיחָם, מֵרֵאשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית הַשָּׁנָה, לְטוֹבָה וְלִבְרָכָה, לְחָייִם טוֹבִים וּלְשָׁלוֹם. וְקַיֵּם לָנוּ אֶת הַדָּבָר שֶׁהִבְטַחְתָנוּ עַל יְדֵי מַלְאֲכִי חוֹזָךְ, וְגָעַרְתִּי לָכֶם בָּאוֹכֵל וְלֹא יַשְׁחִית לָכֶם אֶת פְּרִי הָאֲדָמָה, וְלֹא תְּשַכֵּל לָכֶם הַגֶּפֶן בַּשָּׂדֶה אָמַר יְיָ צְבָאוֹת: הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם, וּבָרֵךְ עָלֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת לְטוֹבָה וְלִבְרָכָה, תְּשִׁיתֵהוּ בְּרָכוֹת לָעַד, תְּחַדֶּהוּ בְּשִׂמְחָה אֶת פָּנֶיךָ, וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ, וַעֲלֵיהֶם תָּבוֹא בִּרְכַּת טוּב, לְהִתְבָּרֵךְ פֵּרוֹתֶיהָ בְּמֵעֵינוּ, אֶחָד הַמַּרְבֶּה וְאֶחָד הַמַּמְעִיט.

וְכָל הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁנִּתְפַּזְּרוּ עַל יָדֵינוּ אוֹ עַל יְדֵי אֲבוֹתֵינוּ,וּבֶעָווֹן אָדָם הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר חָטָא בְּפֵרוֹת הָאִילָן, עַתָּה יָשׁוּבוּ לְהִתְכָּלֵל בְּעֹז הָדָר עֵץ הַחַיִּים, וְיוּסַר מֵהֶם כָּל רַע, בְּכֹחַ שִׁמְךָ הַגָּדוֹל הַיּוֹצֵא מִפָּסוּק חַיִל בָּלַע וְיַקִיאֵנוּ וְיָשׁוּב הַכֹּל לְאֵיתָנוֹ הָרִאשׁוֹן, וְלֹא יֻדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח, כִּי אַתָּה יְיָ לְבַדְּךָ מְקַבֵּץ נִדְּחֵי יִשְׂרָאֵל: וּבְכֵן אֶת צֶמַח דָּוִד עַבְדֵּךְ מְהֵרָה תַּצְמִיחַ וְקַרְנוֹ תָּרֹם בִּישׁוּעָתְךָ, וְיַד יְיָ עַל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, וְתַחַת הַנַּעֲצוּץ יַעֲלֶה בְּרוֹשׁ, וְתַחַת הַסִּרְפָּד יַעֲלֶה הֲדַס, וְהָיָה לַיְּיָ לְשֵׁם לְאוֹת עוֹלָם לֹא יִכָּרֵת.

כמו-כן, רוצים אנו להתחבר לפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל הנרמזים בפסוק:

ארץ חיטה שעורה, וגפן, תאנה, רימון; ארץ-זית שמן, ודבש.

חיטה = עוגה מברכים

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם בורא מיני מזונות"

גפן = יין לבן ואדום מברכים

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם בורא פרי הגפן"

תאנה, רימון וזית - מברכים

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם בורא פרי העץ"

אדמה = פיסטוקים

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם בורא פרי האדמה"

שעורה = בירה מברכים

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו"

הובא מדף הפייסבוק: בית האר"י/ כותבת המאמר: רות ב.

-


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה