פרשת השבוע פרשת בלק
05.07.12 / 15:01
מאת הרב יוסי לרר
כניסת שבת: 19:29
יציאת השבת: 20:32
חיי אדם מהם?
מדוע אדם עובד ? לשם מה הוא מתחתן ? ומדוע הוא ישן או יוצא לחופשה ? כל השאלות הללו קשורות לשאלה המרכזית, מהי המטרה בהולדת האדם? השאלה הזאת צריכה להיות מופנית אל היצרן, ה' שברא את העולם ויצר את האדם. ואכן כבר בתחילת התורה בבריאת העולם נאמר "אשר ברא אלוקים לעשות" = לתקן. הנשמה יורדת למטה על מנת לגייס את הגוף ולתקן את העולם שיבצע את המטלות בהתאם לרצון הבורא. ולכן אדם מקים משפחה כדי לבנות את הדור הבא שישרת בעולם. הוא עובד כדי להביא פרנסה. נח, אוכל כדי שיהיה לו כוח לפרנס את אשתו וילדיו שיוכלו לבצע המטלות עמם הגיעו לעולם כפי שמוצגות בתורה ובמפרשיה.
תינוק הנולד מקבל שם על ידי הוריו, שם שאמור לחבר את נשמתו לגופו ולתקשר עם הסובבים אותו. לשם יש משמעות לחייו. לכולנו יש שמות משותפים שמלווים אותנו לאורך כל הדרך, יעקב וישראל. אנו נקראים בני יעקב ובני ישראל. בפרשתנו פרשת בלק, בלק קורה לבלעם לקלל את ישראל הוא מברכם ומזכיר שבע פעמים את יעקב וישראל. אחד מהפסוקים אנו אומרים בתחילת התפילה "מה טובו אוהליך יעקב משכנותך ישראל" ופסוק נוסף "לא הביט אוון ביעקב ולא ראה עמל בישראל". מה המשמעות של השמות יעקב וישראל. האמת שאין צורך לפנות לנומרולוגיים כדי לקבל את התשובה. התורה עצמה מסבירה את משמעותם. השם יעקב ניתן כי בעת שיצא מרחם אמו אחז בעקב עשיו אחיו במטרה לעכבו, כפי שמתבטא עשיו "ויאמר הכי קרא שמו יעקב ויעכבני זה פעמים את בכורתי לקח והנה עתה לקח את ברכתי". השם יעקב המייצג צורך בהשגת דברים במרימה על מנת לנצח את עשיו. השם ישראל ניתן בעת שיעקב נלחם עם מלאכו של עשיו וניצחו "ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלוקים ואנשים ותוכל" ורש"י מפרש שהברכות באו אליך לא ברמייה כי עם מעוצמתך. והמלאך מגלה שה' יחליף את שמו. יעקב ועשיו מייצגים שני עולמות יעקב מייצג את הטוב והקדושה ועשיו את הרע והמלחמה בקדושה. שני השמות יעקב וישראל קשורים למלחמה ביצר הרע. הם אינם מייצגים סוגי בני אדם שונים או תקופות שונות אלא שני דרכי התמודדות המתבצעים באותה תקופה. על יעקב נאמר "אל תירא עבדי יעקב" ועל ישראל כתוב "בני בכורי ישראל". יעקב מייצג עבודה של עבד המתמסר אל אדונו ואינו משנה מאומה מהוראותיו אך מנהל מלחמה פנימית למלא את רצון האדון כי עבודתו אינה מלאה תענוג אלא חשש וחרדה. יהודי המנהל מלחמה כנגד יצרו הרע ליבו מושכו בחבלי עבותות להתענג מדברים הנוגדים את רצון השם אך הוא כעבד מתגבר על יצרו לא נכשל אך גם לא מנצחו. הוא ייפגש עמו בסיבוב הבא. ישראל מייצג את "בני בכורי ישראל" מצב בו היצר נשבר כי הוא רואה ממולו בן של הבורא המתענג בביצוע רצון האב. לכל אחד מאתנו ישנן את המצוות שאנו מחכים שיגיעו יש יהודים המצפים לשמוח בחג הפורים לשבת ליד השולחן בליל הסדר ולקיים את מצוות החג. לשמוע את תקיעת השופר בראש השנה בהם אנו מרגישים בנים הממלאים רצון האב אך כופים את עצמם כעבד להתגבר ולא לדבר לשון הרע מאוד קשה לנו להתגבר ולא להוציא את המילים שעומדים לנו על הלשון. בלעם הבין את משמעות השמות ובברכתו אמר "לא ראה אוון ביעקב" שיהודי בדרגת יעקב הוא מקבל כוח להילחם ולכן לא ראה עבירות אך צריך לעמול כדי לנצח. "ולא ראה עמל בישראל " בדרגתו של ישראל אין צורך לעמול כדי לבצע. אלא הביצוע בא עם רצון ותענוג. אז בואו ונשתדל להנאות מכל רגע שאנו עובדים, אוכלים, ישנים, בונים ומרחיבים את משפחתנו נלחם בחומרנות והיצרים של העולם עם יעקב ונהנה מהקירבה והתענוג מהקדושה עם ישראל.