"הריח בלתי נסבל, נלחמים על הבריאות שלנו"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('b6693866-ca12-4e06-9e6c-a595b70e39c4','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,true,31010,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('b6693866-ca12-4e06-9e6c-a595b70e39c4','/dyncontent/2024/9/5/b04035a5-d3d1-4f4d-bfd3-4abf634be667.jfif',18363,'קיבוץ השלשה אייטם כתבה ',525,78,true,31010,'Image','');},15]]);})

עבור רעות כהן, תושבת יבנה, פעילת 'מגמה ירוקה' ואחת ממובילות המאבק בזיהום האוויר באזור, זו משימה שהיא וחבריה למאבק לקחו על עצמם - ומשקיעים בה את מיטב זמנם ומרצם. בראיון ליבניתון היא מספרת על מה שקורה בשכונת נאות שמיר, מסבירה למה זו הבעיה של כולנו ומצפה מהתושבים להגיע ולמחות כבר ביום ראשון הקרוב במשרדי איגוד ערים אשדוד: "אין מציאות שאי אפשר לשנות"

בואו לתמוך

השבוע הושק קמפיין הקורא לתושבי אשדוד ויבנה להרים ראש ולפעול כנגד הגדלת החומרים המסרטנים באזור, במטרה להשפיע – וקוראים לתושבים להגיע למשרדי איגוד ערים אשדוד ביום ראשון הקרוב (21.7) בשביל להתחיל ולהתנגד "לפני שיהיה מאוחר מדי" כלשון ההודעה.

"המשרד להגנת הסביבה עומד לאשר הקמת תחנת כוח למתקן התפלה אשדוד, עם מנועי בעירה פנימית. טכנולוגיה מיושנת ומזהמת שמסכנת את בריאותנו. מה אנחנו עושים? מתנגדים! הגשנו התנגדויות, נכחנו בוועדות, ובדיון נציגינו יידברו בשמנו (רעות ואדיר) וחברי מועצה. כל ארגוני הסביבה איתנו, אנחנו צריכים לתמוך מבחוץ ולהראות להם שאנחנו כוח גדול!", נכתב בהודעה.

רעות (40), מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית, עברה בקיץ (לפני כשנתיים) לנאות שמיר, כאשר אז כמובן היה חם, המזגן דלק והחלונות היו סגורים, בהתחלה היא כלל לא הייתה מודעת לבעיה. אבל לאט לאט ראתה שאנשים מתלוננים על ריחות ועל תסמינים גופניים, וכשפתחה חלון, מהר מאוד הבינה שיש פה משהו לא תקין. "ריחות שלפני כן לא פגשתי בחיים, באף עיר שבה גרתי, ברמה יום יומית, לפעמים למשך שעות. זה שאנשים מסביבי התלוננו גם על תסמינים פיזיים מיד הדליק לי נורה שמשהו פה לא תקין, ושיכול להיות שיש מעורבות של חומרים מסוכנים. ככל שהתחלתי ללמוד ולבדוק מה קורה מסביבנו, כך נחרדתי. ההצטרפות למאבק הייתה בלתי נמנעת, אני רוצה לגור פה בלי לחשוש. זו שכונה צעירה, מהממת, יש פה אנשים טובים, החינוך טוב, לרוב התושבים כמוני יש ילדים קטנים ומדובר פה על בריאות וחיי אדם, אי אפשר להישאר אדישים לזה", היא מספרת.

את ממובילי המאבק בזיהום האוויר בעיר, תספרי לנו על הפעילות שנעשתה ונעשית?

"מבחינת הפעילות נגד זיהום האוויר, אנחנו פועלים כל הזמן בכמה חזיתות, גם כנגד התרחבות עתידית של תעשייה מזהמת, גם כנגד מפגעים קיימים בדרישה לפקח ולאכוף, ביחד עם מקבלי החלטות ברשות המקומית ובשלטון המרכזי. ממש לאחרונה התקיים דיון בנושא זיהום האוויר מאזור תעשייה הצפוני אשדוד בכנסת, התקיימה גם וועדת תכנון ארצית שהחלטותיה ישפיעו על עתיד אזור התעשייה וביום ראשון הקרוב יתקיים דיון ציבורי בהיתר פליטה של מתקן ההתפלה של אשדוד - זו צומת בה כולי תקווה שניתן יהיה להשפיע, וכבר נקבע מועד לדיון מעקב בכנסת בספטמבר".

מה אמור לקרות באזור מבחינת הזיהום?

"מה אמור לקרות זו שאלה מצוינת, אם מקבלי ההחלטות במשרד להגנת הסביבה ישמעו אותנו, ויעשו את עבודתם, את הדבר הנכון - לכל הפחות נראה בלימה במגמת העלייה של הזיהום. במקביל לכך, השאיפה היא לדרוש מהם להוביל גם לצמצום והפחתה. אבל כל עוד באזור ממשיכים להקצות קרקעות ליזמים ופיתוח, צריך לעמוד על המשמר ולבדוק את התוכניות. עדיין קיים הסיכון שהמדינה תקבל החלטה לאחסן באשדוד את החומרים המסוכנים שהמדינה החליטה לפנות ממפרץ חיפה למשל".

ארגוני הסביבה שאיתכם, מי הם? איך העזרה שלהם מתבטאת?

"ארגון הבית שלי הוא מגמה ירוקה, זה ארגון שטח שפועל במודל של התארגנות קהילתית, הוא מלווה מאבקים גדולים וקטנים בכל תחומי הסביבה. התמיכה מתבטאת בליווי של פעילי המאבק, גישה לגורמים שיכולים לייעץ, התחושה היה שיש רוח גבית, שיש מי שעוזר לשאת בנטל. בצמתים שונים יש לנו גם שיתוף פעולה עם שומרי הבית, שמקדמים נושאים סביבתיים בכלים מדעיים, זה ארגון שחלק מהיכולות שלו הן לפתח פתרונות טכנולוגיים. יש שיתוף פעולה גם עם אדם טבע ודין, ארגון שפועל במישור המשפטי בנושאים של סביבה, נעזרנו בהם בעבר בקבלת ייעוץ משפטי, וייתכן ובעתיד נעזר בהם בעתיד גם בעתירות. לאחרונה אנחנו בקשר גם עם עמותת אזרחים למען אוויר נקי, שפועלת כבר שנים בתחום של טיפול בשריפת פסולת בלתי חוקית, ולאחרונה השיקה מוקד אזרחי לתיעוד מפגעי סביבה שמטרתו לאסוף תלונות של אזרחים ולוודא שהן מגיעות לגופים האמונים על הטיפול בהם".

המשרד להגנת הסביבה לא מודע לנזק הסביבתי שזה גורם. למה הוא ממשיך בתכנית?

"המשרד להגנת הסביבה מודע היטב להשלכות של היתר הפליטה המדובר, הדבר המתסכל זה שהמשרד, לפחות לדעתי, לא עשה את תפקידו קודם לכן בתהליך. את השדרוג של מתקן ההתפלה של אשדוד, בגינו נדרש היתר הפליטה, התחילו לפני כעשור, התכנסה וועדת התכנון המקומית והמחוזית, יושבים בה נציגי המשרד להגנת הסביבה, ועד כמה שאני מבינה, הם לא הרימו את הדגל ולא דרשו בשלבים המוקדמים יותר לצמצם את הפליטות ולהשתמש בטכנולוגיות פחות מזהמות. במקום זה נעשה סוג של מו"מ על הטכנולוגיה המיושנת והמזהמת הזו, והתוצאה מבחינת המשרד היא כנראה סוג של 'הרע במיעוטו'. אני סבורה שמגיע לנו הרבה יותר טוב מזה, במיוחד עם כל מה שידוע כיום על מצב איכות האוויר ועל זיהום האוויר מאזור התעשייה הצפוני של אשדוד".

מה אתם מצפים שיקרה בסוף המאבק שלכם?

"המאבק שלנו מורכב מהרבה יעדים ומטרות, חלקם קטנים וחלקם גדולים, מה שמניע את הכל זה שיהיה אפשר לחיות פה ולפתוח חלון או לשבת במרפסת בלי לחשוש. מבחינתי זה אומר שצריך תוכנית לאומית להפחתת פליטות, שהממשלה תוביל ותתקצב, וצריך להגביר את הפיקוח והאכיפה, וצריך לבלום את ההתרחבות של התעשייה פה, לצמצם את המפגעים והסיכונים ולא להרחיב".

יש תכניות להמשך המאבק אם משהו לא ישתנה והתכנית תימשך כרגיל?

"התוכניות להמשך, במידה ולא יתקבלו החלטות שעושות את מה שהמשרד להגנת הסביבה אמור לעשות - להגן עלינו, על בריאותנו, ועל הסביבה - הן להמשיך להיאבק. אני מבינה שאנחנו פועלים נגד כוחות גדולים, אבל בסוף היום אני מקווה שבצד השני יש אנשי מקצוע שרוצים לעשות את הדבר הנכון, ואנחנו נמשיך לדרוש את זה מהם".

זו נשמעת בעיה רצינית. מה אתם מצפים מהתושבים?

"מתושבי האזור אנחנו מצפים שיגיעו ויצטרפו לזעקה ולדרישה, אני אמנם מובילה את המאבק הזה, אבל הוא לא רק שלי, הוא של כל מי שנושם את האוויר כאן, וסובל ממפגעי ריחות וסובל מתסמינים. ככל שיותר ויותר אנשים יצטרפו, יגיעו, יצביעו עם הרגליים, ידרשו את הדבר הבסיסי הזה שנקרא אוויר נקי, כך יגדל כוחנו וסיכויי הצלחתנו. יש פה התארגנות קהילתית מדהימה של אנשים טובים ואכפתיים, אבל חייבים להבין שבסופו של דבר 'אם אין אני לי, מי לי?'. כל מי שמודאג מהעתיד שלנו פה, חייב להצטרף".

מסר שלך לסיום?

"לסיום, אני רוצה לומר שאין מציאות שאי אפשר לשנות. אנחנו רואים תוצאות ופירות של המאבק, ובעוד שאין פתרונות קסם, יש הישגים אמתיים. בזכות הפעילות שלנו נתפסו כמה מפעלים שעברו על חוק אוויר נקי ונקנסו, המשרד להגנת הסביבה הגדיל את הפיקוח והאכיפה באזור (למרות שמבחינתי אפשר לעשות אפילו עוד יותר), הצלחנו להגדיל את השקיפות לציבור עם ההכרזה של המשרד להגנת הסביבה על פתיחת שידור ציבורי על מצלמות הלפיד, ברמה העירונית בזכות המאבק הוצבה בשכונה תחנת ניטור ודיגום אוויר, הוקמה לראשונה תת-וועדה שעוסקת ועובדת בנושא הזה של זיהום האוויר, ולזמן מה הייתה גם הטבה חלקית במפגעי ריח, אך יש עוד דרך לעשות ונמשיך לדרוש שהנושא יטופל".


 
$(function(){setImageBanner('4cb1b405-05f9-4bd2-9eda-0e6be7966568','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('e2458098-27a7-42f5-876f-5740ef312c98','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה