רן בן שמחון
24.04.16 / 10:16
דבר תורה מיוחד מאת האדמו״ר יאשיהו יוסף פינטו שליט״א לכבוד יום הילולא של הסבא קדישא רבנו ״בבא מאיר״ רבי מאיר אבוחצירא זצוק״ל .
הערב ערב ההילולה של מו"ר זקננו הקדוש רבנו מאיר אבוחצירא זצוק"ל.
בכל יום ויום רואה אני מול עיני את הדמות הקדושה של הסבא הקדוש, הוא המגדל אור בחיי וכשם שמגדל אור מאיר בכל כמה רגעים באור חזק לכל האוניות לדעת ממה להזהר ומאיפה להתרחק, כך הכח והאור הגדול של הבאבא מאיר, מאיר כמה פעמים ביום על חיינו ומזהיר אותנו ממה להתרחק ומאיר לנו למה כן להתקרב.
זוכרים אנו את ערב פסח האחרון בחייו של הסבא הקדוש, גירסא דינקותא, כמה שעות לפני הסתלקותו מן העולם. כאשר העלו על שולחנו הקדוש מצה מרובעת החזיק אותה רגע ומיד הוריד אותה מידיו הקדושות וכיסה את המצה המרובעת במפית ועמד ואמר בכוחו הדל: הקב"ה אוהב רק מצה עגולה ולא מרובעת.
עברו שנים ובכל שנה דבר זה היה מטריד אותנו בדעתנו, מה הפרוש הקב"ה אוהב רק מצה עגולה עד שמצאנו בשם שות מהרי"א אסד (או"ח סימן קנ"ז). ובשו"ת אבני חפץ (סימן ל"ד) שצורה עגולה חשובה ביותר אצל הקב"ה שכל אשר ברא הקב"ה בעולמו ברא בתבנית עגולה השמים והארץ וכל צאצאיהם וכל מעשה בראשית וכל אברי בעלי חיים ובני אדם לא תמצא בהם מרובע. וכמו שמובא בירושלמי (מעשרות ה'-ז'), רבי שמעון בן גמליאל אומר אין מרובע מששת ימי בראשית ע"ש.
וכך מצאנו בתענית (ל"א) עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים ומחול זה דבר עגול, כמה שהולך האדם מסתובב ומגיע לאותו המקום וזה יהיה לעתיד לבוא שכולם יהיו שוים, בלי קנאה, בלי שנאה ובלי שום רע.
ויובן עניין המצות, מדוע צריך עגול והטוב והמובחר שהמצה עגולה, משום שכשיצאו בני ישראל ממצרים נשבעו ונדרו איש לרעהו וכרתו ברית לעשות חסד זה עם זה תנא דבי אליהו (פרק כ"ג) ואז במצרים היו כולם עניים, עבדים, משועבדים, כולם באותו מדרגה ואותה שפלות כדבר העגול שהכל אותו דבר להיכן שתסתובב תגיע לאותו המקום.
ולכן מובנים דברי הסבא הקדוש שהקב"ה אוהב את המצה עגולה כי העגול אהוב אצל הקב"ה וגם מסמן הענוה ושכל ישראל באותו דרגה ומדרגה, כדל כעשיר כעני.
וכן הגמרא במסכת יומא ע"ה) אומרת, "והוא כזרע גד לבן" (שמות ט"ז-ל"א) אמר רב אסי עגול כביצה ולבן כמרגלית.
והנה כמה עמוקים דברי מו"ר זקני, ערב פטירתו. על העגול שבמצה שזהו כל מהות חייו, מידת הענווה ושכולם שווים בעם ישראל.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
וכן הגמרא במסכת יומא ע"ה) אומרת, "והוא כזרע גד לבן" (שמות ט"ז-ל"א) אמר רב אסי עגול כביצה ולבן כמרגלית.
והנה כמה עמוקים דברי מו"ר זקני, ערב פטירתו. על העגול שבמצה שזהו כל מהות חייו, מידת הענווה ושכולם שווים בעם ישראל.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
והנה ביום קדוש זה של הילולת הבאבא מאיר זצוק"ל. אשר ידוע כמה יסורים סבל בחייו, חולי קשה, הרבנית הצדקת הסבתא ע"ה שנפטרה בקיצור שנים. עם כל הסבל והצער בשום זמן בחייו לא עצר רגע אחד מאמונה וביטחון ודבקות בהקב"ה.
ועל זה אפשר לדקדק בדברי ההגדה "ואת עמלנו אלו הבנים כמו שנאמר כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו". והנה כשנתבונן נראה האמונה העצומה של בני ישראל, אפילו שידעו שכל הבן הילוד היאורה ישליכו אותו, בני ישראל המשיכו ללדת ילדים ולא מנעו עצמם מללדת ילדים.
וכמובא בתורה הקדושה "ובני ישראל פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאוד מאוד" (שמות א'-ז'). ולא כמו שמצאנו חזקיהו המלך שלא עסק בפריה ורביה באמרו שראה ברוח הקודש שיצא ממנו בן שיצער את הקב"ה, עד שבא אליו ישעיה הנביא ואמר לו בהדי כבשי דרחמנא למה לך תניח את הדברים לפני הקב'ה ( ברכות י'), ודבר זה גרם לנחת גדול ביותר לפני הקב"ה ועל זה אמר הקב"ה אין אדם שומע לי ומפסיד (דברים רבה ד'-ה').
ולכן זכו שכל הילדים שהשליכו ליאור לא מתו והיו חיים במים כדגים וכאשר נקרע הים בקריעת ים סוף עלו כל הילדים מן המים, ועל זה אמר יעקב אבינו "וידגו לרוב בקרב הארץ" וכאשר יצאו הילדים הכירו את אחיהם שהיו בחוץ ואת הוריהם והיה כעין והשיב לב אבות על בנים.
וזה השכר שזוכה האדם שעומד במצבים קשים ומניח את השכל ודבק באמונה בהקב"ה ומקיים את המצוות ואת דבר ה'. וכאשר נגמר הניסיון והתיקון מוצא שלא הפסיד כלום וכל מה שנראה שהפסיק מקבל הוא את הכל מושלם בלי שום חיסרון. ולכן ילמד האדם לעשות הכל בשלמות ולא ליפול ברוח דסוף הכבוד לבוא.
ורבי מאיר זצוק"ל היה סמל של הנהגה וביטחון, של התנהגות הזאת בעולם.
-