"להיות ראש העיר של יבנה זוהי משימת חיי ושליחות חיי"



המועמד לראשות העיר, חבר המועצה רועי גבאי, בראיון בלעדי על ההחלטה שלו להתמודד בבחירות הקרובות, הרצון שלו לשרת את תושבי העיר, הניסיון שהוא מביא עמו וגם: השכונות הוותיקות, זיהום האוויר, הספורט, מחירי צהרונים, גנים, פירי אשפה וכל התכניות שיש לו לקראת הקדנציה הראשונה שלו בתור ראש עיר – אם ייבחר. ראיון מרתק

רועי גבאי

המועמד לראשות העיר, חבר המועצה רועי גבאי, אשר נשוי לטל ואב לשחר, מתן ועמית, מתחיל את המסע שלו אל עבר הכיסא אותו סימן מתחילת דרכו. הרצון שלו להוביל את העיר גרם לו להגיש את מועמדותו ולנסות לקבל את אמון הציבור. גבאי הוא רס"ן במילואים - מפקד פלוגה ביחידת מילואים מובחרת ומכהן כחבר מועצת העיר זו קדנציה שנייה. בקדנציה הקודמת היה חבר בסיעתו של ראש העיר, מר צבי גוב ארי ז"ל, וכיום יו"ר סיעת "יבנה במרכז", לצד חבר מועצת העיר, עו"ד רם שרון, שהחליף את לינה שרון (אין קשר משפחתי).

גבאי, יבנאי מלידה, בוגר תואר ראשון בכלכלה ומדע המדינה באוניברסיטה העברית ותואר שני בהצטיינות יתרה במדיניות ציבורית במרכז הבינתחומי, מתמודד כעת לראשות העירייה לאחר שצבר שנים של ניסיון בתפקידים בכירים במשרדי ממשלה, בכנסת ובאקדמיה. לאחר לימודיו באקדמיה, היה מתרגל, מנחה אקדמי ומרצה לשלטון מקומי במרכז הבינתחומי, בהמשך כיהן כשנתיים כיועץ פרלמנטרי בכנסת ובחמש השנים האחרונות הוא עבד במשרד האוצר, במשרד הבריאות ובמשרד ירושלים ומורשת.

רועי, איזה ניסיון אתה מביא עמך כדי להיות ראש העיר של יבנה?

"אני אחרי עשור של פעילות בזירה המקומית ביבנה, ובנוסף ברמה ביצועית במשרדי הממשלה ובכנסת. ב-9 השנים האחרונות אני חבר מועצת העיר בהתנדבות מלאה, ללא עוזרים, ללא שכר, ללא רכב או לשכה, משרת את הציבור בשקיפות, ביושרה, בהתמדה, הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה. הייתי חבר בכל הוועדות העירוניות - תכנון ובניה, מכרזים, כספים, ביקורת ועוד, ואני מגיע לאחר היכרות מעמיקה עם תכניות העיר ובעיקר עם מה ניתן לעשות למען העיר. בנוסף, בשנים האחרונות הייתה לי הזכות לעבוד בתפקידי מפתח במשרדי הממשלה והכנסת ולהוביל פרויקטים לאומיים עתירי משאבים ותקציבים, לרבות תכלול משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ותאגידים. יש לי היכרות אישית וחברית עם חלק נכבד מאוד מגורמי המקצוע בממשלת ישראל, ואין לי ספק שהדבר יפתח דלתות עבור העיר שלנו בעתיד. זכיתי לעבוד לצידו של ראש מטה הדיור הלאומי, זאב בילסקי, ולהיות שותף לתכנון, אסטרטגיה וקידום פרויקטים לאומיים ובדגש על תכניות הדיור והתשתיות של מדינת ישראל. זכיתי להוביל את תחום הבדיקות המהירות במרכז השליטה במשרד הבריאות ולהיות חלק משמעותי מהמאבק הארצי בנגיף הקורונה. מדובר על ניהול מורכב של תחום עם אי ודאות גדולה, עם החלטות שהיו צריכות להתקבל מהרגע להרגע, בתקציבי ענק לטובת מדינת ישראל".  

ספר לנו, למה אתה מתמודד לראשות העירייה?

"כמי שגדל בעיר יבנה והתחנך בה, שמכיר את רחובותיה, מכיר את היופי שבה וגם את הדרוש שיפור, להיות ראש העיר של יבנה זוהי משימת חיי ושליחות חיי. בחרתי לגדל את ילדיי כאן ואני רוצה שהם יקבלו את החינוך הטוב ביותר.

"העיר נמצאת בצומת משמעותי. הבחירות הקרובות טומנות בחובן הזדמנות להצעיד את יבנה קדימה, בחדשנות, בשקיפות, בשירותיות, למקום שבו היא ראויה להיות - למקום שבו מגיע לנו התושבים. הסיפור הנוכחי הוא לא 'על מה שהיה' והיה טוב אלא 'על מה שיהיה'. איך לוקחים את כל הדברים שנעשו כאן ומשדרגים אותם קדימה, איך ממצים את הפוטנציאל של העיר. אחרי שלמדתי בקפדנות את כל תכניות העיר לעומק ובכל התחומים, אני מרגיש בר מזל על כך שהניסיון והידע שצברתי מאפשרים לי להציג חזון, לתכנן תכנית פעולה מפורטת ולהוציא אותה לפועל עבור העיר שבה גדלתי, העיר בה הילדים שלי גדלים ומתחנכים. למען העיר שלנו, למען החינוך, למען ההורים שלנו, למען הילדים שלנו, למעננו - אני מתייצב למשימה בצניעות הנדרשת, עם אנרגיות, חדשנות, ניסיון, ניהול מודרני, שיתוף ציבור ואינטרס משותף שלי ושל הציבור כדי להוביל את יבנה קדימה".

מה לדעתך הנושא הכי בוער בעיר שמצריך טיפול מיידי, ואיך תטפל בו?

"קצב הצמיחה של האוכלוסייה והגדילה של יבנה לא תואם להתפתחות העירונית - בשירותים שהעיר מציעה, בעסקים מקומיים שנסגרים חדשות לבקרים, במקורות הכנסה שצריך לייצר, בתכניות החינוך העירוניות, בהשקעה בשכונות הוותיקות ובעיקר בתפיסת ניהול מודרני שמבזר סמכויות ומאפשר מחד לגורמי המקצוע וחברי מועצת העיר להיות שותפים, להוביל תהליכים וליישמם, ומאידך לראש העיר לתכנן חזון, להביא משאבים ולהגדיר מדיניות".

 ומה לגבי זיהום האוויר שחווים בנאות שמיר?

"הממצאים שנמצאו באוויר, ככל הנראה מאזור התעשייה באשדוד, צריכים להדאיג את כולנו ולהדיר שינה מעינינו. מדובר בבריאותנו ובריאות ילדינו ולכן עלינו לפעול על מנת להציב זאת בראש סדרי העדיפויות. רק בשבוע שעבר נסעתי לוועדה מחוזית דרום כדי למנוע הרחבה של המפעלים של אזור תעשייה אשדוד, וזה מתוך אותם קשרים שצברתי בממשלה ומתוך הבנה שזו הזדמנות לשקף לכל גורמי הממשלה את החוויה הנוראית של תושבי נאות שמיר. אני שמח שהתקבלה החלטה לשנות את יעוד הקרקע לאחסנה בלבד שאיננה לחומרים מסוכנים ונמשיך לפעול על מנת לאתר את מקור המפגע בהקדם".

יש בעיר תלונות די קבועות על מחירי הצהרונים/קייטנות, פירי האשפה, ארנונה גבוהה, בעיות בחשמל, מקומות בילוי לצעירים וכו'. בתור תושב העיר ואבא לילדים בגילאים האלו, אתה חווה את אותם האתגרים. איך אתה מתכוון לטפל בכל הנושאים האלו?

"אני באמת חווה את כל הדברים אותם תיארת. אלה המשימות של היום שאחרי. לי יש אינטרס אמיתי שהדברים האלה יקרו עבורי ועבור הילדים שלי, וזו הסיבה שאני מעמיד עצמי לבחירת הציבור. בכל חיי, כלוחם, כמפקד פלוגה, למדתי שלוקחים אחריות ולא מחכים שמישהו ייתן לך אותה. כרגע העיר נדרשת במנהיגות, כרגע צריך שמישהו ייכנס מתחת לאלונקה - לא בעוד שנה ולא מתוך שיקולים אסטרטגיים. אני לוקח אחריות עכשיו, עם כל הסיכון שבדבר, על מנת לייצב את העיר ולהובילה בשנים הקרובות. אני מדבר בכל ערב על התכניות ודרכי הפעולה, ללא הבטחות או סיסמאות, אלא בתכניות סדורות. נכון שיש דברים שניתן יהיה לבצע בשנה הקרובה כדוגמת מחירי צהרונים או שיפור תנאי העסקה של סייעות לטובת יציבות כח האדם, ויש דברים שייקחו זמן ארוך יותר".

יבנה גדלה, הגיע לפה ציבור רחב שלא כולו דתי ומצד שני יבנה מאופיינת כעיר עם צביון דתי. איך תשמור על הסטטוס קוו כדי שאף אחד לא ייפגע?

"כמי שמכיר את שני העולמות וכפי שעשיתי בעבר, תפקידי למצוא את האיזון הנדרש בין העולמות ולייצר את השוויון עבור כל פלח אוכלוסייה בעיר. לא מזמן שמעתי ציבור חרדי שטוען שלא היה כלל באמפי ואין סיבה שלא יהיו אירועים מותאמים גם למגזר החרדי. כראש עיר תפקידי לשרת את כולם - את כלל הקהילות וכלל המגזרים. יבנה שבה גדלתי היא עיר שתמיד ידעו בה לכבד האחד את השני וכך צריך להיות. אגב, כך פעלתי באותה תקופה בה היה מאבק על פתיחת 'גולדה' בשבת וידעתי לתמרן בין הגורמים השונים כדי להגיע לפתרון מוסכם שלא משנה את הסטטוס קוו במרכזי המגורים".

איך אתה מתכוון לטפל בשכונות הוותיקות בעיר?

"הסיפור מתחיל באמון! בכל מפגש שאני מקיים בשכונות הוותיקות עולה כאב אמיתי, נוגע, מדויק, שפשוט אי אפשר להתעלם ממנו. הוותיקים כבר שבעו מהבטחות, הם שמעו הכל, וכל מה שהם מבקשים זה אוזן קשבת. אני לא בא להבטיח שום דבר, אני בעיקר מספר כיצד אפשר לשנות סדרי עדיפויות ולייצר צעדים שיובילו לפתרונות. צמצום הפערים מתחיל באמון. אמון בין הנהגת העיר לבין התושבים, וזה מה שאני יכול להבטיח. להיות בנאדם ולזכור מאיפה באנו. סדר העדיפויות צריך להשתנות. נכון, היו פרויקטים בשכונות הוותיקות ונכון שיש פרויקטים של התחדשות עירונית כאלה ואחרים בקנה. אבל זה לא מספיק".

אז מה אפשר לעשות אחרת כדי לייצר אמון?

"תפיסה של ביזור סמכויות. לאפשר לנציגי ציבור להוביל את הקשר בין התושבים לעירייה, להקים ועדות היגוי שיורכבו מגורמי מקצוע, נציגי ציבור ותושבים, לייצר הליכי שיתוף ציבור ובכך לשדרוג את השכונות הוותיקות וזה מתחיל מהדברים הקטנים- מפינוי אשפה, מתיקון מדרכות, משלטי רחובות ומספרי בניינים. בהתאם לכך, לחזק את מנהלת ההתחדשות העירונית שתעסוק גם במרחב הציבורי - גם בטווח הקצר וגם בפרויקטים של בינוי ארוכי הטווח. היתרון שאני מביא איתי מתוך עבודה במטה הדיור הלאומי ובמשרד האוצר, הוא היכרות מעמיקה של מוסדות התכנון הארציים והמחוזיים והבנה כיצד מקדמים הליכי רגולציה ותכנון על מנת ליישם פרויקטים כאלה. את זה נביא ליבנה".

האם יש לך תכנית עבודה מסודרת עם כניסתך לתפקיד?

"כן. התחלנו להציג הכל בימים אלה. כמובן שאי אפשר להציג הכל בתשובה אחת כאן בעיתון. אני לא מבקש ימי חסד מהציבור. נתקף את התכנית עם גורמי המקצוע בימים הראשונים לכהונה, נציב יעדים מוגדרים ונתחיל לעבוד מיד".

עולה לא מעט הטענה שלראש עיר חדש יהיה מאוד קשה לשנות דברים בעיר ללא קואליציה ועל כן הרבה ביקשו שלא לקיים בחירות. מה דעתך בנושא?

"אף אחד לא היה מעוניין בבחירות כעת וכולנו המתנו לקבל את עמדת משרד הפנים בנושא. אגב, אני הצעתי לקיים בחירות ל-6 שנים כדי להימנע מהמצב המורכב והלא אידיאלי, אבל לצערי זה לא אפשרי מבחינת החוק, כמו שאי אפשר היה שלא לקיים בחירות. זו עמדת היועץ המשפטי למשרד הפנים שכתב חוות דעת מאוד מפורטת והגיב גם על הטענות שעלו מהייעוץ המשפטי של העירייה. פה חשוב לי להגיד שבעיני היה שימוש לא תקין במשאבי העירייה כדי להשפיע על קיומן של בחירות. חייבים לבודד בין גורמי המקצוע, בין עובדי העירייה, בין עובדי המתנ"סים, לבין הבחירות ולנתק את פעילות העירייה מכל תקופת הבחירות. בכל מקרה, שרת הפנים הכריעה לפי החוק וכך כולנו פועלים. 

"בעניין הקואליציה העתידית - אני בטוח שכל חברי מועצת העיר יקבלו את עמדת הבוחר ויפעלו יחד למען העיר ביום שאחרי. אני מגיע עם תמיכה של שלושה חברי מועצה - אני, רם שרון ותם ליפשיץ, ואני עובד על חיבורים נוספים כפי שנעשה עד היום. בכל אופן ראש עיר יכול למנות שני סגנים נוספים בשכר, כך שעניין הקואליציה לא עשוי להוות בעיה למי שמכהן כחבר מועצה כיום".

 אנחנו יודעים כמה הספורט בעיר יקר ללבך, ובמיוחד מכבי יבנה. יש אפשרות שאחרי עשרות שנים הקבוצה תעבור לבעלות פרטית ולא תהיה בבעלות העירייה כדי אולי להצעיד אותה למקומות אחרים?

"כן, אבל זה לא יקרה ביום אחד. יבנה יכולה וצריכה להיות בקדמת הבמה ברמה הארצית בספורט ולא רק בכדורגל. הדרך לעשות זאת היא להוציא לפועל את המודל של נס ציונה, חדרה או באר שבע בניהול קבוצות הספורט. ספונסרים או בעלות פרטית וכמובן מותנה בהישגים ובליגה שנתמודד בה יכולים לפנות את עובדי העירייה לעיסוקים אחרים, לאפשר הכנסות נוספות לעיר וגם להבטיח ניהול מקצועי ואיכותי של קבוצות הספורט. כמי שגדל במחלקות הנוער של העיר אני מאמין שספורט הוא כלי מדהים להגברת גאוות היחידה, לחיבור הקהילה, לחיזוק נוער והשפעה על חינוך לערכים דרך הספורט, ונדרש להרחיב את תחומי הפעילות בכלל הענפים – שחייה, כדורעף, כדוריד וכו'".

מה תרצה לומר לסיום?

"יש הרבה פייק ניוז, זה טבעי שיוצאים נגדי ולקחתי בחשבון שהתמודדות על תפקיד ראש עיר תגרום לאנשים להפיץ דברים שאין להם כל קשר למציאות.

"מי שקם כל בוקר עם תחושת שליחות והתנהגות מוסרית לא צריך לחשוש משמועות, גם הציבור לא מתרכז בזה. בכל השנים האחרונות יכולתי לקבל כמעט כל תפקיד אבל דבקתי באמת, ביושרה, בערכים עליהם גדלתי. שמי הטוב וניקיון כפיים חשוב מכל דבר ולכן לא הבטחתי לאף אדם כלום ולא עוסק באף מועמד אחר- רק בעצמי ומה שאני מביא לעיר. פוגשים אותי כל הזמן ושואלים הכל ואין משהו שלא עניתי לאלפי האנשים איתם יצרתי קשר אישי.

"אני מאמין שהציבור חכם דיו כדי לבדוק ולשאול את השאלות הנכונות. בסוף הבחירות יסתיימו ואסור שהפלגנות והשסעים ישררו כאן. אנו נידרש לעבוד יחד ביום שאחרי לטובת העיר ותפקידי יהיה לשרת את כולם - גם את אלה שלא יתמכו בי. לכן אני קורא לכל הפעילים ולכל המועמדים לנהוג בדרך ארץ. נעסוק בעצמנו ובמה אנחנו מביאים למען העיר ושהציבור ישפוט מי מייצג את האינטרס שלו בצורה הטובה ביותר למצב בו יבנה נמצאת כיום. מאחל לכולנו שנה טובה ומבורכת, שנה של עשייה, התחדשות, צמיחה ובריאות".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה