08.03.23 / 10:36
על רקע שינויים גדולים בשוק הרכב המקומי והעולמי כאחד בשנים האחרונות, ניתן לראות העדפה ברורה בקרב ישראלים לרכבי יד 2. מדוע צמח הביקוש, איך הוא משפיע על המחירים, וכיצד מועילה המגמה למי שמחפש מכונית מתאימה במחיר זול?
כשזה מגיע לרכישת רכב בעת הנוכחית, ניתן לראות יותר ויותר ישראלים מוותרים על קריעת הניילונים. בשנת 2022 הביקוש לרכבי יד 2 הרקיע שחקים והשפיע לטובה על ערכם של דגמים פופולריים. חברות המעמידות רכבי יד 2 למכירה*, דיווחו על ביקושי שיא שהביאו אף לעדכון מחירי המחירונים בקטגוריות רבות.
התופעה הייחודית הזו, שבאה לידי ביטוי, למשל, במחירה של יונדאי i30 מ-2009 שעלה אשתקד ב-7.27%, צפויה, על פי בכירים מתחום הרכב, להימשך גם ב-2023. מה גרם לביקוש לטפס בצורה כזו, שהפתיעה את כל האנליסטים ומבשרת על סדר חדש בשוק הרכב הישראלי?
ישנם ארבעה גורמים עיקריים, שאפשר לחלק לגורמים פנים-ישראלים וגורמים בינלאומיים.
1. יוקר המחייה ובעיות מלאי
כלכלת ישראל נמצאת כיום במצב נדיר של אי ודאות, על רקע מהלכים פוליטיים והתגובות אליהם מטעם מגזרים שונים מבית ומחוץ. אך עוד לפני כן, צפו כלכלנים שנה מאתגרת. במטרה להילחם באינפלציה שכבר הגיעה בתחילת השנה ל-5.4%, הריבית במשק צפויה לעלות ל-4.25% ועשויה להגיע אף ל-5%. להערכת נגיד בנק ישראל, המצב לא ישתפר לפני תחילת 2024.
לאור התייקרויות בחשמל, במים ובדלק, זה אך טבעי שישראלים ינסו לצמצם עלויות נסיעה ברכישת רכבים יעילים יותר, כמו היברידיים או חשמליים או עם תג מחיר שיותר קל לעיכול. מבחינתם מדובר בצורך שהוא אמיתי, והביקוש הזה צפוי להתעצם מחודש לחודש.
יש לציין שגם התנהלות יבואני הרכב דחפה ישראלים לרכוש רכבי יד 2 במהירות. במהלך 2021 דיווחו היבואנים על בעיות מלאי קריטיות ולמרות שבפועל, נתוני המסירות השנתיים היו מרשימים והגיעו כמעט ל-290,000 מכוניות, ב-2022 עדיין נרשמה ירידה מתונה של 7.8% במסירות רכב חדש שמקורה בצמצום המלאי.
יש להניח שהשנה תחול ירידה משמעותית יותר, לאור השפעות הריבית ומיסי הרכישה. הציבור שמסוגל לרכוש מכונית חדשה מצטמצם בצורה מורגשת וכך קורה שיותר ישראלים מוכרים את מכוניתם ומחפשים אחת זולה יותר. כל זה מגדיל את ההיצע באתרי המכירה של רכבי יד 2, ומשפר את הסיכוי שאחרים ימצאו דגם שמתאים לדרישות ולתקציב שלהם.
2. עליית מיסי הרכב ב-2023
מס על רכב חשמלי יעלה מ-10% ל-20%, רכב היברידי פלאג-אין - מ-40% ל-55%, ותקרת ההטבה תצומצם בעשרות אחוזים. התוצאה: מכוניות חשמליות זולות יתייקרו ב-10,000 שקל ויותר.
כמו כן, תעודכן נוסחת המס הירוק, ותשקלל דגמים חשמליים. ההשפעה תתבטא בעיקר במיסוי מכוניות בנזין והיברידיות קטנות וחסכוניות, שיגיע בקלות ל-5,000 שקל נוספים. ההתייקרות הזו תהפוך דגמים משומשים בני שנים ספורות לאטרקטיביים מאוד, במיוחד בשנה הקרובה.
2024 כנראה תביא עמה עליית מס נוספת, ורבים יראו בשנה הנוכחית הזדמנות אחרונה להחליף מכונית לפני ההתייקרות. גם כאן מתבטא השינוי ביותר כלי רכב שמוצעים למכירה, ושיפור הסיכוי שתמצאו אחד ללא התפשרות על קילומטרז', מצב מכני ועוד.
3. משבר השבבים הגלובלי
ככל שמכוניות נעשות חכמות יותר, כך הן זקוקות ליותר שבבים מתקדמים, ויצרניות השבבים מעדיפות להקצות פסי ייצור לתעשיות אחרות - בראשן תעשיית המובייל. יש האומרים שמשתלם יותר להתמקד בלקוחות כמו אפל וסמסונג, עם היקפי הזמנות עצומים - ולא ביצרניות שרעבות לשבבים עבור מנועים, מערכות בטיחות ובידור לרכב.
מצב תעשיית השבבים השתפר בשנה האחרונה, שהתמקדה בהתאוששות מנזקי תקופת הקורונה. ועדיין, מגבלת השבבים מגבילה את היקפי הייצור בקרב כל המותגים. ולכן, טבעי שבמקום לחכות למכונית חדשה, יעדיפו ישראלים רכב יד 2 למכירה.
4. המלחמה באירופה ומשבר הדלק העולמי
הפלישה לאוקראינה עצרה את ייצור הניקל המקומי - מרכיב חיוני בסוללות רכב חשמלי ומצברים. במקביל, החרמות שהוטלו על רוסיה הובילו לזינוק במחירי הדלק, מה שבתורו הוביל לצמיחה בביקוש לכלי רכב חסכוניים בכל העולם. הצמיחה במחירי הדלק מייקרים גם הובלה ימית, מה שמקשה אף יותר על היצרניות ומאריך זמני מסירת רכב חדש.
מדינת ישראל אינה ממוקמת בצמרת התיעדוף של היצרניות הגדולות, ולכן ייתכן שנראה פחות הקצאה של כלי רכב לשוק זה. עם זאת, ישראלים עדיין זקוקים לרכב חדש, ולכן יזנק הביקוש לרכבי יד 2. נהגים רבים פשוט ירכשו רכב יד 2 במקום לחכות חודשים ארוכים לחדש.
לסיכום
שוק הרכב הישראלי עובר תמורות לא שגרתיות, שצפויות לאתגר את הנהגים, היבואנים והיצרניות כאחד. אין לדעת איך ישפיע המשבר הפוליטי על כלכלת ישראל בעתיד הנראה, ואילו מהלכים תיזום הממשלה כדי להקל על יוקר המחייה. לכן סביר שנהגי ישראל לא ימתינו לשיפור רוחבי במצב הכלכלי, ולא מפתיע שגם השנה נראה יותר מהם בוחרים לגגל "יונדאי יד 2" במקום להיכנס לסוכנויות ולשאול אם "יש גם בכחול מטאלי".
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.
מספר רישיון 54414.