הרהורים על רצח נשים בידי בני זוגן



בשבוע שעבר נרצחה אישה בדקירות סכין בידי בן זוגה בפתח תקווה, בנה נפצע כשניסה להגן עליה. מתחילת השנה נרצחו 18 נשים בידי בני זוגן, זה לא רצח מקרי וגם לא בהכרח מתוכנן בקפידה,
מה גורם להתפרצות האלימה הזו?

צילום: פלאש 90

רצח נשים הוא אלימות על רקע מגדר,הנמצא על קצה הספקטרום של אלימות כלפי נשים הכולל אלימות מילולית, פיסית, כלכלית ומינית. זוהי בעצם מכבסת מילים למכות, איומים, השפלות, כינויי גנאי, הקטנה, לעג, שליטה במשאבים הכלכליים של המשפחה ואף קיום יחסי מין בכוח. נשים החיות באלימות חיות בדיכוי.כשמדברים על תופעה חברתית רחבת היקף, לא ניתן להסתפק בהרגעה עצמית בנוסח: "הוא לא נורמלי" או " הוא איבד את השפיות". דיכוין של נשים משחר ההיסטוריה ומיקומן הנחות בנוסף לתפיסות חברתיות בהן הגבר אמור לשלוט באשתו, מתירות את דמן.

המניע המרכזי לרצח נשים בידי בני זוגן הוא חשד לאי נאמנות או הצהרה על כוונתן להיפרד מבן הזוג. על פי החוקרים מדובר על "רכושנות מינית". הדחייה יוצרת איום כה גדול על הגבריות ומובילה למעשה האלימות הקיצוני. 

רכושנות מינית היא מושג רחב יותר מקנאה. קנאה מתייחסת ליחסים בין בני זוג אולם רכושנות מינית מקבלת תוקף מתפיסות חברתיות  של עליונות גברים והיא מסבירה תופעה חוצה מדינות, יבשות ותרבויות, של אלימות ורצח נשים בידי בני זוגן.

רצח אינו תופעה של "איבוד עשתונות" או "להט רגעי" אלא תהליך של הקצנה רגשית שבסופה הרוצח מוכן להרוג, לאבד הכל ולשבת בכלא.

הוא מוכן לקחת חיים, לאבד את החופש, ולפגוע בילדים. אני לא מפסיקה לחשוב על אותו נער בן 17 שניסה להציל את אמו ונפצע, איזו טראומה חווה כשראה את אביו רוצח את אמו בסכין ומנסה להתאבד, איזו טראומה זו עבורו שראה את אמו מתבוססת בדמה ולא הצליח להצילה. איזו הצדקה יכול לתת הורה לכך שהוא הורס את חיי ילדיו?

 משרד העבודה והרווחה מפעיל מרכזים לטיפול באלימות במשפחה בכל הערים, אל תישארי לבד, בקשי עזרה.

למעננו ולמען בנותנו

בשמת ומיכל- מגשימא

 

"מגשימא – מגשימות השכלה, אמהות וקריירה" הוקמה במטרה לקדם נשים בישראל. ד"ר מיכל סלע ובשמת שלום טוצ'ין מייסדות מגשימא עובדות עם ולמען נשים כבר למעלה מעשור וממשיכות לעשות זאת בעבודה עם ארגונים ועם נשים באופן אישי.

נייד: 052-7202156 / 052-4076644  דוא"ל: [email protected]אתר: magshima.comדףהפייסבוק: מגשימא- מגשימותהשכלה, אמהותוקריירה

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה