אהבה בכיוון אחד



יושבת וחושבת על המאומנת היקרה והמיוחדת שלי שביום בהיר אחד פגשה בגבר ש"כבש" את ליבה, שמעלה חיוך רחב על שפתיה, גורם לה להתעוררות רגשית ולהשתובב ולצחקק כילדה קטנה. בקיצור - הבחורה מאוהבת. אבל מה עם הצד השני?

יח"צ

אני שמחה ומאושרת בשביל המטופלת שלי. אך לצערי הידיעה כי  אותו בחור אינו פנוי בשבילה לא רגשית ולא פיזית גורמת לכל הסיטואציה להפוך לבעייתית. ההבנה שלי שהיא עומדת להיפגע לא פשוטה.

במהלך האימון אני מנסה בעדינות "להאיר" את עיניה ו"להעיר" אותה בחזרה למציאות אך יודעת שענייני הלב לא פשוטים ויש להתנהל עמה בעדינות ובשבריריות יתרה.

לאהבה חד צדדית יש הרבה צורות אבל כולן מבוססות על אותו העיקרון של התאהבות ורגשות אהבה אמתיים כלפי אובייקט שאינו מסוגל או רוצה להיענות לרגשות אלו.

כולנו מסכימים שאהבה הינה דבר נפלא וחיוני לחיינו, בעזרתה אנו רואים את החלק היפה של החיים, נוכחותה בחיינו מטעינה אותנו באנרגיה בלתי ניתנת לתיאור, אך חשוב להפנות תשומת לב לשאלה האם מושא אהבתינו נגיש ופנוי לנו כפי שאנחנו אליו. האם ההתאהבות הינה דו צדדית או חד צדדית.

למעשה, אנחנו מצפים להרבה דברים מאהבה; אנחנו מצפים שהיא תעשה אותנו מאושרים, שהיא תעניק משמעות לחיינו. אבל לצד כל הציפיות האלו אנחנו לפעמים שוכחים את המרכיב אולי הכי חשוב באהבה או לפחות בכזו שהיא חיובית ובריאה והוא הדדיות!.

לסבול מאהבה שלא נענית על ידי הצד השני זה לא קל, בלשון המעטה. זה מדכא, מתסכל ומונע מאתנו מלהמשיך הלאה ולמצוא מערכת יחסים אמיתית.

קשר שכזה הינו הרסני ביותר המוביל למצבי רוח משתנים בהתאם לכמות תשומת הלב שהצד השני מסוגל או רוצה לתת, כך שהצד האוהב חווה מה שניקרא "אפקט המטוטלת" פעם למעלה ובפעם למטה.

בהרבה מהמקרים שאני מאמנת אני מוצאת כי על אף שהמאומנים שלי יודעים שהצד השני לא מעוניין בהם, הם ממשיכים להחזיק באהבה הזאת ולהתעלם מהמציאות הקשה. נשאלת השאלה איך ולמה זה קורה?. יש שיגידו שזה עקב הקושי להיפרד מאותה הפנטזיה של התאהבות במושא בלתי מושג ויש שטוענים כי הדבר נובע מחסכים משמעותיים בילדות שהאדם מנסה לפתור על ידי "השגה" של אהבה בלתי אפשרית.

מכירה המון אנשים שוויתרו על ההדדיות באהבה בשל החוסר יכולת להרפות ולשחרר. כל כולם מופנים רק כדי להמשיך ולהרגיש בליבם את תחושת "ההתעוררות לחיים" אך מצד שני ויתרו על זכותם להיות נאהבים בחזרה כלומר, וויתרו על עצמם לחלוטין.

אני לא ממליצה "להיכנס" לסוג של אהבה חד צדדית. ואם אנחנו כבר בתוך הצלחת מוטב לפנות לסיוע ולתמיכה , להתחזק ולצאת ממצב נמוך זה ולנסות להרים את עצמינו למקום של אהבה והערכה עצמית.

מספר כלים בקואצ'ינג להתמודד ולהתגבר על אהבה שכזו:

  1. להיות במודעות – ראשית לפני הכל אתם בסדר גמור כפי שאתם וזה טבעי לטעות בדרך לפעמים. תלמדו מזה ותשתמשו בזה בכדי לא לחזור על אותה הטעות. שנית, יש להבין את המצב, להכיר בו כמו שהוא ולהודות מול עצמכם שאתם אכן נמצאים במצב של אהבה חד צדדית. במידה ואתם בספק יש לשאול את הצד השני האם יש סיכוי לשינוי וכך אנו לא מניחים הנחות אלא יודעים באופן ברור את מקומנו.
  2. התרחקות-לא פשוט אך יש וחייב לצמצמם את המגע עם הצד השני. אין סיבה להיפגש ביחד, לדבר או אפילו להסתמס בימינו יש להימנע גם לקשר ברשתות החברתיות. וכן, זה מפתה כי תמיד יש ציפייה שאולי אם תפגשו או תדברו עוד פעם אחת הוא לפתע יפתח אליכם רגשות, אך אם זה לא קרה עד עכשיו זה בטח גם לא יקרה.
  3. 3. אהבה, הערכה וקבלה עצמית- כלי חשוב ביותר. התרגלנו לחשוב על עצמנו שאנחנו לא מסוגלים ליצור אינטימיות או שאנחנו לא טובים מספיק כדי שיאהבו אותנו. יש לברר ולחזק את האהבה, הקבלה והערכה העצמית שלנו. אהבה עצמיתהיא מצב שבו אנו מכירים את היכולת שלנו, ובמקביל מכירים את המגבלות שלנו, ואנו שמחים בחלקנו. איננו תלויים באחרים שיאהבו אותנו. עלינו לאהוב את עצמינו קודם.
  4. 4. לחדש ולרענן את האופטימיות- כל סוף הוא התחלה חדשה. אמור לעצמך: "עבר יקר, תודה לך על כל הלקחים שלימדת אותי. עתיד יקר, אני מוכן!" כי התחלות חדשות מגיעות בדיוק בזמנים שחשבנו שהם הסוף.

לסיום, ענייני הלב והרגש זקוקים לתשומת לב גדולה. אל לנו להזניח את ולהקל ראש ברגשותינו.  יש להיות מודעים לרגש בחיינו ולבקש תמיכה וסיוע בכל זמן שאתם זקוקים להכוונה. וזכרו, לכולם יש את הזכות להיות אוהבים ונאהבים.

לכל שאלה/ייעוץ/הכוונה אשמח לענות

 [email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה