לבנות את הדור הבא



מדי חצי שנה מפנה ראש העיר צבי גוב ארי שעתיים מזמנו לטובת ראיון חגיגי, בו הוא מדבר בעיקר על עשייה ופחות על תכניות עתידיות. הפעם, שבעה חודשים לפני הבחירות, מסרב גוב ארי להתייחס למועמדים אחרים או לדבר באופן מפורש על פוליטיקה, אבל אין ספק שמערכת הבחירות נפתחה והיא חיה ובועטת

צילומים: חגי חסדאי כהן, עמרם כהן, ניר סטולו

בתום 20 שנה בתפקיד וכחצי שנה לפני הבחירות, ראש העיר צבי גוב-ארי חדור מוטיבציה ומביט אל עבר העתיד. "העיר נמצאת על אם הדרך לתקופה מאוד מעניינת וחדשנית", הוא אומר כבר בפתחו של הריאיון. "מבחינתי מה שנעשה עד היום  עבר. גם כשהתושבים חיים את השינוי ומרוצים ממה שקורה ואני מעריך שמרבית התושבים אכן מרוצים, צריך להביט קדימה. הצבנו את העיר על המסלול הנכון, אני בונה את העתיד עבור התושבים, גם כאשר אני יודע שלא אני זה שאגשים את כל התכניות עד שנת 2035".

התכניות של גוב-ארי לעתיד רבות מגוונות. הוא מדבר על דיור, חינוך, פיתוח, תחבורה, תרבות ופנאי, מתעלם מרעשי הרקע ומתכנן להוביל מהפיכה של ממש בעיר. גוב-ארי כבר הנפיק אין ספור קבלות, שירטט תכניות ודאג להגשים אותם בשטח. כאשר רבים היו סקפטיים, הוא המשיך להאמין ולבצע. עכשיו הוא מציג את תכניותיו לפרטי פרטים ומדבר עליהן בהרחבה, אך נדמה שיש נושא אחד שקרוב לליבו יותר מכל השאר, משהו שמדליק אצלו ניצוץ של ממש בעיניו- החינוך של הדור הבא. "אני מאמין שמדינת ישראל זקוקה למיטב האנשים על מנת לשרוד. אנשים שמסוגלים להתמודד עם טכנולוגיות חדשות וחשיבה מחוץ לקופסה. מחובתנו להיות שותפים בבנייה של הדור הבא. הישרדותנו במרחב הלא פשוט שסביבנו קשורה קשר ישיר ביכולות והאיכויות של ילדנו. הדבר מתבטא בהכשרת הדור הצעיר, אין דבר אחר שעולה על הצורך לטפח את הדור הזה. לבנות בניין או לסלול כביש יש בו מימד פיזי בלבד שניתן מחר לשנותו, אבל לאבד בני אדם כי לא חינכת אותם נכון, זה אסון", הוא אומר.

מערכת החינוך בעיר עברה בשנים האחרונות שינויים מרחיקי לכת, מה עוד על הפרק?

"אנחנו כל העת צועדים אל הקדמה, עושים לפתח ולהתאים את המערכת לאתגרי המאה ה-21. אנחנו עובדים על כך במרץ. לא בכדי החלטתי לאחר מחשבה עמוקה והתייעצויות לאחד את שני בתי הספר העל-יסודיים לבית ספר אחד אשר תהפוך לקריית חינוך. אנחנו מפתחים מגמות ותכניות חדשות המותאמות לתקופה בה אנו חיים, חלקן ייצאו לדרך כבר בשנה הקרובה.

מערכת החינוך בעיר נמצאת בראש סולם העדיפויות. קבענו  לעסוק בשנה הקרובה בטיפול בהקניית שפה נוספת כבר בגיל הרך, נתחיל בלימוד השפה האנגלית כבר בכיתה א' וננסה להנחילה גם בגני החובה. אסור לנו לשכוח גם את שפתנו- העברית. לצערי יש תחושה שתלמידי הארץ שכחו איך לכתוב ולקרוא שירה. שכחנו את הקשר עם שפה נהדרת זו שהעם היהודי דאג להחיותה לאחר אלפי שנות גלות. לאחרונה מיניתי ועדה מיוחדת אשר כבר הגישה את מסקנותיה בדבר עידוד השימוש בשפה. אני מתכוון ללמוד וליישם אותן במערכת החינוך שלנו. מה שהיה עד כה הוא נחמד וטוב, אך יש לראות לעבר המחר- והמחר הוא מאוד מאתגר. אני מדבר על 'עיר חכמה' בכל המובנים, עם תקשורת פנימית ואינטרנט בכל בית אב. לכל התלמידים בעיר תהיה גישה אינטרנטית חופשית לבית הספר ולחברים".

פרטי

דיברת גם על אקדמיזציה במערכת החינוך, אתה יכול לפרט?

"בכוונתי להכניס את האקדמיה למערכת החינוך העירונית, את מכון ויצמן והאוניברסיטאות על-מנת לעבוד איתם כתף אל כתף. שיתוף הפעולה יוביל את בוגרינו ממערכת החינוך היישובית היישר אל המוסדות להשכלה גבוהה, האקדמיה והעתודה האקדמית של צה"ל. הדברים האלה מתרחשים ממש עכשיו, אנחנו שוקדים על המדוכה ואביא בשורה אשר תעצים את נושא ההשכלה בעיר. אני מאמין שכל נערה ונער הגדלים ביבנה צריכים לממש את הפוטנציאל כאשר המשמעות היא סיום לימודיהם עם יכולת להתקבל בשערי האקדמיה. כמו כן קיימת כבר הקצאה לשטח ותכניות חדשות עבור מכללה אקדמית שתוקם בעיר ובה ניתן יהיה ללמוד לתארים".

לדברי גוב-ארי גם הפיתוח העירוני ילך לכיוון אחר לחלוטין. "מה שראינו בשכונת נאות רבין הירוקה זה כאין וכאפס לעומת מה שהולך להתרחש בשכונה הדרום מזרחית ובנאות שמיר".

פרטי

מה באמת קורה עם השכונה החדשה הדרום מזרחית של יבנה?

"ישבנו על התכנון לפני העלאת הנושא לאישור הוועדה הארצית ואנו דנים בעניין הזה כבר כשנה. מדובר בתכנית מאוד מורכבת, מאתגרת אבל כזו שמניחה תשתית לעיר העתידית. ישנם מכשולים כגון קו מסילת הרכבת, צינורות גז ונפט שעוברים באזור ועניין פינוי הכמות העצומה של פסולת בנייה הטמונה בעומק השטח. אנו בתהליך של התגברות על המכשולים הללו והתכנית כבר הוצגה וקיבלה את אישור הוותמ"ל. זה אזור גדול שיכיל כ- 12 אלף יחידות דיור, התכניות עברו שיפורים ויונחו בפני הוועדה. תכנית זו תאפשר צמיחה של העיר".

מתי זה יוצא לדרך?

"אנחנו מכינים את התכניות לעשר השנים הבאות. בתוך שלוש שנים נוכל להתחיל לבנות שם, אבל חשוב שבשלוש השנים הללו התכנית תיסגר ברמה כזאת שתענה על כל הצרכים הנצפים של האוכלוסייה בעתיד. אנחנו דואגים לכך שיינתן מענה לבעיית הדיור לזוגות צעירים ולעניין ההשכרה ארוכת הטווח. היום התפיסה השתנתה ולא מוכרחים לרכוש דירה. אין שום סיבה שבעולם שלפחות חמישה אחוזים מהדירות לא יוקצו להשכרה ארוכת טווח כתנאי ליישום התכנית".

פרטי

נושא המחלף הדרומי קריטי להתקדמות הבנייה בשכונות העיר. אתה יכול לעשות סדר בעניין זה?

"נתיבי ישראל שאחראית מטעם המדינה לביצוע הפרויקט חתמה על חוזה עם הקבלן. היה והוא ירצה לקבל את התוכניות אשר כבר מוכנות ולשפר אותן, נוכל להתחיל לעבוד מוקדם יותר. מאד יכול להיות שהיציאה לכביש 4 תהיה כבר בשליש הראשון של שנת 2019. אבל צריך לזכור שלא מדובר בשביל יציאה קטן, אלה יש צורך לבנות גשר מעל תוואי הרכבת. זהו עניין מורכב. במידה והקבלן יצטרך להוסיף עוד דברים לתכנון הקיים אזי תהיה דחייה. בסוף שנת 2020-תחילת 2021 כל המחלף יושלם. השלב הראשון אליו אני חותר הוא אפשרות יציאה צפונה וכניסה מדרום, על מנת שיהיה אפשר להקל על העומסים, כאשר על-פי הנתונים כיום הדבר אמור להתרחש במחצית השנייה של 2019, עוד בטרם איכלוס השכונה החדשה".

במקביל נעשים ברחבי העיר גם פרויקטים הקשורים לתרבות הפנאי והספורט. השבוע יצא לדרך המכרז להקמת הקאנטרי. "מסמכי המכרז התבססו על פרוגרמה שהגשנו, אבל היו שם מספר דברים שלא נראו לנו. בין היתר הייתה כוונה להכניס לתוך העניין גם איזשהו אולם אירועים על מנת למקסם את רווחי המדינה. שללנו זאת בכל תוקף. לקח זמן לעכל את ההפסד הכספי", מסביר גוב-ארי. "אנחנו מניחים שבשנה הקרובה, 2018, נתחיל לבנות את הקאנטרי על-ידי יזם חיצוני". עוד הוא מבטיח כי העירייה תדאג לשימוש נכון במתקן, מחירים סבירים ועדיפות לתושבי יבנה.

 פרטי

קריית הספורט צפויה להתחיל לפעול כבר בחודש ספטמבר הקרוב ותקלוט את פעילות הספורט בבתי הספר בשעות הבוקר והצהריים. בשעות הערב תתקיים במקום פעילות ספורטיבית עבור ילדים ובני נוער. "אנחנו מפתחים את תרבות הפנאי והספורט כך שכל אדם יוכל לעסוק בתחום הקרוב לליבו. היום התחומים החזקים הם כדורסל וכדורגל אבל אנחנו הולכים לפתח גם תחומים נוספים ברמות הגבוהות ביותר. יש לנו מסלולי ריצה ברמה בינלאומית ואפשר יהיה גם לטפח כאן אצנים ולהביא אותם לרמות גבוהות".

"חבורה של שוטים"

רשימת התכניות, העבודות והפרויקטים היא ארוכה ומרשימה, אך כל העשייה המואצת הזאת בתקופה האחרונה הובילה גם לביקורת ולטענות לפיהן מדובר לכאורה בעשייה שנועדה לשרת את ראש העיר בשנת הבחירות. "חבורה של שוטים, ואני מגדיר אותם כשוטים. מבחינתי זה בסדר אם אנשים אלה ייעלבו. אנשים אשר חושבים שכל מה שנעשה היום וכל מה שמתרחש בעיר נובע מתקופת הבחירות הם ראויים למישהו אחר. אז שייבחרו במישהו אחר, זה לא אני".

מה אתה בכל זאת עונה להם?

"אני לא עונה להם, אבל אני מסביר שלוח הזמנים אליו נקלענו חייב אותנו להתחיל לעבוד בשנת 2017. מטבע הדברים חלק מהעבודות יגלוש עד יולי 2018. האם מישהו יעלה על הדעת שלא אבצע כאשר יש לנו תקציבים ותכניות מאושרות כי זו שנת בחירות?! זה הרי מעשה הגובל בטמטום להשאיר עשרות מיליוני שקלים בידי מינהל מקרקעי ישראל רק על-מנת שאהיה רגוע בשנת בחירות. עם כל הכבוד, אין לי זמן לעכב דברים, אני לא בנוי בשום פנים ואופן להשאיר תכניות על המדף. הרי דווקא בתקופת בחירות אסור היה מבחינתי לגרום לטלטלה, לשנות קווי נסיעה בתוך העיר ולהפריע לתחבורה, לאחד את בתי הספר. אז אולי נדחה זאת בעוד שנה? התשובה היא לא. אתה לא מוליך שולל אף אחד ואם אתה מאמין במה שאתה עושה, תעשה את זה כאן ועכשיו. אם אתה מתכוון לעשות את זה אחרי הבחירות אתה פשוט מרמה את התושבים. מבחינתי כל תושב צריך לדעת מה אתה ולהיכן אתה הולך בכל נושא. מי שחושב שפה בונים ועושים דברים כי יש בחירות שייבחר מישהו אחר. אני לא איש שייבחר דרך עבודות בכבישים ומדרכות. יש גבול".

פרטי

אולי זה גם בגלל שאתה שקט ובטוח במקום שלך?

"תמיד. לא ביצעתי סקרים ואינני יודע מה אנשים חושבים. אני יודע שכל כולי בשנים הללו היה למען העיר ובעוד מעט זמן מדובר יהיה ב- 20 שנה של עשייה. לא היה לי רגע אחד של זמן לעצמי, לא עשיתי לביתי בשום תחום, הכל היה לטובת העיר. לא הזנחתי שום דבר בעיר הזאת שיכולתי לבצע. האם העניין הזה זוכה להערכה? זכותם של התושבים לבחור באיש המתאים העונה לציפיותיהם".

יש בך אולי חרטה על ההתמסרות המוחלטת הזאת?

"לא, בהחלט לא. אני האיש שהכי שלם עם עצמו. אני הולך לישון מאוד-מאוד בשקט, אין לי שלדים בארונות. יש חרטה קטנה שכל זה בא על חשבון דברים אחרים ואישיים, שלא יכולתי להיות יותר עם הילדים וליהנות יחדיו כמשפחה. צר לי שלא יכולתי להקדיש יותר, אולי הייתי צריך לעשות את זה. אני מאוד טוטאלי ולוקח עליי דברים עם כל הלב והאנרגיות ולא יכול לפצל, זה בלתי אפשרי. לא היה לי הזמן ב-20 השנים האחרונות ליהנות ממשהו עד הסוף".

ובעבודה אתה נהנה עד הסוף?

"הרגלתי את עצמי למחשבה שאתה מתעורר בכל בוקר עם ההרגשה שזה יומך האחרון עליי אדמות ואני עושה הכל על מנת לא להשאיר משהו שלא טופל. בסוף יום העבודה אני בהחלט הולך לישון בשקט וקם למחרת עם אותה מוטיבציה לעשות למען התושבים הנפלאים שלנו. ככה אני חי, לזמן יש ערך, הוא לא בלתי מוגבל וכל רגע לא מנוצל ולא אפקטיבי יהיה זמן אבוד, חלק מחייך שבוזבז".

מה החלום שלך?

"שיבוא יום, כאשר אני אפנה את הגב ואלך לדרכי, יבוא לכאן מישהו עם רעיונות חדשים וייקח את העיר הזאת למקום אחר. המשימה של אותו אדם תהיה להתחיל מהשלב הגבוה ביותר בסולם שאני יצרתי ולבנות עליו נדבך נוסף לטיפוס מעלה. זה חייב להיות אדם עם רצון אדיר לשרת את העיר, נקי מכל כתם או רבב, כאשר בליבו פועם רק דבר אחד, לשרת את התושבים של העיר. זה האיש שהייתי רוצה שיגיע הנה".

יכול להיות שאם היית מזהה מישהו כזה כבר עכשיו אז אולי היית מפנה את הדרך?

"היום אני לא מזהה מישהו כזה מבין המועמדים שהצהירו על כוונתם להתמודד לראשות העיר. לא מזהה אדם שיש לו את הניסיון ויש לו את התכונות, שהייתי רוצה לראות. בין היתר זה לראות את העיר בעדיפות ראשונה על כל דבר אחר. כשהאינטרס הפרטי שלך עומד מול אינטרס של תושב בעיר, האינטרס של תושב העיר עדיף, גם אם זה נוגע לילדייך. כך אני רואה נאמנות לתפקיד, לא יכולה להיות דרך אחרת".

איפה תחגוג את ליל הסדר?

"בשנה שעברה כל המשפחה הייתה אצלי ובפסח הקרוב נתארח בביתו של בן אחי. הדבר כולל את הדור השלישי של המשפחה, אנשים צעירים אחרי צבא. פנטסטי לראות ככה את כולם".

לסיום , מה תאחל לתושבים?

"אאחל לתושבי העיר כי החג יעבור בשקט ובשלום ושאנשים ירגישו בטוח ונעים בתוך עירם. אני מחבק את כל תושבי העיר באהבה גדולה ומאחל להם חג שמח וכשר. העיר תחגוג את החג נקייה ומסודרת. תודתי והערכתי לעובדי העירייה המסורים ולנציגות העובדים, העושים לילות כימים על-מנת להעניק שירות נאות לתושבים. הערכתי נתונה לחברי הנהלת העירייה השותפים בהובלת העיר בנתיב הנכון. עירנו בורכה בתושבים מדהימים, אנשים המוכנים לעשות ולהתנדב למען האחרים ולהקדיש את זמנם היקר. ליבי יוצא אליהם ברגשי תודה מקרב הלב".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה