שכונה עם ירוק בעיניים



השכונה הירוקה הנבנית בימים אלה ביבנה תכלול אלפי יחידות דיור חדשות. השכונה נחשבת לאחד המיזמים השאפתניים והגדולים של ישראל בתחום האורבני והסביבתי. השר להגנת הסביבה גלעד ארדן שביקר ביבנה במהלך חודש יוני אמר: "ביבנה מתחוללת מהפכה אמיתית, והשכונה הירוקה היא מודל שראוי ללמוד ממנו גם בערים אחרות"

יבנה הינה העיר הראשונה בישראל אשר משלבת במערכת המגורים את המספר הגדול ביותר של מרכיבים סביבתיים מתקדמים. בשכונה הירוקה הנבנית בימים אלה ניתנו דגשים הירוקים כגון שימוש במים מושבים להשקיית שטחים ציבוריים, שטחי חלחול נרחבים, דגש על בידוד טרמי, רעש, פינוי אשפה פניאומאטי, בנייה בתו ירוק של מכון התקנים ועוד. השכונה הירוקה ביבנה תכלול אלפי יחידות דיור חדשות ותעניק לתושבים סביבת מגורים בריאה וירוקה.

בתכנון השכונה הירוקה הושם דגש על הקמת מערכת פינוי האשפה הפניאטומית מהמתקדמות בעולם- הפרדת אשפה אורגנית מאשפה אחרת, באמצעות מערכת מחשוב ומגופים ייחודיים הקמת המערכת נעשתה ביוזמת עיריית יבנה ותחזוקתה מבוצעת על ידי חברת שיכון ובינוי.

שבילים להולכי רגל ורוכבי אופניים- ניתנה תשומת לב לנושא בטיחות הילדים בדרך ממוסדות החינוך ואליהם, באמצעות מערכת שבילים להולכי רגל ורוכבי אופניים.

השקייה במי קולחין- השקיית השטחים הציבוריים תעשה ע"י שימוש במי-קולחין מטוהרים (השימוש במי הקולחין ישמש את כל הגינון הציבורי ביבנה ולא רק בשכונה הירוקה).

מי גשמים- הבנייה כוללת דרישה להותיר בכל מגרש כ- 20% מהשטח, כדי לאפשר חילחול מי גשמים אל מי התהום.

מערכות מיחזור- הקבלנים נדרשו להקצות שטחים למתקני מיחזור שונים.

הקצאת קרקע גבוהה במיוחד לצרכי ציבור וגינון- יתבטא בשטחים ירוקים פתוחים (50% משטח השכונה), פארק מרכזי, מוסדות חינוך וציבור.

הקמת פארק מרכזי- לאורך נחל יבנה, בשטח של כ- 40 דונם. נחל יבנה חוצה את המתחם ויפותח מבחינה הידרולוגית ונופית ויהווה חוט שדרה ירוקה עם מסלולי הליכה. במרכז המתחם יתרחב השטח הירוק לכדי פארק מרכזי. בניצב לפארק ולאורך כל השכונה מתוכנן ציר הליכה ירוק שלאורכו ימוקמו מוסדות חינוך וציבור, שיאפשר הגעת ילדים למוסדות באופן בטוח.                                                                                                                                                

יציבות ואיכות חיים- בניית דירות גדולות של 4-7 חדרים יביא ליציבות השכונה מבחינת ניידות תושבים ואיכות חיים גבוהה. הכוונה היא למשוך לשכונה אוכלוסייה חזקה. הדירות הקטנות יותר מיועדות לזוגות צעירים, והן מהוות 15 אחוז מכלל יחידות הדיור.

בנייה בחומרים איכותיים מבודדים- חיפוי הבניינים מאפשר בידוד וחסכון באנרגיה, העמדת הבניינים תוך התחשבות באור, צל וכיווני רוח הן חלק מהדרישות הנוגעות להגדרת מבנה ירוק.

חזות- הבתים לאורך צירי התנועה הראשיים מדורגים. הדבר מקטין את תחושת הנפח שלהם ובהמשך כאשר תהיה בהם צמחיה יוסיף הדבר למראה הכללי של השכונה והרחובות.

תמהיל- בשכונה בתים צמודי קרקע, בניינים בני 6,8,12,18 קומות ומגדלים בני 25 קומות. תמהיל זה יוצר היצע של מגוון צורות מגורים ואיכות אסטטית.

פנינת חינוך בירוק

בית-ספר הירוק בשכונה הירוקה נבנה כעת, ויחנך בפתיחת שנת הלימודים הקרובה. המבנה בן שתי קומות תוכנן בהתחשב בכל המרכיבים לבניין ירוק.

ראש העיר, צבי גוב-ארי, המשמש גם כיו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה- דרום יהודה, אמר בעניין זה כי "הפחתת גזי החממה הינה משימה כלל-עולמית ובכך אנו משתלבים בחזון העולמי של שימור כדור הארץ, תוך יצירת מקורות אנרגיה חלופיים.

מיקום המבנה ושיפוע הגג- מיקום המבנה במגרש תוכנן כך שהחזיתות הארוכות של בית הספר פונות לצפון ודרום. הצד הצפוני במבנה הוא בן שתי קומות ואילו הדרומי בן קומה אחת. על ידי כך, נוצר גג משופע גדול לכיוון דרום שהינו הצד המואר ברוב שעות היום). הגג יחופה כולו בקולטי שמש שייצרו חשמל.

חסכון באנרגיה הורדת הטמפרטורה בבניין- בנוסף ליתרון של הפקת חשמל, חיפוי הגג בקולטים יצל על הגג תחתיו ויוריד את הטמפרטורות בחללי בית הספר בקיץ בצורה משמעותית. החיסכון יהיה ניכר בשימוש במשאבים מלאכותיים (חשמל), וכן יקטין את זיהום האוויר שנוצר בעקבות שימוש במזגנים.

תאורה טבעית- שיפוע הגג מאפשר קביעת חלונות עליונים בצד הצפוני. חלונות אלו, מחדירים תאורה טבעית ללא קרינת שמש ולכן יעילים במיוחד. החלונות העליונים ישפרו גם את התאורה בכיתות. חלק מהחלונות בכיתות יפנו גם לכוון הפרוזדורים, וכיוון שאלה יהיו מוארים, האור יחדור לכיתות משני כוונים וייצור תאורה טובה יותר וללא סינוור.

אוורור טבעי-  חלק מהחלונות העליונים יהיו חשמליים. בבקרים בקיץ ובעונות המעבר ניתן יהיה לפתוח בקלות חלונות אלו למשך זמן קצר ולאפשר לאוויר החם  שנצבר בתוך המבנה בלילה להיפלט החוצה. כל היתרונות הללו יגבירו את השימוש באנרגיה טבעית, יחסכו באנרגיה מלאכותית ויקטינו את זיהום האוויר, ללא תוספת עלות, אלא רק בזכות תכנון "ירוק" של בית הספר.

ראש העיר, צבי גוב-ארי: "היה צריך לעמוד בפרמטרים מסוימים בתכנון השכונה על מנת שזו תוכר כשכונה ירוקה. השכונה המתוכננת הינה ייחודית ויוצקת תוכן חדש בצמד המילים 'איכות חיים'. יבנה היא החלוצה בתחום הקמת שכונת מגורים ירוקה בישראל לאחר שעמדה בכללים ובתסריט מיוחד המתייחס לאיכות הסביבה. הדבר אמור הן בנושא פינוי האשפה, איטום ובידוד, חיפויים, הסדרי תנועה, שטחים ירוקים, שימוש חוזר במים מטוהרים, ניצול אנרגית שמש ועוד".  


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה