לפני החזרה ללימודים: התאמת תאורת חדר הילד להכנת שיעורים



ד"ר חנה לייבה, מנהלת היחידה לרפואת עיניים של ילדים, בית החולים קפלן

ד"ר חנה לייבה

לצורך הראייה ואפילו חלקית, נדרשת תאורה. עוצמת התאורה הרצויה נקבעת בהתאם לסוג הפעולה שאותה אנחנו מעוניינים לבצע. לכן יש לעצב את התאורה בחדרו של הילד כך שיהיה אור רקע רך ותאורה אחרת מעל שולחן העבודה. התאורה באזור הלימוד והכנת השיעורים אמורה להיות יעילה ולהאיר את אזור השולחן, ולא כזו שתסנוור או תגרום להצללה. תאורה כזו יכולה להיות מנורת שולחן או מנורת קיר שתוצב על הקיר בצד השולחן או במקביל אליו.

 

תאורה שמתאימה לעבודה מול מסך המחשב מורכבת מאור שאינו מהווה תחרות קשה מדי למסך. המחשב מקרין על המסך רמה מסוימת של אור. אם תאורת הסביבה חזקה מדי, יהיה קשה לראות את התמונה או המלל שעל המסך. הכיוון שממנו מגיע האור, גם הוא בעל חשיבות. אמנם המסכים החדשים הם מסכים שכמעט ואינם משקפים, עדיין קיימת בהם רמה מסוימת של השתקפות גופי התאורה, שמפריעה לעיתים לעבודה.

עוצמת התאורה המיקום וגון האור: כאשר עוצמת ההארה לא מספיקה אנו מאמצים מאוד את העיניים ומתעייפים במהירות. תאורה חזקה מדי או מסנוורת פוגעת במערכת הראייה ובאיכות הראייה. לתאורה טובה, טבעית או חשמלית, תפקיד חשוב בשמירה על הבריאות. רצוי שגוף התאורה יהיה ממוקם מעל למסך מכיוון שאז האור מתפזר לצדדים ואינו משתקף במסך. קיימים היום גופי תאורה המיועדים לעבודה מול מחשב, אלו גופים שיש להם כיסוי תחתי שנועד לכוון את אלומת האור. ככל שאלומת האור מכוונת כלפי מטה ואינה מתפזרת לצדדים, היא מאירה את משטח העבודה, אך אינה משתקפת במסך העומד בניצב לו. ניתן להשתמש גם בתאורה מוחזרת, כזו שאינה מוקרנת ישירות כלפי מטה אלא האור נזרק לעבר התקרה או הקיר. האור חוזר בצורה הרבה יותר מפוזרת, כך שהוא נעים יותר לעין ופחות ממוקד.

האור הנכון והבריא ביותר לנו, הוא אור יום. בזכות הטכנולוגיה ניתן כיום לבחור בגופי תאורה שמפיקים אור ברמות דיוק גבוהות. נורות פלואורסנט מודרניות מכילות הרכבי גז שונים המאפשרים לקבל צבע שונה של אור ולהגיע לרמת תאימות גבוהה למטרותינו. כך ניתן להגיע לאור המתקרב בתכונותיו לאור יום

מיקום המחשב: התאורה צריכה תמיד להיות הפוכה לכיוון הכתיבה. אדם ימני יקבל תאורה מצד שמאל ואדם שמאלי, מצד ימין. זאת על מנת שהיד העובדת לא תסתיר את האור ותצל על סביבת העבודה המיידית.. תאור זה נכון הן לגבי התאורה המלאכותית והן לגבי האור המגיע מהחלון. חשוב למקם את המסך בניצב לחלון ולא מקביל או מול בכדי למנוע השתקפויות מיותרות.

מנורת קריאה: מעל המיטה יש למקם תאורה לקריאה עם נורה קטנה הממקדת את האור. רצוי שגוף התאורה יהיה בעל זרוע גמישה המאפשרת שליטה בכיוון האור. אם אין אפשרות למקם תאורה בקיר, כדאי להתקין מדף קטן או להניח שידה לצד המיטה ועליהם למקם תאורה עם רגל קטנה. חשוב לתת לילד הרגשת חופשיות לקרוא לבדו בלילה לפני השינה  כדי לעודד אותו ללמוד לקרוא. תאורת קריאה מעל המיטה מהווה גם תחליף למנורת הלילה של הילד הקטן ומהווה סימן דרך להתבגרותו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה