פרשת השבוע פרשת "האזינו"



כניסת השבת: 17:08
יציאת השבת: 18:05

באדיבות הרב לרר, בית חב"ד!

כיצד מנצחים אוייבים?            

השמחה היא נושא שלא מפסיקים לדבר עליו, אך לא תמיד מצליחים ליישם אותו. הנושא העיקרי של החגים אליהם אנו מתקרבים  עתה הוא השמחה. אומנם כל החגים הם ימים טובים ומשמחים אך חג הסוכות נקרא "זמן שמחתנו"  וגם החג הבא אחריו "שמחת תורה".

האם אדם שמח רוקד או אדם רוקד שמח? אכן שתי התשובות נכונות  אדם שהריקוד משמחו בגמר הריקוד תגמר השמחה, אך האדם הרוקד מתוך שמחה פנימית  ימשיך לשמוח גם בגמר הריקוד.

זה הזמן לנסות להגיע לכלים הנכונים כדי לשמוח. ולהבין  שהשמחה שאנו זקוקים לה אינה יכולה לנבוע מגירויים חיצוניים  הפועלים  בטווח הקצר  ולא כל מי שצוחק שמח.

האם כדאי לנו להשקיע מאמץ כדי להיות בשמחה? האם חשוב לשמוח כל  הזמן ?לא מספיק מידי פעם "לתפוס שמחה"? אם נבין מה מקומה של השמחה בחיינו נבין כמה חשוב לנו להשקיע בה.

אם נשאל אנשים למה כדאי לשמוח נקבל תשובות מגוונות אך אנו נתמקד עתה  בשתי סיבות מרכזיות  הגורמות ל"שמחת חיים".

הסיבה הראשונה: השמחה  עוזרת לחיים  להתמודד עם הקשיים שנוצרים. השמחה היא זריקת המרץ  המעניקה את הכוחות המביאים את היכולות לנצח. דוגמא מעניינית קיימת בספר "התניא" אשר כתבו הרבי  הראשון של חב"ד, רבי שניאור זלמן : כאשר שני אנשים מתאבקים לא תמיד ינצח מי שגופו חזק יותר. לפעמים אדם חזק חסר מוטיבציה יוכרע על ידי אדם בעל גוף חלש עם מוטיבציה .גבוהה.

ואולי דוגמא מוחשית הקיימת בעולם: ישנם צבאות גדולים ומחומשים היטב  המפסידים בקרב לקומץ קטן של אנשים חדורי מוטיבציה . (כאירגוני גרילה למיניהם). הניצחון אינו נובע רק מחוסר היכולת הפיזית לשים יד על הארגון. כי ברגע שמדינה  תאמין בדרכה ולא תקרין חולשה או רפיון  בדרך כלל תגרום לארגון הנלחם נגדה יתפרק כי האנשים יראו שהם לא מגיעים לשום מקום.

המציאות הגשמית הזאת מתורגמת גם למלחמה הרוחנית של האדם מול יצרו הרע. אי אפשר לנצח היצר עם האדם בעצלות ובדיכאון  אלא בזריזות הנובעת משמחה  הדוחה כל עצב.

ישנו פתגם חסידי האומר  שהשמחה אינה מצווה אך השפעתה החיובית שלה חזקה מכל מצווה אחרת. לעומת זאת העצבות אינה עבירה  אולם השפעתה השלילית חזקה יותר מכל עבירה אחרת.

הסיבה השנייה: השמחה = החיים. השמחה אינה דבר נוסף על חיים, דבר מלאכותי המשמש כתוסף מלאכותי. ישנם החושבים ששמחה הכוונה  לבריחה  מהחיים. השמחה היא המצב הטבעי ביותר של האדם. תינוק לא מפסיק לצחוק ולשמוח כי הדברים המלאכותיים לא עוצרים אותו, כל עוד אין לו כאבים או רעב. כל עוד אין לו מינוס בבנק או בעיות עם בן או בת הזוג- הוא מחייך. השמחה היא הכלי הטוב ביותר לאדם להתחבר אל  עצמו לדברים הטובים שבו.

הבנו  למה מחייכים ששוכבים בעריסה, אך כיצד המבוגר משמר  את שמחת התינוק   כיצד אדם שלא נרדם בלילה בגלל הקשיים הרבים שהוא  טובע בהם יכול לפתח את רגש השמחה בליבו. ישנם. לצמד המילים "תחשוב טוב" שלש משמעויות היכולות   להביא אותנו   אל הטוב והשמחה

המשמעות הראשונה תחשוב זה טוב כי מפתח הרגש נמצא בהתבוננות והמחשבה תחשוב טוב  תרגיש טוב.

משמעות שניה תחשוב טוב-תדע להתבונן ולמצוא את הדבר הטוב גם בדברים הנראים רעים .מה שנקרא היום חשיבה חיובית. יוסף  היה הבן הנבחר על ידי אביו  יעקב הוא נזרק לבור ע"י אחיו ולבסוף הושלך לבית הסוהר. לימים כאשר היה משנה למלך ופוגש את אחיו הוא אינו מתנקם בהם על הפגיעה בו , אלא מסביר להם את הטוב שיצא ממעשיהם הרעים .

משמעות שלישית  "תחשוב טוב " תחשוב רק על דברים טובים ותסיח דעתך ממחשבות רעות, מחשבות שרוצות להביא אותך למקומות לא חיוביים.

שנזכה להמשיך ולשמוח גם אחרי  שנפסיק לרקוד, גם שנחזור לימות השנה הרגילים.



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה